درمان واریس در طب سنتی

وریدها نقش مهمی در بازگرداندن خون به قلب بر عهده دارند. مشکل واریس در زنان و مردان زمانی شروع می شود که خون در رگ ‌ها جمع شده و باعث بزرگ شدن، پیچ خوردن و برآمدگی وریدها شود. خوشبختانه واریس پا و دست یک عارضه جدی پزشکی نیست، اما بروز آن در ساق و مچ پا ممکن است ظاهر زیبایی نداشته باشد. این عارضه می تواند تا حد زیادی با درمان ‌های خانگی در طب سنتی، ورزش و رژیم غذایی مناسب، به ویژه در افرادی که سبک زندگی کم تحرک، چاقی و بارداری را تجربه می ‌کنند، درمان شود.

در مقاله دیگر آسان ترین حرکات ورزشی برای درمان واریس پا را به تفصیل معرفی کرده ایم و در این مقاله روش های درمان واریس پا در طب سنتی بسیار راحت با مواد اولیه در دسترس را معرفی کرده ایم:

درمان واریس با سرکه سیب

سرکه سیب خاصیت پاکسازی بدن را دارد و باعث بهبود گردش خون و جریان آن می ‌شود؛ در نتیجه، برآمدگی و سنگینی همراه با واریس را کاهش می دهد. برای درمان واریس با سرکه سیب شما می توانید آن را به صورت موضعی و با ماساژ دادن (دو بار در روز) استفاده کنید و یا اینکه حالت رقیق شده آن را طی چند ماه به صورت خوراکی مصرف نمایید.

درمان واریس با سرکه سیب در طب سنتی

درمان واریس در طب سنتی نمیتواند درمان دائمی و معجزه آسای رگ های واریسی باشد و شما میتوانید با خیال راحت برای درمان واریس پاهای خود به بهترین دکتر واریس در تهران دکتر عبدالوهاب برادران متخصص قلب و عروق مراجعه کرده و بهترین نتیجه را بگیرید.

درمان واریس با شاه بلوط هندی

عصاره دانه ‌های شاه بلوط هندی به دلیل وجود ماده ای شگفت ‌انگیز به نام «اساسین» در آن، خاصیت انقباضی و بندآورنده خون دارد. مصرف روزانه ۳۰۰ میلی‌ گرم از این روغن می تواند به طور چشمگیری گردش خون، تورم و سایر علائم مرتبط با رگ‌ های واریسی را بهبود دهد.

درمان واریس با روغن زیتون

هر درمانی که باعث افزایش گردش خون شود، برای درمان رگ‌ های واریسی مفید است؛ به همین علت ماساژ دادن نواحی آسیب‌ دیده با ترکیبی از مقادیر مساوی روغن زیتون و روغن ویتامین E  (به صورت گرم) یا ترکیب چهار قطره روغن درخت سرو با دو قاشق چایخوری روغن زیتون گرم، بسیار کمک کننده خواهد بود. این کار می ‌تواند در طی چند ماه به کاهش درد و التهاب نیز کمک کند.

درمان واریس با دانه انگور

دانه‌های انگور سرشار از ویتامین E، فلاونوئیدها و آنتی‌ اکسیدان ‌های قوی به نام OPC هستند. شما می ‌توانید با جویدن دانه ‌های انگور، از تمام این مواد معدنی ضروری بهره‌ مند شوید و زمینه‌ درمان واریس خود را فراهم کنید.

درمان واریس با پوست درخت کاج

مشابه دانه انگور، وجود OPC در پوست درخت کاج نیز آن را به گزینه‌ ای مناسب برای درمان رگ‌ های واریسی تبدیل می‌ کند. جوشاندن ۱۲ پیمانه آب با چند تکه پوست کاج دریایی (تا زمانی که به ¼ پیمانه برسد)، محلول مورد نیاز برای درمان واریس را در اختیارتان قرار می دهد.

درمان واریس با ماسک خاک رس

استفاده از ماسک مولتانی میتی یا خاک رس به مدت یک شب تا صبح، روش خوبی برای کاهش علائم واریس پا در زنان و مردان مانند التهاب است.

درمان واریس با روغن بابونه

ماساژ دادن نواحی آسیب دیده با ترکیب روغن بابونه و روغن نارگیل، تسکین ‌دهنده‌ خوبی برای سنگینی و ناراحتی ناشی از رگ‌ های واریسی به شمار می ‌رود.

درمان واریس با روغن بابونه در طب سنتی

درمان واریس با گل همیشه بهار

فلاونوئیدها و تری ‌‌ترپن‌ های موجود در گل همیشه بهار، فواید قابل توجهی برای درمان رگ ‌های واریسی به همراه دارند. استفاده‌ موضعی و مکرر از خمیر گلبرگ ‌های له شده این گل، می ‌تواند به مرور زمان باعث محو شدن دائمی رگ‌ های واریسی شود.

درمان واریس با کلم

کلم به دلیل دارا بودن سولفور، پتاسیم، ویتامین K  وU   برای درمان زخم های ناشی از واریس بسیار مفید است. شما می توانید جهت رفع عفونت و تورم، خمیر برگ کلم را به مدت چند ساعت روی قسمت موردنظر خود بگذارید ‌و آن را با پارچه نخی ببندید.

درمان واریس با گوتوکولا

مصرف خوراکی پودر خشک یا عصاره گیاه کهن گوتوکولا (که با نام گیاه طول عمر نیز شناخته می‌ شود)، به دلیل خاصیت ضدالتهابی در درمان واریس و بهبود جریان خون در آنها مؤثر است.

درمان واریس با رزماری

رزماری یک بوته همیشه سبز کوچک، حاوی آنتی‌ اکسیدان ‌ها و ترکیبات ضد التهابی است. این ویژگی ‌ها باعث محافظت از عروق و بهبود گردش خون می ‌شود که در مبارزه با رگ‌ های واریسی و عنکبوتی مؤثر خواهد بود. رزماری علاوه بر خاصیت درمانی، عطر و طعم خوبی هم دارد و می‌ توانید از آن به صورت موضعی یا به عنوان ادویه در آشپزی استفاده کنید.

استفاده از این گیاهان دارویی به عنوان مکمل درمان‌ های عروقی، می‌ تواند در رفع علائم اولیه واریس پا و رگ‌ های عنکبوتی بسیار مؤثر باشد.

درمان واریس با رزماری در طب سنتی

درمان گیاهی واریس پا

رگ‌ های واریسی به طور طبیعی و با تغییر رژیم غذایی قابل درمان هستند. به طور خاص، افزایش مصرف فیبر و کاهش مصرف سدیم در برنامه‌ غذایی، بیشترین فایده را برای شما به همراه خواهد داشت.

شما می ‌توانید با افزودن میوه‌ ها، سبزیجات با برگ تیره، غلات کامل، مغزها و دانه ها به رژیم غذایی خود، آن را به طور مثبتی تغییر دهید. همچنین، نوشیدن آب بیشتر نیز می‌ تواند مفید باشد، زیرا باعث باز شدن رگ‌ ها و جریان بهتر خون در آنها می ‌شود.

مصرف منظم انواع توت، گیلاس، زنجبیل، آناناس و سیر در رژیم غذایی به کاهش علائم کمک می کند. به طور کلی بهتر است از مصرف غذاهای ناسالم و فرآوری ‌شده خودداری کنید و میزان مصرف مواد غذایی با فیبر بالا را افزایش دهید.

همانطور که قبل تر در مقاله درمان خانگی واریس در خانه توضیح داده بودیم علاوه بر مصرف مواد غذایی مفید، باید از برخی خوراکی‌ ها نیز پرهیز کنید. روغن ‌های هیدروژنه باعث کم آبی رگ ‌ها و تنگ شدن آنها می‌ شوند و در نتیجه جریان خون را محدود می ‌کنند. بنابراین، مصرف غذاهای حاوی این روغن ‌ها را کنار بگذارید. همچنین، قند، کربوهیدرات، کافئین و الکل نیز باعث کم‌ آبی بدن می شوند، پس بهتر است مصرف آنها را نیز محدود کنید.

علاوه بر تغییر رژیم غذایی، برای درمان گیاهی واریس پا می توانید از گیاهان دارویی نیز بهره ببرید. مصرف این گیاهان باعث تقویت و ترمیم دیواره رگ ‌ها، دریچه‌ ها و مویرگ ‌ها می‌ شود و در نتیجه، احتمال ابتلا به واریس را کاهش می‌ دهد.

دکتر عبدالوهاب برادران متخصص قلب و عروق در تهران 

نویسنده:

دکتر عبدالوهاب برادران

دکتر عبدالوهاب برادران، متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی ( اقدامات مداخله ای قلب ، آنژیوگرافی ، آنژیوپلاستی ) و متخصص درمان واریس با سوابق درخشان تحصیلی و حرفه ای از قبیل رتبه های برتر، دانشجوی نمونه، عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران، فلوشیپ آنژیوپلاستی و مدیریت بنیاد قلب سالم، خدمات ارزشمندی در زمینه های مختلف پزشکی مانند اکوقلب، آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و درمان واریس ارائه می نماید.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

مقالات مشابه