آسان ترین حرکات ورزشی برای درمان واریس پا

رگ‌ های واریسی و بیماری واریس، رگ‌ های گشاد و پیچ‌ خورده‌ ای هستند که زیر سطح پوست قابل مشاهده بوده و اغلب به رنگ آبی یا بنفش تیره هستند. این رگ ‌ها به طور عمده در ساق پاها ایجاد شده و باعث ناراحتی، درد و احساس سنگینی کلی در اندام‌ های درگیر می‌ شوند. لازم به ذکر است که اطلاع از مراحل بروز واریس می ‌تواند درک بهتری در مورد پیشرفت این عارضه و اهمیت مدیریت زودهنگام آن را فراهم کند.

همانطور که در مقاله درمان خانگی واریس در خانه توضیح دداده بودیم ورزش نقشی اساسی در مدیریت واریس ایفا می‌ کند و باید خاطر نشان کنیم که این حرکات ورزشی نمی تواند جایگزین روش های پزشکی شود. فعالیت بدنی منظم نه تنها گردش خون را بهبود می‌ بخشد، بلکه عضلات پا را نیز تقویت می ‌کند. این مزایای ورزش برای واریس به بهبود سلامت رگ ‌ها و کاهش علائم بیماری کمک زیادی می کند.

در ادامه به بررسی آسان ترین حرکات ورزشی برای درمان واریس پا می پردازیم؛ این حرکات ورزشی با هدف بهبود گردش خون، تقویت عضلات پا و کاهش ناراحتی ناشی از رگ‌ های واریسی طراحی شده‌ اند. با جای دادن این تمرینات در برنامه روزانه خود، می‌ توانید گامی موثر در جهت کاهش علائم واریس و تقویت سلامت کلی رگ ‌های خود بردارید البته در راستای درمان قطعی و دایمی بیماری خود از معجزه درمان واریس با اسکلروتراپی و لیزر درمانی واریس غافل نشوید.

پیاده روی

پیاده روی، ورزشی بسیار مفید و راحت است که به طور قابل توجهی گردش خون را در اندام تحتانی بهبود می بخشد. حرکت طبیعی راه رفتن، عضلات ساق پا را درگیر می کند و باعث تقویت عمل پمپاژ کردن می شود؛ این امر به هدایت خون به سمت قلب کمک کرده و با اثر جاذبه و نارسایی وریدی مقابله می کند.

علاوه بر این که یک برنامه پیاده روی منظم از آسان ترین حرکات ورزشی برای درمان واریس پا به شمار می رود، در حفظ وزن سالم، که عامل دیگری در مدیریت رگ های واریسی است، نقش بسزایی ایفا می کند.

اگر قصد دارید برای کمک به واریس خود پیاده روی را شروع کنید، این کار را به آرامی انجام دهید. بهتر است با یک پیاده روی 15 تا 20 دقیقه ای با سرعتی مناسب شروع کرده و کم کم با بهبود استقامت خود، مدت و سرعت آن را افزایش دهید.

دوچرخه سواری

دوچرخه ‌سواری ورزشی عالی برای درمان واریس پا به شمار می ‌رود؛ چرا که به گردش خون بهتر، به ویژه در اندام تحتانی، کمک می کند. فرقی نمی ‌کند روی دوچرخه ثابت ورزش کنید یا در فضای باز، حرکت رکاب زدن به پمپاژ خون از پاها به سمت قلب کمک کرده و با نیروی جاذبه که اغلب منجر به تجمع خون در رگ ‌ها می ‌شود، مقابله می ‌کند.

این ورزش نیز مانند پیاده روی، فعالیتی کم‌ فشار است که در عین حال تمرین خوبی برای تقویت جریان خون و ماهیچه های پا محسوب می ‌شود. دوچرخه‌ سواری منظم می ‌تواند به مرور زمان مشکلات مرتبط با رگ‌ های واریسی مانند تورم، درد و سنگینی پاها را کاهش دهد. علاوه بر این، به حفظ وزن سالم نیز کمک می ‌کند.

بالا نگه داشتن پا

یکی از مؤثرترین و آسان ترین حرکات ورزشی برای درمان واریس پا و کاهش علائم آن، بالا بردن پاها است. با انجام این حرکت، به بهبود جریان خون از پاها به سمت قلب کمک کرده و با اثر جاذبه، که می‌ تواند باعث تجمع خون در وریدها شود، مقابله خواهید کرد. این تمرین می‌ تواند موجب کاهش سنگینی، درد و ورم پا  (علائم شایع رگ ‌های واریسی) شود.

همچنین، بالا بردن پاها فشار بر رگ های پا را کاهش می دهد و نهایتاً به بهبود سلامت عروق در بلندمدت کمک می کند.

انجام صحیح این حرکات ورزشی از اهمیت بسیاری برخوردار است. در ادامه، بالا بردن پا را به صورت مرحله ای آموزش خواهیم داد:

  • سطحی صاف و راحت مانند تشک یوگا یا تختخواب خود را انتخاب کنید که بتوانید روی آن دراز بکشید.
  • به پشت دراز بکشید و پاهای خود را صاف نگه دارید.
  • به آرامی پاهای خود را به سمت سقف بلند کنید و آنها را صاف نگه دارید. بهتر است پاهایتان را تا ارتفاعی بلند کنید که بالاتر از سطح قلب شما باشد.
  • در صورت نیاز، می‌ توانید از دیوار یا بالش برای حمایت از پاهای خود استفاده کنید. اگر از دیوار استفاده می‌ کنید، باسن خود را نزدیک دیوار قرار دهید و پاهایتان را به راحتی روی آن بگذارید.
  • این وضعیت را به مدت 10 تا 15 دقیقه یا تا زمانی که راحت هستید، حفظ کنید. مطمئن شوید که پاهایتان راحت و بدون هیچ فشاری هستند.
  • پاهای خود را به آرامی به سمت پایین روی زمین برگردانید، در صورت نیاز این کار را یک پا در میان انجام دهید.
  • می ‌توانید این تمرین را چندین بار در طول روز تکرار کنید، به خصوص اگر برای مدت طولانی ایستاده یا نشسته باشید.

شنا کردن

شنا می‌ تواند ورزشی آرامش ‌بخش و بسیار مفید برای افرادی باشد که با بیماری واریس دست ‌و پنجه نرم می ‌کنند. شناور بودن در آب، فشار ناشی از جاذبه روی ورید ‌ها را کاهش داده و به جریان بهتر خون از پاها به سمت قلب کمک می ‌کند.

علاوه بر این، خنک بودن آب نیز به کاهش تورم و التهاب ناشی از واریس کمک می ‌کند. حرکات پا در شنا، عضلات ساق پا را درگیر می ‌کنند. در واقع، پا زدن در آب مانند یک پمپ عمل کرده و خون را خلاف جهت جاذبه به سمت بالا هدایت می ‌کند.

ایروبیک با جوراب واریس

ایروبیک کم‌ فشار به تمریناتی گفته می ‌شود که در عین حال که باعث تقویت بدن می ‌شوند، فشار کمی روی مفاصل و عضلات وارد می ‌کنند. این نوع ورزش به ویژه برای افرادی که به واریس دچار هستند مفید است، زیرا باعث بهبود گردش خون در پاها شده و در عین حال فشار بیش از اندازه هم وارد نمی‌ کند.

از طرف دیگر، جوراب‌ واریس به طور خاص برای این طراحی شده‌ اند که با اعمال فشار به پاها، به حفظ جریان خون و کاهش درد و تورم کمک کنند. ترکیب ایروبیک کم‌ فشار و جوراب ‌های فشرده سازی، یک راهکار قدرتمند برای مدیریت و کاهش علائم مرتبط با رگ‌ های واریسی به شمار می‌ رود.

تمرینات ورزش ایروبیک برای واریس پا

تمرینات ورزش ایروبیک برای واریس پا

به پشت دراز بکشید و به آرامی هر بار یک پا را تا زاویه ۴۵ درجه بالا ببرید. چند ثانیه نگه دارید، سپس به آرامی آن را پایین بیاورید.

صاف بایستید و درجا بزنید و زانوهایتان را تا جایی که برایتان راحت است بالا بیاورید. مطمئن شوید فرود نرمی دارید تا ضربه به پاها کم شود.

ابتدا پاهای خود را کنار هم قرار دهید، سپس به پهلو قدم بردارید و سپس پای دیگر را به سمت آن بیاورید و به آرامی روی زمین ضربه بزنید.

پشت به یک صندلی بایستید، بدنتان را پایین بیاورید، گویی که می‌خواهید بنشینید اما درست قبل از اینکه با صندلی تماس پیدا کنید، توقف کرده و بعد بلند شوید این تمرین برای کاهش درد واریس پشت زانو بسیار مفید می باشد.

اسکوات با صندلی برای درمان واریس

به جای پریدن، با بالا بردن دستانتان به پهلو قدم بردارید، سپس به حالت اولیه برگردید و این حرکت را برای طرف دیگر نیز تکرار کنید.

پاهای خود را به اندازه عرض لگن باز کرده، سپس به آرامی پاشنه‌ هایتان را از زمین بلند کنید.

نویسنده:

دکتر عبدالوهاب برادران

دکتر عبدالوهاب برادران، متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی ( اقدامات مداخله ای قلب ، آنژیوگرافی ، آنژیوپلاستی ) و متخصص درمان واریس با سوابق درخشان تحصیلی و حرفه ای از قبیل رتبه های برتر، دانشجوی نمونه، عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران، فلوشیپ آنژیوپلاستی و مدیریت بنیاد قلب سالم، خدمات ارزشمندی در زمینه های مختلف پزشکی مانند اکوقلب، آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و درمان واریس ارائه می نماید.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

مقالات مشابه