در رژیم غذایی برای درمان واریس چه بخوریم ؟

آنچه می‌خوریم مستقیما روی سلامتی ما تاثیر می‌گذارد و این موضوع در مورد سلامت وریدها هم صدق می‌کند. بعضی غذاها برای خلاصی از شر علائم اولیه واریس و سالم نگه داشتن دیگر ورید ها مناسب هستند، درحالیکه برخی دیگر از غذاها می‌توانند بیماری واریس را وخیم تر کنند.

حال این سوال پیش می آید که برای درمان واریس پا چه بخوریم ؟ پرهیز غذایی در واریس چیست ؟

پس بی مقدمه در این باره بهترین و‌ بدترین مواد غذایی برای وریدهای واریسی آورده شده است.

برای درمان واریس چه بخوریم ؟

همانند دیگر قسمت های بدن وریدها برای اینکه سالم و قوی بمانند به یک سری از مواد غذایی خاص نیاز دارند، مثل ویتامین های E,C,D و آنتی اکسیدان ها. همچنین فیبر هم شامل این مواد غذایی می‌شود، زیرا فشار روی وریدهای شکمی را کاهش می‌دهد. در ادامه به بررسی بهترین مواد غذایی برای وریدهای واریسی را بررسی کرده ایم.

1 . بادام، جو دوسر و دانه چیا

سعی کنید با یک کاسه اوتمیل که روی آن دانه های چیا و خلال بادام پاشیده شده است بخورید و روزتان را شروع کنید. در هر ۱۰۰ گرم این غذاها حداقل ۱۰ گرم فیبر خوراکی وجود دارد که با دانه های چیا به طور شگفت انگیزی حاوی ۳۴گرم فیبر خوراکی هستند. تحقیقات نشان میدهد که غذاهای کم فیبر برای درمان واریس پا مناسب نیستند. به طور خلاصه، وقتی فیبر کافی مصرف نمی‌کنید ممکن است دچار یبوست شوید که سبب فشار روی وریدهای شکم‌ و اندام تحتانی می‌شود. 

2 . فلفل دلمه ای، فلفل تند و سبزیجات با برگ تیره 

میتوانید فلفل دلمه ای، فلفل تند و سبزیجات با برگ تیره را در سالاد خرد کنید و همراه با دیگر میوه ها ‌و سبزیجات مصرف کنید تا ویتامین سی بیشتری جذب کنید. ویتامین سی به بدن کمک می‌کند تا کلاژن و الاستین بسازد که از عناصر اصلی سازنده ی دیواره های وریدی می‌باشند و برای اینکه دیواره ها محکم و انعطاف پذیر بمانند بسیار ضروری اند. هرچقدر دیواره های وریدی محکم تر باشند در برابر برآمدگی مقاوم تر هستند. 

خوردن فلفل دلمه ای برای درمان واریس

3 . گواوا، توت فرنگی و پاپایا 

میوه هایی همچون گواوا، توت فرنگی و پاپایا حاوی ویتامین سی زیادی هستند. در واقع، یک فنجان از این میوه ها بیش از ۹۰ گرم ویتامین سی دارد که به طور متوسط پیشنهاد می‌شود هر بزرگسال در روز آن را مصرف کند. همچنین این مواد آنتی اکسیدان زیادی هم دارند. برخی پژوهش ها نشان می‌دهند افرادی که دچار بیماری واریس هستند مبتلا به استرس اکسیداتیو می‌باشند. به بیان ساده تر، استرس اکسیداتیو زمانی است که در بدنتان رادیکال های آزاد زیادی دارید و برای متعادل کردن آنها آنتی اکسیدان کافی ندارید. در نتیجه رادیکال های آزاد که در مقابله با پاتوژن ها ضروری هستند می‌توانند به ساختارهای پروتئینی بدن حمله کنند. همچنین به نظر می‌رسد آنتی اکسیدان ها خواص ضد التهابی داشته باشند که به طور بالقوه شکل گیری وریدهای واریسی و ورم ناشی از آن را کاهش می‌دهند. پس اسموتی گواوا، توت فرنگی و پاپایا درست کنید یا آنها را در سالاد میوه خرد کنید. 

4 . چای سبز و زنجبیل

چای سبز و زنجبیل گردش خون را افزایش می‌دهند و همچنین کمک می‌کنند که ترکیب فیبرین شکسته شود. فیبرین سبب انسدادهای جزئی وریدها می‌شود. با گردش خون بیشتر و انسداد کمتر کار وریدها کمی آسان تر میشود.

5 . آووکادو، تخمه آفتابگردان و فندق 

مواد غذایی همچون آووکادو، تخمه آفتابگردان و فندق ویتامین E بالایی دارند که در درمان واریس پا و دست تاثیر مثبتی دارد : 

1 . برای کاهش ورم و محافظت از شما در برابر رادیکال های آزاد خواص آنتی اکسیدانی دارند.

2 . چسبیدن سلول های خونی به یکدیگر را مشکل میسازند، گردش خون را بهبود می‌دهند و از لخته های خونی خطرناک جلوگیری می‌کنند. 

6 . تخم مرغ، ماهی و سویا

ویتامین دی برای کمک به شل شدن و انقباض رگ ها و قوی نگه داشتن ماهیچه هایی که آنها را تقویت می‌کنند ضروری است. زرده ی تخم مرغ، روغن ماهی سالمون، ساردین و شاه ماهی به طور طبیعی ویتامین دی زیادی دارند. اما اگر نمی‌توانید محصولات حیوانی مصرف کنید، دریافت ویتامین دی کمی مشکل است. 

می‌توانید محصولات غنی شده با ویتامین دی مول شیر سویا را انتخاب کنید. همچنین مقدار بیشتری قارچ به رژیم غذاییتان اضافه کنید. با این که این مواد ویتامین دی مفید کمتری دارند، می‌توانند میزان کلی آن را افزایش دهند. به غیر از غذا ، میتوانید با دقایقی نشستن زیر نور آفتاب ویتامین دی خوبی جذب کنید. فقط جهت محافظت از پوستتان، اطمینان یابید که ساعت قبل از ۱۰ صبح و بعد از ۴ عصر باشد. 

خوردن ماهی برای درمان واریس

غذاهایی که باید در مصرف آن برای واریس محتاط بود.

1 . محصولات لبنی : مصرف کم لبنیات بسیار خوب است، اما مقدار زیاد آن هضم غذا را کند می‌کند و باعث یبوست می‌شود به طوری که علائم بیماری واریس پا در زنان و مردان را وخیم تر می‌کند. به هر جهت توجه داشته باشید که اگر می‌توانید لبنیات مصرف کنید نباید آن را به طور کامل از رژیم غذاییتان حذف کنید. وقتی صحبت از ورید میشود میبینیم که محصولات لبنی خطر فشارخون بالا را کاهش می‌دهند و به جز وریدهای واریسی، لبنیات یک منبع قابل جذب کلسیم هستند که در سلامت استخوان اهمیت دارند. 

2 . شکلات تلخ : شکلات تلخ مقدار کافی فیبر، آنتی اکسیدان و فلاونوئید دارد. برخی مطالعات نشان می‌دهند که شکلات تلخ می‌تواند فشارخون را کم کند. بدین ترتیب میزان آسیب به سلامتی و وریدهای واریسی هم کاهش می‌یابد. با این حال، شکلات تلخ شکر و مقدار نسبتا زیادی کالری دارد. برای پیشگیری از فشار وزن روی وریدهای واریسی بهتر است درحد اعتدال مصرف شود. 

پرهیز غذایی در واریس

وریدها هم مانند دیگر قسمت های بدن بعضی غذاها را دوست ندارند. مقدار زیاد نمک، شکر، چربی ترانس و الکل ممکن است منجر به مشکلاتی مثل احتباس آب، افزایش جرم دندان و گردش خون آهسته شود که فشار روی وریدها را بیشتر می‌کند. در ادامه بدترین مواد غذایی برای وریدهای واریسی را بررسی کرده ایم.

1 . فست فود

بیشتر فست فودها مقدار زیادی روغن ترانس و سدیم دارند. از آنجاییکه لزومی ندارد به طور کامل آنها را حذف کنید، به شدت پیشنهاد میشود که جهت لذت چندبار درهفته فست فود بخورید. روغن ترانس سطح کلسترول را بالا می‌برد. کلسترول بالا به تدریج باعث تشکیل پلاک خونی در سرخرگها می‌شود و گردش خون را آهسته می‌کند. هرچقدر گردش خون آهسته تر باشد، انتقال خون از وریدهای واریسی پرخون مشکل تر است، به طوری که باعث وخامت علائم می‌شود. همچنین گردش خون ضعیف خطر مشکلات پوستی ناشی از ورید واریسی مثل اگزمای واریسی را افزایش می‌دهد، زیرا بافت های پوست اکسیژن و‌مواد مغذی که برای سلامتی نیاز است دریافت نمی‌کنند. در ضمن سدیم باعث احتباس بیشتر آب می‌شود، خون را غلیظ تر می‌کند و حرکت آن در سراسر رگ‌ها را دشوار تر می‌سازد. به همین خاطر، سدیم ورم پا را وخیم تر می‌کند ‌و روی گردش خون اثر میگذارد.

پرهیز از فست فود برای درمان واریس

2 . فرآورده های گوشتی 

سوسیس، بیکن و گوشت اغذیه فروشی مثل ژامبون ایتالیایی و‌گوشت خوک سدیم زیادی دارند. از طرف دیگر نیازی نیست که مصرف آنها را متوقف کنید. فقط مواظب باشید که آنها را زیاد مصرف نکنید و اگر می‌توانید گزینه های کم نمک را انتخاب کنید و با غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان و نوشیدن آب زیاد آنها را خنثی کنید.

3 . الکل 

هرچه میزان الکل خون بالاتر باشد، گردش خون هم آهسته تر می‌شود. اگر میخواهید کمی مشروبات الکلی مصرف کنید مطمئن شوید که برای خنثی کردن آن به مقدار کافی آب می‌نوشید.

چرا رژیم غذایی در سلامت ورید و گردش خون اهمیت دارد؟ 

حال که توضیح دادیم بهتر است برای درمان واریس چه بخوریم، فراموش نکنید که ویتامین های D, C, E و فیبر زیادی مصرف کنید و مصرف روغن ترانس، الکل و نمک را کاهش دهید. این تغییرات به کم شدن فشار روی وریدهای واریسی کمک می‌کند و رگ ها سالم و قوی نگه می‌دارد. به خاطر داشته باشید که نباید غذاهای مضر را کاملا حذف کنید. مسئله ی مهم اعتدال و توازن است و البته اگر غذاهای مضر را دوست ندارید یا با رژیم غذاییتان متناسب نیستند میتوانید غذاهای خوب را جایگزین آن کنید.

نتیجه گیری

درمان واریس با اسکلروتراپی و لیزر

رژیم غذایی مناسب درمان واریس نمی تواند جایگزین روش های پزشکی و تخصصی و معجزه درمان واریس با اسکلروتراپی و لیزر واریس باشد پس اگر خارش، ورم، خستگی و درد ناشی از ورید واریسی دارید زمان آن رسیده است که به دنبال مشاوره با یک پزشک متخصص باشید.

برای درمان واریس با روش های موثر ، بی خطر و کم تهاجم با مطب دکتر عبدالوهاب برادران متخصص قلب و عروق، فلوشیپ فوق تخصصی آنژیوپلاستی تماس بگیرید. 

نویسنده:

دکتر عبدالوهاب برادران

دکتر عبدالوهاب برادران، متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی ( اقدامات مداخله ای قلب ، آنژیوگرافی ، آنژیوپلاستی ) و متخصص درمان واریس با سوابق درخشان تحصیلی و حرفه ای از قبیل رتبه های برتر، دانشجوی نمونه، عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران، فلوشیپ آنژیوپلاستی و مدیریت بنیاد قلب سالم، خدمات ارزشمندی در زمینه های مختلف پزشکی مانند اکوقلب، آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و درمان واریس ارائه می نماید.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

مقالات مشابه