علائم اولیه واریس پا

امروزه بیشتر مردم به واریس دچار هستند و بسیاری از افراد دارای سابقه ی خانوادگی این شرایط هستند. این رگ های ملتهب و در هم پیچیده چیزی فراتر از یک مشکل ظاهری هستند و ممکن است نشانه ی مشکلات گردش خون و در موارد نادر می توانند منجر به عوارضی مانند اولسر و لخته های خونی شوند. با اینکه پیشگیری کامل از تشکیل رگهای واریسی امکان پذیر نیست، اما تشخیص زودهنگام این شرایط می تواند منجر به نتایج بهتری شود. لازم به ذکر است که یکی از بهترین درمان های واریس اسکلروتراپی می باشد که از آن با نام معجزه درمان واریس یاد میکنند در این مقاله ما علائم اولیه واریس را شرح می دهیم.

علائم و نشانه های هشدار دهنده ی اولیه

قبل از تشکیل رگهای واریسی، شما ممکن است متوجه علائم و نشانه های واریس پا شوید در ادامه به بررسی موارد شایع پرداخته ایم:

ورم پاها

اگر پاها و مچ پاها بعد از یک روز طولانی ورم می کنند، این می تواند نشانه ی احتمال خطر تشکیل رگ های واریسی باشد. در صورت بروز این اتفاق، نیازی به نگرانی نیست. گرچه، اگر متوجه شوید که پاها و مچ پاهای شما به طور منظم ورم می کنند، به احتمال زیاد یکی از نشانه های هشدار دهنده ی اولیه ی واریس می باشد.

درد پاها

پاهایی که بعد از پیاده روی یا دیگر فعالیت های فیزیکی دچار درد و سوزش می شوند، نشانه ی وجود یک مشکل هستند. افرادی که گرفتگی و درد پاها را بعد از فعالیت فیزیکی تجربه می کنند، بیشتر در معرض تشکیل رگ های واریسی هستند.

درد پاها به خاطر واریس

لکه روی پایین پاها

اگر در مورد تشکیل رگ های واریسی نگران هستید، پایین پاهای خود را برای وجود نقاط و لک های قرمز بررسی کنید. این نقاط می توانند نشانه ی اولیه ای باشند که رگ های خونی پاهای شما ضعیف شده اند.

براق شدن پاها

قبل از ورم رگ های واریسی، برخی از افراد ممکن است متوجه براق شدن غیرطبیعی پاهای خود یا تغییر رنگ غیرطبیعی سطح پوست خود شوند که یکی از نشانه های واریس پا می باشد. شما همچنین ممکن است متوجه شوید که پاهای شما پوسته پوسته شده اند.

رگ های برجسته و دردناک

چه عواملی احتمال بیماری واریس را بیشتر میکند؟

عوامل خاصی مانند:

چرا باید واریس را درمان کنیم؟

پزشک ممکن است علاوه بر معاینه، آزمایشات تشخیصی دیگری مانند سونوگرافی را برای بررسی جریان خون به رگهای شما توصیه کند. اگر پزشک تشخیص دهد که واریس دارید، شما می توانید برای به تأخیر انداختن تشکیل دیگر رگ های واریسی و پیشگیری از بدتر شدن رگهای واریسی موجود اقداماتی انجام دهید. در صورتی که اضافه وزن دارید، درمان محافظه کارانه ی رگ های واریسی با اصلاح سبک زندگی مانند کاهش وزن شروع می شود. 

بالابردن پاها، به جریان خون کمک می کند و پزشک شما همچنین ممکن است پوشیدن جوراب های فشاری را توصیه کند. برای از بین بردن یا بستن رگ های واریسی، روش های درمانی خاصی وجود دارد. تشخیص زودهنگام رگ های واریسی می تواند منجر به درمان های ساده تر شود. در برخی از موارد، اگر رگ های واریسی درمان نشوند، می توانند موجب درد و علائم دیگری شوند که تحرک را محدود می کنند

درمان واریس با اسکلروتراپی

واریس با چه درمان می شود؟

چندین گزینه ی درمانی برای درمان رگ های واریسی وجود دارد. نوع درمان مناسب برای شرایط شما به این بستگی دارد که آیا رگ های واریسی موجب ناراحتی و درد شما می شوند و آیا فرد فقط به دلایل زیبایی به دنبال درمان می باشد. تغییرات ساده در سبک زندگی اغلب می توانند ظاهر رگ های واریسی را بهتر کنند که شامل موارد زیر می شوند:

آیا واریس خطری برای سلامتی است؟

وریدهای واریسی معمولاً به عنوان یک بیماری خفیف و غیر تهدید کننده زندگی در نظر گرفته می شوند، اما می توانند با مسائل مربوط به سلامتی مانند تورم پا، لخته شدن خون یا آسیب پوست به دلیل فشار از وریدها همراه باشند.

واریس می توانند در طول زمان پیشرفت کند، به خصوص بدون درمان یا اصلاح شیوه زندگی برای مدیریت این بیماری.

آیا می توان از واریس پیشگیری کرد؟

برای پیشگیری از واریس اقدامات ممکن  زیر می تواند موثر باشد:

جلوگیری از پیشرفت واریس با جوراب فشاری

فواید جوراب واریس چیست؟ اعمال فشار ملایم به پاها احتمال تشکیل رگ های واریسی را کاهش می دهند و از جمع شدن خون و ورم پاها پیشگیری می کنند. رویکردهای پزشکی نیز برای از بین بردن رگ های واریسی استفاده می شوند. این رویکردها شامل اسکلروتراپی، لیزر و برش و بستن رگ می شوند. اگر در مورد رگ های واریسی نگران هستید و به دنبال روش هایی برای درمان واریس پا و دست هستید، با پزشک مشورت کنید تا بتواند بهترین روش درمانی را متناسب با نیازهای ویژه ی  شما توصیه کند.

نتیجه گیری

درک پیشرفت مراحل واریس برای مدیریت موثر و مداخله به موقع بسیار مهم است. با تخصص متخصصان عروق مانند دکتر عبدالوهاب برادران متخصص قلب و عروق در تهران، افراد می توانند برنامه های درمانی شخصی را برای کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی خود دریافت کنند. چه در مراحل اولیه واریس هستید و چه با رگ های واریسی پیشرفته مواجه هستید، جستجوی مراقبت های حرفه ای گامی پیشگیرانه برای سلامت وریدی است. برای اطلاعات بیشتر، سوالات خود را در هر مرحله از بیماری مستقیم از دکتر بپرسید و در برنامه ریزی مشاوره با دکتر برادران برای درمان واریس خود درنگ نکنید.

دکتر عبدالوهاب برادران متخصص قلب و عروق در تهران

نویسنده:

دکتر عبدالوهاب برادران

دکتر عبدالوهاب برادران، متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی ( اقدامات مداخله ای قلب ، آنژیوگرافی ، آنژیوپلاستی ) و متخصص درمان واریس با سوابق درخشان تحصیلی و حرفه ای از قبیل رتبه های برتر، دانشجوی نمونه، عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران، فلوشیپ آنژیوپلاستی و مدیریت بنیاد قلب سالم، خدمات ارزشمندی در زمینه های مختلف پزشکی مانند اکوقلب، آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و درمان واریس ارائه می نماید.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

مقالات مشابه