علت ایجاد واریس پا در زنان چیست؟

واریس پا در زنان در واقع عروق پیچ خورده، متورم و بزرگ شده ­ای است که، اصولا پای شما را درگیر می­کند. هیچکس علاقه­ای به دیدن این وریدهای آبی، بنفش، برخی اوقات دردناک در بدن خود ندارد. متاسفانه اما حدود نیمی از افراد بزرگسال در یک برهه از زندگی خود با این بیماری دست و پنجه نرم می­کنند.

وریدهای واریس وقتی تشکیل می­شوند که دریچه­ های داخلی شکسته شده و خون در جهت اشتباه در پا جریان یابد و سپس درون وریدها جمع شود. این پدیده با کشیدگی و اتساع رگ و به دنبال آن تورم و ناراحتی همراه خواهد بود. این وریدها می­توانند اغلب با بیرون زدگی حتی بیشتر نیز همراه بوده و بخاطر نگه داشتن جریان خون بیشتر، شخص را برای مدت بیشتری درگیر کنند. بسیاری از مردم تصور می­کنند علت بروز واریس را می­دانند درحالیکه خود در معرض بیشترین خطر برای ابتلا به آن هستند.

مطالعه بیشتر: واریس دست

واریس پا در خانم ها

چرا خانم ها یشتر از آقایان درگیر واریس می شوند؟

وقتی صحبت از واریس به میان می­ آید، مطالعات متعددی نشان می­دهند که احتمال تشکیل عروق برآمده، بنفش رنگ، و اغلب دردناک، در خانم­ها نسبت به آقایان بیشتر بوده و علت آن نیز ممکن است هورمون پروژسترون باشد. پروژسترون در مردان نیز مانند زنان تولید می­شود اما در خانم ­ها مقدار آن بسیار بالاتر است. طی یک مطالعه که در سال 2009 روی خانم ­های باردار انجام شد، محققان دریافتند که مقدار هورمون پروژسترون در بین خانم ­های مبتلا به واریس نسبت به آنانی که واریس ندارند بسیار بیشتر می باشد.

همچنین مطالعه ه­ای دیگر با محوریت تاثیر پروژسترون روی وریدهای صافن بزرگ، وریدهای بزرگ پا که اغلب شاهد بزرگ شدگی آنان در مردان و زنان مبتلا به واریس ­های کوچک­تر می­باشیم، و نیز وریدهای عنکبوتی صورت گرفته و اثبات کرد این وریدها دارای گیرنده ­هایی برای پروژسترون بوده که باعث حساس ­تر شدنشان نسبت به تاثیرات این هورمون می­شود.

هرمون پروژسترون علت ایجاد واریس پا در زنان

پروژسترون علاوه بر نقشی که در تنظیم چرخه قاعدگی و حفظ چند اندام در بدن شخص دارد، سبب استراحت دیواره­ های عروق خونی نیز می­گردد. دانشمندان بر این باورند وقتی این دیواره ­ها به حالت استراحت درمی­آیند دریچه­ های کوچک میان این عروق نیز وارد مرحله استراحت شده و فشار ناشی از جریان خون به طرفین دیواره رگ اعمال می­شود که این سبب تضعیف آن رگ خواهد شد. واقعیت این است که از آنجایی که مقدار پروژسترون در خانم ­ها به طرز قابل توجهی بالاتر از آقایان است و پروژسترون در خانم ­ها یک هورمون جنسی اصلی و عمده به حساب می­شود، لذا پژوهشگران معتقدند این هورمون حداقل یکی از دلایل مستعدتر بودن خانم ­ها نسبت به واریس در مقایسه با آقایان است.

اما با این حال صرف نظر از جنسیت، واریس می­تواند با درد، ناراحتی، احساس کوفتگی و سنگینی در محل وقوع همراه باشد. در صورت عدم درمان نیز این بیماری با مسائل جدی ­تری همراه می­شود. دکتر برادران از جدیدترین فنون روز برای تسریع درمان واریس پا و بالابردن ایمنی آن نسبت به هر زمان دیگر، بهره می­برد.

یکی از علت های بیماری واریس هرمون پروژسترون است

 آیا واریس تنها در خانم­ ها رخ می­دهد؟

حالت درست: شانس وقوع واریس در خانم ­ها بیشتر است. تغییرات هورمونی ناشی از بارداری یا یائسگی ممکن است عاملی در افزایش احتمال واریس باشد چراکه هورمون­ های مربوط به این دو پدیده اصولا سبب استراحت دیواره عروق می­شوند. با اینحال اما واریس گریبان آقایان را نیز گرفته و 45 درصد مردان در طول زندگی خود آن را تجربه می­کنند. اولین و مهم­ترین عامل پیش بینی کننده واریس تاریخچه خانوادگی فرد است. اگر مادر یا پدربزرگ شما به واریس مبتلا شده باشند شما نیز به احتمال زیاد آن را تجربه خواهید نمود و این هیچ ربطی به جنسیت شما ندارد. همپنین خانم ها برای درمان میتوانند به، دکتر واریس در غرب تهران مراجعه کنند.

واریس پا در زنان با سن ارتباط دارد؟

لزوما قرار نیست هر فرد در یک سن خاص به واریس دچار شود و ضمنا راه ­هایی برای پیشگیری از آن وجود دارد. حقیقت این است که با بالارفتن سن صرفا احتمال ابتلا به واریس زیاد می­شود چرا که بالا رفتن سن سبب فرسودگی و گسیختگی دریچه ­های عروقی که وظیفه تنظیم جریان خون را دارند، می­شود.

آیا انداختن پا روی پا باعث بروز واریس می­شود؟

انداختن پا روی پا یا پوشیدن شلوار تنگ ارتباطی با بروز واریس ندارد. فشاری که مثلا حین انداختن پا روی پا از سمت بیرون به وریدهای شما وارد می­شود ناچیز بوده و نیروی آن به حدی نیست که به وریدها آسیب بزند. اما با این وجود بسته به مدت زمان و محل اعمال فشار،این کار می­تواند علائم واریس را تشدید کند. در ضمن اگر شما برای مدت طولانی این دوکار را تکرار کنید، خون شما کمی سخت ­تر به جریان صحیح خود خواهد رسید.

بارداری صرفا باعث ایجاد واریس نخواهد شد

آیا بارداری باعث بروز واریس می­شود

طی دوره بارداری، حجم خون بدن شما افزایش می­یابد. با اینکه این جریان خون وظیفه تغذیه جنین درحال رشد در بدن را دارد، اما یک نتیجه نامطلوب را نیز در پی خواهد داشت: بزرگ شدن وریدهای پا. همچنین تغییرات هورمونی در دوره بارداری احتمالا در بزرگ شدن وریدها دخیل باشند. در اکثر خانم ­ها اما این یک وضعیت زودگذر بوده و وریدهای آنان پس از زایمان به اندازه اولیه خود بازم گردند.

آیا واریس یک مشکل زیبایی است؟

بسیار ساده است، واریس ابدا یک مشکل زیبایی نیست. در بهترین حالت می­گوییم واریس یک دغدغه زیبایی با کمی علامت و تظاهرات است. اصولا واریس سبب بروز درد، تورم و خستگی در پا شده که علائم آن حتی با کمترین ورزش و ایستادن روی پا، بدتر می­شود. در بدترین حالت واریس می­تواند حاکی از یک بیماری پیش رونده بنام نارسایی مزمن وریدی باشد که با کاهش سرعت ترمیم زخم، بروز زخم یا اولسر و در اغلب موارد حاد، قطع عضو همراه خواهد بود. پزشک یا کارشناس سلامت شما باید تمام وریدهای دارای واریس، مخصوصا وریدهای علامت دار را مورد ارزیابی و آزمایش قرار دهد.

ورید های واریسی بزرگ

آیا درمان واریس دردناک است

ممکن است چیزهایی در مورد درمان واریس در گذشته که شامل بریدن رگ یا سایر روش­ های هجومی بوده است، به گوشتان خورده باشد. این روش­های دردناک اغلب با ایجاد اسکار همراه بوده و دوره نقاهت طولانی نیز داشتند. اما اکنون با پیشرفت فناوری، بسیاری از گزینه­ های درمانی در دسترس بوده که خاصیت هجومی آنان بسیار کم می­باشد و قطعا نظر بیمار را به خود جلب خواهند کرد.

جراحی رادیوفرکانسی یا کند و سوز لیزری با نتایج مطلوبی همراه بوده و دوره ازکار افتادگی پایینی نیز دارند. در این روش­های معالجه، از حرارت یا اشعه برای آسیب به داخل ورید استفاده شده که در نهایت با ریزش دیواره ورید مبتلا به واریس، آن را کاملا از بین می­برند. گزینه دیگر اسکلروتراپی است که در آن با تزریق یک محلول سبب ریزش دیواره ورید می­شوند. فرآیند از بین بردن وریدها بلافاصله آغاز می­گردد. بیشتر بیماران پس از حدود دو ماه نتیجه کاملا مطلوب را بدست آورده و در طی این دوماه کمترین ناراحتی را بدون دوره از کار افتادگی تجربه خواهند کرد.

نویسنده:

دکتر عبدالوهاب برادران

دکتر عبدالوهاب برادران، متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی ( اقدامات مداخله ای قلب ، آنژیوگرافی ، آنژیوپلاستی ) و متخصص درمان واریس با سوابق درخشان تحصیلی و حرفه ای از قبیل رتبه های برتر، دانشجوی نمونه، عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران، فلوشیپ آنژیوپلاستی و مدیریت بنیاد قلب سالم، خدمات ارزشمندی در زمینه های مختلف پزشکی مانند اکوقلب، آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و درمان واریس ارائه می نماید.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

مقالات مشابه