درمان قطعی واریس پا در خانه

اگر رگهای واریسی دارید، فرقی نمی کند چه علائمی داشته باشید، به احتمال زیاد به دنبال راه حلی برای درمان آنها هستید. اگر یکی از این افراد هستید، ممکن است بخواهید بدانید آیا درمان های خانگی مختلفی که در مورد آنها شنیده اید، معتبر هستند. پاسخ این است: بستگی دارد. بگذارید واضح بگوییم، هیچ درمان خانگی نمی تواند شما را از شر رگ های واریسی خلاص کند. همانطور که گفته شد، برخی از درمان های خانگی ممکن است بتوانند به تسکین علائم رگ های واریسی کمک کنند؛ برخی دیگر ممکن است مؤثر نباشند یا حتی شرایط را بدتر کنند. 

در این مقاله، ما برخی از معروفترین درمان های خانگی رگ های واریسی را بررسی خواهیم کرد و در مورد اثر بخشی آنها صحبت می کنیم. یکی از بهترین و مطمئن ترین راه های درمان واریس اسکلروتراپی است، که از آن تحت عنوان معجز درمان واریس  یاد میکنند.

آیا درمان های خانگی واریس واقعا اثر میکند؟

در نتیجه، با اینکه درمان های خانگی واریس در جوانی یا میانسالی مانند جوراب های فشاری، ورزش، یک رژیم غذایی متعادل، راه حل های گیاهی و بالابردن پاها می توانند باعث تسکین علائم شوند و ممکن است مؤثر باشند، نقش اولیه ی آنها کنترل علائم و نه درمان شرایط می باشد. باید بدانید که این درمان ها را باید با احتیاط امتحان کنید و همیشه قبل از انجام منظم آنها با پزشک مشورت کنید. هر فرد، منحصر به فرد است و آنچه برای یک فرد عمل می کند ممکن است برای فرد دیگر مؤثر نباشد. مطابق با نظر پزشکان، تنها راه قطعی از بین بردن مشکل رگ های واریسی، از طریق درمان های هدفمند می باشد.

روش های پزشکی مدرن درمان واریس پا مانند لیزردرمانی، اسکلروتراپی یا حتی جراحی در درمان علت ریشه ای رگ های واریسی مؤثر هستند و مانند درمان های خانگی واریس، فقط علائم را تسکین نمی بخشند.

جوراب های واریس برای خانگی واریس پا

این درمان خانگی می تواند معروف ترین درمان برای تسکین علائم رگ های واریسی باشد. جوراب های فشاری، جوراب های مخصوصی هستند که برای کمک به مشکلات پا به ویژه رگ های واریسی طراحی شده اند. در نگاه اول جوراب های واریسی ممکن است شبیه به جوراب های معمولی به نظر برسند، اما نقش منحصر به فردی دارند که آن ها را از جوراب های سنتی متمایز می کند. جوراب های فشاری، به آرامی پاها را فشرده می کنند که به نوبه ی خود جریان خون را بهبود می بخشد. معمولاً خون باید در مقابل نیروی گرانش عمل کند تا به سمت بالای پاها حرکت کند و به قلب برگردد. گاهی اوقات، این جریان به اندازه ای که باید خوب نیست، به ویژه وقتی که زیاد می ایستیم یا می نشینیم. این شرایط می تواند منجر به مشکلاتی مانند رگ های واریسی شود که در آن رگها از راه پوست قابل مشاهده هستند و در برخی موارد دردناک یا ناراحت کننده می شوند.

 در این جا جوراب های فشاری وارد عمل می شوند. فواید جوراب واریس  چیست؟ این جوراب ها با فشرده کردن پاها، رگها را حمایت می کنند و به جریان خون کمک می کنند راحت تر به سوی قلب برگردد. با این تفاسیر، آیا جوراب های فشاری واقعا به درمان رگ های واریسی کمک می کنند؟ با اینکه جوراب های فشاری ممکن است رگ های واریسی را به طور کامل از بین نبرند، اما می توانند به تسکین علائم آنها کمک کنند و از بدتر شدن شرایط پیشگیری کنند. این جوراب ها باعث ناپدید شدن رگ های واریسی به طور کامل نمی شوند، اما می توانند درد، ورم و احساس خستگی را کاهش دهند. اگر قصد دارید این جوراب ها را امتحان کنید، بهتر است ابتدا با پزشک مشورت کنید. او می تواند در مورد استفاده از آنها و پیدا کردن اندازه مناسب و سطح فشار آنها شما را راهنمایی کند.

تاثیر پوشیدن جوراب واریس

برای درمان واریس در خانه ورزش کنید

ورزش، یک راهکارخانگی مؤثر دیگر برای رگ های واریسی می باشد. فعالیت فیزیکی می تواند به بهبود گردش خون و در نتیجه کاهش علائم واریس کمک کند. پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری و شنا برخی از بهترین ورزش ها برای رگ های واریسی هستند. اگر می خواهید علائم رگهای واریسی را کاهش دهید، چند ورزش مختلف وجود دارد که می توانید در خانه انجام دهید. گرچه، اگر مشکل واریس شدید دارید، قبل از شروع هرگونه برنامه ی ورزشی بهتر است با پزشک مشورت کنید.

آیا رژیم غذایی واریس را درمان میکند؟

یک رژیم غذایی سالم نیز می تواند به تسکین علائم رگ های واریسی کمک کند. خوردن غذاهای غنی از فیبر همچون میوه، سبزیجات و غلات کامل می تواند به بهبود گوارش و پیشگیری از یبوست کمک کند. یبوست به نوبه ی خود می تواند شرایط رگ های واریسی را بدتر کند. غذاهای غنی از آنتی اکسیدان همچون بلوبری ها، توت ها و گوجه ها نیز می توانند به گردش خون کمک کنند.

واریس را در خانه درمان کنید

درمان های گیاهی

بسیاری از درمان های گیاهی می توانند به تسکین علائم واریس کمک کنند. همانطور که در مقاله درمان واریس در طب سنتی به تفصیل توضیح داده ایم به طور مثال برخی ها معتقدند عصاره شاه بلوط هندی می تواند گردش خون را بهبود داده و ورم را کم کند. گیاه کوله خاس دیگر داروی گیاهی محبوبی است که رگ ها را تقویت می کند و التهاب را کاهش می دهد. گرچه، لازم به ذکر است که تمام داروهای گیاهی، ایمن یا مؤثر نیستند و ممکن است با داروهای دیگر تداخل داشته باشند. علاوه بر این، تحقیقات بی شماری به این نتیجه رسیده اند که برخی از این درمان های گیاهی ممکن است موجب تسکین کوتاه مدت علائم شود و تاکنون ثابت نشده است که هیچ یک از آنها می تواند ظاهر رگ های واریسی را از بین ببرد.

بالا بردن پاها

بالابردن پاها می تواند به کاهش علائم رگ های واریسی کمک کند. با نگهداشتن پاها در سطحی بالاتر از قلب، شما می توانید جریان خون را بهبود بخشید و ورم را کاهش دهید. شما می توانید با دراز کشیدن و قراردادن آنها روی بالش یا با نشستن در یک صندلی تاشو تخت شو خود را بالا ببرید.

نویسنده:

دکتر عبدالوهاب برادران

دکتر عبدالوهاب برادران، متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی ( اقدامات مداخله ای قلب ، آنژیوگرافی ، آنژیوپلاستی ) و متخصص درمان واریس با سوابق درخشان تحصیلی و حرفه ای از قبیل رتبه های برتر، دانشجوی نمونه، عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران، فلوشیپ آنژیوپلاستی و مدیریت بنیاد قلب سالم، خدمات ارزشمندی در زمینه های مختلف پزشکی مانند اکوقلب، آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و درمان واریس ارائه می نماید.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

مقالات مشابه