فواید و عوارض جوراب واریس چیست؟

جوراب های فشرده سازی (که با نام جوراب واریس نیز شناخته می شوند) فشار ملایمی به ساق پا اعمال می کنند. این جوراب ها معمولاً به منظور تقویت گردش خون، کاهش تورم ساق و مچ پا، پیشگیری از لخته شدن خون و همچنین کاهش درد و ناراحتی پا تجویز می شوند. در این مقاله، ما تمام اطلاعات لازم در مورد جوراب های واریس را در اختیارتان قرار خواهیم داد.  بهترین دکتر واریس در غرب تهران کسی است که بتواند درد پای شما را کاهش داده و بیماری شما را درمان کند.

جوراب واریس چیست؟

جوراب های واریس، جوراب های طبی و تنگی هستند که تمام نواحی ساق پا را در بر می گیرند. از آنجایی که جوراب های واریس بیشترین فشار را به مچ و کف پا و کمترین فشار را به ساق پا وارد می کنند، با نام «جوراب های واریسی درجه دار» نیز شناخته می شوند.

شما بدون نیاز به نسخه می توانید جوراب واریس را از داروخانه ها، تجهیزات پزشکی و فروشگاه های آنلاین تهیه کنید. البته برای خرید جوراب های واریس طبی که با نام جوراب های ضد آمبولی نیز شناخته می شوند، نیاز به نسخه پزشک می باشد. این جوراب ها فشار شدیدتری به پاها اعمال کرده و معمولاً برای بیماران در معرض خطر ایجاد لخته های خونی تجویز می شوند.

تاثیر جوراب واریس بر رگ ها پا

نحوه استفاده از جوراب واریس

فارغ التحصیل پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران

شما می توانید جوراب واریس را از اکثر داروخانه ها، تجهیزات پزشکی و فروشگاه های بزرگ تهیه کنید. با توجه به علت نیاز شما به جوراب واریس ممکن است در برخی موارد هزینه ی آن را تحت پوشش بیمه قرار گیرد. معمولاً پوشیدن جوراب واریس برای 8 ساعت در روز ایمن می باشد. از پوشیدن جوراب واریس در زمان خواب خودداری کنید. در ادامه به چند نکته برای استفاده صحیح و ایمن از جوراب واریس اشاره می کنیم:

برای اطلاعات بیشتر و نحوی صحیح استفاده از جوراب واریس ویدیوی زیر را تماشا کنید.

خواص جوراب واریس

از مزایای احتمالی جوراب واریس می توان به بهبود جریان خون، کاهش تورم، رفع درد و ناراحتی و پیشگیری از سرگیجه های ناشی از بلند شدن ناگهانی اشاره کرد.

بهبود جریان خون

یکی از فواید اصلی پوشیدن جوراب واریس بهبود جریان خون می باشد. جوراب واریس در طول روز پاهای شما را تحت فشار قرار داده و باعث تحریک جریان خون سرشار از اکسیژن در رگ های پا می گردد. این امر کاهش خطر لخته شدن خون و تسریع فرآیند درمان زخم ها را در پی دارد. افراد مبتلا به بیماری هایی مانند دیابت، ترومبوز ورید عمقی و واریس می توانند به منظور ارتقاء جریان خون در پایین پاها، از جوراب واریس استفاده کنند.

کاهش ورم پا

جوراب واریس می تواند منجر به بهبود تخلیه لنفاوی در ساق، مچ و کف پا شود. تخلیه لنفاوی فرآیندی است که به گردش لنف یا مایع بافتی در اطراف اندام ها و رگ های موجود در سیستم لنفاوی کمک می کند. از مزایای بهبود تخلیه لنفاوی می توان کاهش و پیشگیری از تورم در افراد مبتلا به برخی از بیماری های خاص مثل لنف ادم و همچنین، زنان باردار (مخصوصاً طی سه ماه آخر بارداری) اشاره کرد.

کاهش درد

جوراب واریس با بهبود گردش خون می تواند منجر به تسکین درد، ناراحتی و احساس سنگینی در پاها شود.

جوراب واریس و فواید آن

پیشگیری از سرگیجه بعد از بلند شدن

جوراب واریس باعث بهبود گردش خون غنی از اکسیژن در پاها و پیشگیری از تجمع خون یا مایعات لنفاوی در اطراف مچ یا کف پا می شود. این امر می تواند به رفع علائمی مثل سرگیجه، احساس سبکی سر و افت فشار خون ناشی از بلند شدن ناگهانی کمک کند. علائم نامبرده در بیماران زیر دیده می شود:

بهبود عملکرد ورزشی

ورزشکاران معمولاً برای بهبود عملکرد ورزشی و استقامت، کاهش خستگی و دردهای عضلانی و کاهش زمان مورد نیاز برای ریکاوری بعد از انجام فعالیت های ورزشی سنگین یا آسیب دیدگی از جوراب واریس استفاده می کنند. هر چند شواهد علمی برای علت تأثیر احتمالی جوراب واریس در زمان انجام فعالیت های ورزشی شدید و پس از آن وجود ندارد؛ اما برخی از محققین بر این باورند که جوراب واریس می تواند باعث حرکت بهتر اسید لاکتیک در ماهیچه ها و بهبود فرآیند ریکاوری شود.

چه کسانی باید از جوراب واریس استفاده کنند؟

این موضوع به طور ویژه برای گروه های زیر کاربرد دارد:

پوشیدن جوراب واریس

آیا جوراب واریس واقعاً مؤثر است؟

تحقیقات نشان می دهد که پوشیدن جوراب واریس می تواند به طور مؤثری جریان خون در پایین تنه را ارتقاء داده و باعث کاهش ورم (مخصوصاً در افراد مبتلا به انواع دیابت و سایر بیماری های مزمن) شود. در ادامه به برخی از اکتشافات علمی در زمینه ی اثربخشی جوراب واریس اشاره شده است:

عوارض جوراب واریس

برای اکثر افراد، پوشیدن جوراب واریس ایمن و مؤثر است. البته، چند عوارض جانبی احتمالی برای جوراب واریس وجود دارد:

فواید جوراب واریس

مواردی که باید به آن توجه شود

در صورتی که جوراب واریس شما باعث ایجاد درد یا ناراحتی می شود، با پزشک خود مشورت کنید. پزشک می تواند در انتخاب مناسب ترین سایز جوراب واریس به شما کمک کند.

در صورت ابتلا به موارد زیر، از پوشیدن جوراب واریسی خودداری کنید:

 دکتر عبدالوهاب برادران متخصص قلب و عروق در تهران

منبع: health

نویسنده:

دکتر عبدالوهاب برادران

دکتر عبدالوهاب برادران، متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی ( اقدامات مداخله ای قلب ، آنژیوگرافی ، آنژیوپلاستی ) و متخصص درمان واریس با سوابق درخشان تحصیلی و حرفه ای از قبیل رتبه های برتر، دانشجوی نمونه، عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران، فلوشیپ آنژیوپلاستی و مدیریت بنیاد قلب سالم، خدمات ارزشمندی در زمینه های مختلف پزشکی مانند اکوقلب، آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و درمان واریس ارائه می نماید.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

مقالات مشابه