آیا سرکه سیب درمان قطعی واریس پا است؟

آیا سرکه سیب به عنوان یک درمان جایگزین توصیه شده برای رگ‌های واریسی واقعا موثر است؟ ناخوشی و التهابی که رگ‌های واریسی به همراه دارند، باعث می‌شود بسیاری از افراد به دنبال درمان خانگی واریس در خانه جایگزین روش های پزشکی برای رگ‌های برجسته آبی و بنفش روی پاهایشان باشند. اگر شما هم جزو میلیون‌ها نفری هستید که هر روز با رگ‌های واریسی درگیر هستید، ممکن است با یک «درمان معجزه آسا» به نام سرکه سیب آشنا شده باشید.

 درست مانند سایر داروهای طبیعی ادعا شده برای رگ‌های واریسی، سرکه سیب نیز به عنوان درمانی برای این عارضه دردناک وریدی، توجه گسترده‌ای را در اینترنت به خود جلب کرده است. با کمال تأسف، باید توجه داشته باشید که سرکه سیب نمی‌تواند درمان دائمی برای رگ‌های واریسی باشد؛ تنها با مداخله پزشکی و مراجعه به دکتر واریس در غرب تهران می‌توانید به این امر دست یابید.

واریس با سرکه ی سیب درمان نمیشود

آیا سرکه ی سیب واریس را درمان میکند؟

سرکه سیب از تخمیر آب سیب له شده با مخمر به دست می‌آید. مخمر با شکر سیب واکنش نشان می‌دهد و آن را ابتدا به الکل و سپس به سرکه تبدیل می‌کند. جزء اصلی سرکه سیب اسید استیک است که با مواد مغذی دیگری مانند ویتامین‌های B و C همراه است. این معجون اغلب به عنوان یک آنتی اکسیدان معرفی می‌شود که با رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه می‌کند و گفته می‌شود که گردش خون را بهبود می‌بخشد و به عنوان درمانی برای رگ‌های واریسی معرفی می‌شود.

همانطور که در مقاله درمان واریس در طب سنتی به تفصیل توضیح داده ایم که سرکه سیب که برای کاهش سطح قند خون و کمک به مدیریت وزن شناخته شده است، به صورت مایع یا قرص در دسترس است. برخی پیشنهاد می‌ کنند که یک گاز استریل آغشته به سرکه را روی رگ‌های متورم قرار دهید، مایع را مصرف کنید یا قرصی برای تسکین درد و تورم مرتبط با رگ‌های واریسی مصرف کنید.یک مطالعه در سال 2016 با 120 شرکت کننده نشان داد که استفاده از سرکه سیب روی رگ‌های واریسی، به خصوص زمانی که بیماران پاهای خود را در زاویه 45 درجه بالا نگه می‌دارند، باعث تسکین می‌شود. بالا نگه داشتن پاها به کاهش درد و تورم با تسهیل جریان خون مناسب و جلوگیری از تجمع خون در رگ‌ها کمک می‌کند و به طور بالقوه تاثیر سرکه سیب را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

علت به وجود آمدن رگ های واریسی چیست؟

با وجود شهرتی که به عنوان یک درمان طبیعی دارد، سرکه سیب، مانند بسیاری از درمان‌های جایگزین، نمی‌تواند رگ‌های واریسی را از بین ببرد. این رگ‌ها ناشی از نقص دریچه‌های رگ‌های پا هستند که ضعیف شدن آنها منجر به تجمع خون در رگ‌های واریسی می‌شود. استفاده موضعی یا مصرف خوراکی سرکه سیب نمی‌تواند این نقص داخلی را برطرف کند. علاوه بر این، این درمان‌ها ممکن است به دلیل ماهیت ضد چربی مایع روی پوست ظریف پوشاننده رگ‌های واریسی، باعث ناراحتی شوند. تنها روش اثبات شده برای درمان واریس پا شامل انجام اقدامات جراحی ایمن و کم تهاجمی توسط متخصص رگ‌های پا است.

واریس و سرکه ی سیب

بسیاری از افراد بر این باورند که مصرف سرکه سیب باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود سلامت به طرق مختلف می‌شود. در حالی که ممکن است مصرف مقادیر متوسط آن اثرات مثبتی بر بدن داشته باشد، مقدار بالای آن برای درمان رگ‌های عنکبوتی مناسب نیست. استفاده موضعی آن می‌تواند منجر به سوزش و قرمزی پوست شود، بدون اینکه هیچ فایده قابل توجهی برای رگ‌های عنکبوتی و واریس داشته باشد. توصیه می‌شود از استفاده از آن برای این منظور خودداری کنید و به جای آن از آن برای آشپزی یا سایر موارد استفاده کنید.

درمان رگ های عنکبوتی

رگ‌های عنکبوتی چیست؟

رگ‌های عنکبوتی رگ‌های ریز و منشعب‌شده‌ای هستند که مانند خطوط خورشیدی روی صورت، دست‌ها، پاها یا سایر قسمت‌های بدن دیده می‌شوند. این رگ‌ها معمولاً به رنگ‌های تیره‌ای مانند آبی تیره، قرمز یا بنفش دیده می‌شوند و اغلب بدون درد هستند، اما می‌توانند باعث احساس خجالت یا کاهش اعتماد به نفس شوند، به خصوص در موقعیت‌هایی که مجبور به انتخاب نوع خاصی از پوشش می شوید به خاطر وجود رگ ها عنکبوتی.

استفاده از درمان های خانگی برای واریس پا

بهتر است از روش‌های خانگی برای از بین بردن رگ‌های عنکبوتی، مانند استفاده از سرکه سیب، نارون کوهی و روغن‌های عصاره‌ای، دور بمانید. با وجود اینکه این روش‌ها به‌عنوان راه‌های مؤثر برای درمان رگ‌های عنکبوتی بدون نیاز به دخالت پزشکی تبلیغ می‌شوند، شواهد موثقی برای تأیید این ادعاها وجود ندارد. همچنین ممکن است استفاده از این روش ها عوارض خاصی را به همراه داشته باشد.

نویسنده:

دکتر عبدالوهاب برادران

دکتر عبدالوهاب برادران، متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی ( اقدامات مداخله ای قلب ، آنژیوگرافی ، آنژیوپلاستی ) و متخصص درمان واریس با سوابق درخشان تحصیلی و حرفه ای از قبیل رتبه های برتر، دانشجوی نمونه، عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران، فلوشیپ آنژیوپلاستی و مدیریت بنیاد قلب سالم، خدمات ارزشمندی در زمینه های مختلف پزشکی مانند اکوقلب، آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و درمان واریس ارائه می نماید.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

مقالات مشابه