درمان واریس صورت یا رگ های عنکبوتی با لیزر و اسکلروتراپی

رگ های عنکبوتی نوع خفیفی از واریس هستند که می توانند در هر جای بدن ظاهر شوند، اما به طور معمول روی صورت دیده می شوند. رگ عنکبوتی یا واریس صورت بیشتر از لحاظ ظاهری آزاردهنده است منتها ممکن است نشانه ای از مشکلی برای سلامت کلی بدن نیز باشد؛ چرا که در واقع، واریس شامل رگ ها یا مویرگ های آسیب دیده است.

فشار ناشی از چاقی، فشار خون بالا یا التهاب طولانی مدت می تواند به دیواره عروق آسیب برساند. با وجود این، گاهی اوقات حتی مالیدن و شستن پوست به صورت خشن نیز ممکن است باعث پارگی مویرگ ها شود.

نور درمانی و لیزر واریس صورت، روش هایی ایمن، غیر تهاجمی و موثری برای کاهش ظاهر رگ های عنکبوتی صورت و درمان واریس صورت به شمار می روند. دستگاه های مبتنی بر لیزر و انرژی، نه تنها علائم واریس صورت را به حداقل می رسانند، بلکه ظاهری سالم تر و جوان تر به پوست می بخشند.

چه افرادی بیشتر در معرض واریس صورت قرار دارند؟

واریس صورت می تواند در هر سنی ظاهر شوند اما در افراد مسن بیشتر رخ می دهند. آمار نشان می دهد که زنان با پوست روشن در دهه 40 و 50 زندگی خود، آسیب پذیرترین گروه برای ابتلا به واریس صورت قابل مشاهده در صورت هستند.

چه عواملی باعث ایجاد واریس صورت یا رگ عنکبوتی می شود؟

واریس صورت یا رگ عنکبوتی صورت می تواند در هر فردی و هر رده سنی ایجاد شوند. با این حال، برخی افراد به دلایل مختلفی بیشتر مستعد ابتلا به این عارضه هستند. این دلایل عبارتند از: 

  1. ژنتیک: افرادی که اعضای خانواده آنها به واریس پا یا صورت دچار هستند، بیشتر در معرض رگ عنکبوتی یا واریس صورت خواهند بود.
  2. تغییرات آب و هوا: تغییرات شدید آب و هوایی می تواند بر گردش خون اثر بگذارد، باعث برافروختگی پوست صورت و درنتیجه ترکیدن عروق خونی و ایجاد واریس صورت شود.
  3. قرار گرفتن در معرض آفتاب: آسیب ناشی از آفتاب می تواند عروق خونی شما را گشاد کرده و آنها را به سطح پوست نزدیک کند.
  4. بارداری: در دوران بارداری، تغییرات هورمونی نیز می تواند باعث پارگی عروق شود. بسیاری از زنان متوجه می شوند که واریس زنان در بارداری پس از زایمان به طور کلی برطرف می شوند.
  5. تغییرات در فشار: تغییرات ناگهانی و شدید فشار مانند استفراغ یا عطسه بسیار شدید، می توانند باعث پاره شدن رگ های خونی کوچک شوند.
  6. روزاسه: روزاسه یک بیماری شایع پوستی است که به دلیل بزرگ شدن رگ های خونی باعث گر گرفتن یا قرمزی پوست می شود. افراد مبتلا به روزاسه اغلب دچار واریس می شوند.
  7. محرک های محیطی: آلاینده های محیطی یا برخی مواد شیمیایی می توانند باعث آسیب پوستی شده و رگ های خونی را بیشتر نمایان کنند.
  8. آسیب دیدگی: آسیب هایی به سر که باعث ایجاد کبودی می شوند، می توانند رگ های خونی را پاره کنند. پس از بهبود کبودی، معمولاً رگ ها نیز بهبود می یابند.
  9. مصرف الکل: الکل می تواند به طور موقت عروق خونی را گشاد کند. مصرف مکرر الکل می تواند منجر به قرمزی صورت و پارگی رگ های خونی به صورت بلندمدت شود.
  10. سن: یکی از دلایل اصلی که ممکن است باعث ایجاد رگ های کوچک آبی یا بنفش روی صورت شما شود، افزایش سن است. رگ ها و پوست شما با بالا رفتن سن ضعیف می شوند و آنها را در برابر این نوع رگ ها آسیب پذیرتر می کند.

درمان واریس صورت یا رگ های عنکبوتی

اگر مویرگ هایتان پاره شده اند یا رگ های عنکبوتی یا تلانژکتازی (خوشه های رگ های عنکبوتی) دارید، نگران نباشید! روش های مختلفی برای درمان واریس صورت وجود دارد. این رگ های ریز درست زیر سطح پوست شما قرار دارند و به همین دلیل بسیار ظریف و مستعد بزرگ شدن و گسترش یافتن هستند. خوشبختانه، با پیشرفت علم و فناوری، روش های جدید و موثری برای درمان و از بین بردن واریس صورت ناخوشایند روی صورت و بینی شما، به وجود آمده اند.

یکی از موثرترین گزینه های درمانی برای بسیاری از افراد، لیزر واریس و درمان واریس با اسکلروتراپی است. این روش به ویژه برای رگ های باریک یا کوچک مانند رگ های روی صورت مناسب خواهد بود. برای درمان واریس پا، صورت و دست به صورت تخصصی به بهترین دکتر واریس در غرب تهران، دکتر عبدالوهاب برادران متخصص عروق پا مراجعه نمایید.

در ادامه به معرفی روش های درمان واریس صورت و نمونه هایی از لیزر واریس صورت می پردازیم.

لیزر درمانی واریس صورت

۱. لیزر اکسل وی ( EXCEL V )

دستگاه لیزر اکسل وی با مجموعه ای از قابلیت ها برای درمان بیماری های عروقی سطحی و عمیق، به طور دقیق برای درمان واریس صورت کاربرد دارد. لیزر اکسل وی EXCEL V با هدف قرار دادن خون لخته شده ورید مورد نظر را از بین می برد. سپس بدن به مرور زمان رگ درمان شده را جذب می کند و پوستی صاف تر و سالم تر به شما هدیه می دهد.

علاوه بر درمان واریس صورت، از لیزر برای یکدست کردن رنگ پوست، درمان ملاسما، مویرگ های پاره شده و روزاسه نیز استفاده می شود. همچنین، برخی از لیزرها فولیکول های مو را هدف قرار می دهند تا از رشد بیش از حد آنها جلوگیری کنند.

لیزرها برای سفت کردن پوست نیز بسیار موثر عمل می کنند. این درمان ها با ایجاد تغییرات در سطح سلولی لایه های عمقی پوست، به رفع مشکلاتی مانند شل شدن پوست می پردازند. با ترمیم کلاژن، پوست سفت تر و جوان تر به نظر می رسد.

متخصصان پوست با در نظر گرفتن دستگاه ها و فناوری های مختلف موجود، بهترین برنامه درمانی را برای رسیدن به اهداف زیبایی شما تنظیم می کنند.

۲. وی بیم پرفکتا و پریما VBEAM PERFECTA AND PRIMA

وی بیم پرفکتا یک لیزر پالسی-رنگی است که نتایج فوق العاده ای در درمان واریس صورت قابل مشاهده و ضایعات وریدی ارائه می کند. پالس های نوری شدید اما ملایم این لیزر، عروق خونی را تخریب کرده و سپس بدن آنها را دوباره جذب می کند. این لیزر پالس-رنگی، با هدف قرار دادن خون داخل رگ بدون آسیب رساندن به پوست و بافت اطراف آن، بهبود چشمگیری در درمان رگ های خونی ایجاد می کند. در نتیجه، با کاهش رگ های قابل مشاهده، پوستی صاف تر و جوان تر به شما می بخشد.

وی بیم پرايما نیز یک لیزر پالسی-رنگی با کارایی بالا است که پرتوهای نور را روی لایه های عمیق تر پوست متمرکز می کند. در این دستگاه، نور به گرما تبدیل شده و توسط رگ های خونی روی پوست جذب می شود. سپس رگ های آسیب دیده مجدداً توسط بدن جذب می شوند تا ظاهر رگ های صورت کاهش یافته یا از بین بروند.

۳. درماوی DERMAV

درماوی رنگدانه ها و رگ های واریسی ناخوشایند روی صورت و بدن را هدف قرار می دهد. طول موج های 1064 نانومتر و 532 نانومتر آن برای درمان لکه های قرمز و قهوه ای ایده آل هستند.

۴. نور درمانی باند پهن (BBL)

نور درمانی باند پهن (BBL) لایه های بالایی پوست شما را به آرامی گرم می کند. گرما توسط نواحی هدف جذب شده و باعث بازسازی سلولی و درمان واریس صورت می شود که در نتیجه پوستی صاف تر، درخشان تر و جوان تر ایجاد می کند.

۵. لیزر رنگی پالسی

لیزر رنگی پالسی، خون زیر پوست را هدف قرار می دهد؛ انرژی لیزر به طور مستقیم وارد عروق یا ضایعات پوستی می شود، بدون آنکه به پوست و بافت اطراف آن آسیبی برساند.

۶. نور شدید پالسی IPL

روش درمانی نور شدید پالسی IPL، از نور با طیف گسترده استفاده می کند و به بهبود لکه های قهوه ای و تیره ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، روزاسه، لکه های پیری و تلانژکتازی کمک می کند. IPL می تواند با استفاده از طول موج های متعدد نور پراکنده، عروق خونی را مسدود کرده و از بین ببرد و بدین ترتیب به رفع تمام این مشکلات پوستی کمک کند.

۷. اسکلروتراپی واریس صورت

در روش اسکلروتراپی واریس صورت، ماده ای به نام اسکلروزانت به داخل رگ تزریق می شود. اسکلروزانت ورید را تحریک می کند، سپس باعث فروپاشی و جذب مجدد آن توسط بدن می شود.

نویسنده:

دکتر عبدالوهاب برادران

دکتر عبدالوهاب برادران، متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی ( اقدامات مداخله ای قلب ، آنژیوگرافی ، آنژیوپلاستی ) و متخصص درمان واریس با سوابق درخشان تحصیلی و حرفه ای از قبیل رتبه های برتر، دانشجوی نمونه، عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران، فلوشیپ آنژیوپلاستی و مدیریت بنیاد قلب سالم، خدمات ارزشمندی در زمینه های مختلف پزشکی مانند اکوقلب، آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و درمان واریس ارائه می نماید.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

مقالات مشابه