9 درمان خانگی گرفتگی رگ پا

سیاهرگ‌ها نقش اساسی در بازگشت خون به قلب دارند. گاهی لخته شدن خون در این رگ‌ها باعث تورم، پیچ خوردگی و گرفتگی آن‌ها می‌شود. گرفتگی رگ پا وضعیتی دردناک و ناراحت‌کننده است که در اثر عواملی مانند: بی‌تحرکی، چاقی و بارداری ایجاد می‌شود. بنابراین، می‌توانید به کمک روش‌های خانگی از جمله داروهای گیاهی، ورزش و تغذیه مناسب آن را درمان کنید. در این مقاله قصد داریم شما را با 9  روش خانگی برای درمان گرفتگی رگ پا آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

گرفتگی رگ پا چیست؟

گرفتگی رگ پا، به پیچ خوردن، بزرگ و  متورم شدن رگ‌های پا گفته می‌شود که ظاهری شبیه به واریس را روی پاها ایجاد می‌کند. زمانی‌که دریچه ورید پاها ضعیف شده یا آسیب می‌بیند منجر به تجمع خون در سیاهرگ‌ها می‌شود. دلیل گرفتگی این سیاهرگ‌ها فشاری است که در هنگام ایستادن یا نشستن به پایین تنه وارد می‌شود که می‌تواند بسیار دردناک و ناراحت‌کننده باشد.

مطالعه بیشتر: عوارض اسکلروتراپی واریس پا بیشتر است یا فواید آن

گرفتگی رگ پا

چرا رگ های پا دچار گرفتگی می شوند؟

همانطور که می‌دانید وظیفه قلب پمپاژ خون و به جریان درآوردن آن در سراسر بدن است. اگر خون به آهستگی در رگ‌ها حرکت کند، ممکن است لخته شده و سبب التهاب در رگ‌ها شود. بنابراین، لخته شدن خون می‌تواند علت گرفتگی رگ پا باشد و معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که شما به مدت طولانی بی‌حرکت بمانید.

لخته شدن خون بیشتر در ناحیه پا اتفاق می‌افتد؛ زیرا سیاهرگ‌های پا از قلب دورتر بوده و قادر به پمپاژ سریع خون نیستند. برخی از شرایط پزشکی نیز می‌تواند جریان خون را مختل کند و باعث تشکیل لخته شود. به‌عنوان‌مثال افراد سالمند و کسانی که بیماری قلبی دارند، بیشتر از دیگران مستعد گرفتگی رگ پا هستند. همچنین اگر اضافه وزن دارید یا سیگار می‌کشید، ممکن است به انسداد ورید پا دچار شوید.

 در‌صورتی‌که انسداد رگ پا درمان نشود می‌تواند مشکلاتی را برای شما به‌وجود آورد. اگر لخته‌ها از دیواره سیاهرگ جدا شده و از طریق جریان خون وارد ریه‌ها شوند می‌توانند اکسیژن‌رسانی به اعضای بدن را مختل کنند. این وضعیت شرایطی تهدید کننده را برای فرد به‌وجود می‌آورد که به‌عنوان آمبولی ریه شناخته می‌شود. 

مطالعه بیشتر: علت لخته شدن خون در دست چپ چیست؟ 

بهترین درمان های گرفتگی رگ پا در خانه

چندین درمان خانگی وجود دارد که به کمک آن می‌توان گرفتگی رگ پا را برطرف کرده و علائم آن را مدیریت کنید. به‌عنوان‌مثال می‌توان به کمک تغییر رژیم غذایی، ورزش، ماساژ و موارد دیگر این وضعیت را بهبود بخشید. در ادامه 9 روش خانگی برای درمان گرفتگی رگ پا را ارائه می‌دهیم که می‌تواند به بهبود گردش خون و کاهش ناراحتی پاها کمک کند.

1.فعالیت ورزشی منظم و پرهیز از بی تحرکی

نشستن طولانی مدت می‌تواند جریان خون در پاها را مختل کند و مشکلاتی مانند واریس و گرفتگی رگ پا را به‌وجود آورد. بنابراین، سعی کنید از جای خود بلند شوید و به صورت دوره‌ای وضعیت خود را تغییر دهید.

ورزش منظم نیز می‌تواند به بهبود گردش خون در پاها کمک کرده و از جمع شدن خون در رگ‌ها جلوگیری کند. یوگا، پیاده‌روی، دوچرخه سواری و شنا فعالیت‌های ورزشی موثری هستند که نقش مهمی در  بهبود گردش خون و پیشگیری از گرفتگی در رگ پا دارند.

مطالعه بیشتر: عوارض واریس پشت زانو

با ورزش کردن از گرفتگی عروق جلوگیری کنید

 2. ماساژ برای گرفتگی رگ پا

یکی از روش‌های خانگی موثر برای درمان گرفتگی رگ پا ماساژ است. ماساژ می‌تواند به بهبود گردش خون و کاهش تورم و ناراحتی در پاهای شما کمک کند. با‌وجود این بهتر است قبل از ماساژ دادن پا‌های خود با پزشک مشورت کنید؛ زیرا ممکن است رگ‌های پا دچار آسیب و پارگی شوند.  

3. کاهش وزن و برداشتن فشار از روی رگ ها

احتمال زیادی وجود دارد که افراد چاق انسداد رگ پا را تجربه کنند؛ زیرا وزن اضافی فشار زیادی را به رگ‌ها تحمیل می‌کند. بنابراین، کاهش وزن با برداشتن فشار روی رگ‌ها، از بروز مشکلاتی مانند گرفتگی رگ جلوگیری می‌کند.

4. تغییر رژیم غذایی و بهبود سلامت رگ ها

اگر می‌خواهید سلامت رگ‌ها را بهبود ببخشید، تغییر رژیم غذایی بهترین روش ممکن است. بنابراین، باید در برنامه روزانه خود مقدار زیادی از مواد غذایی حاوی فیبر، پتاسیم و فلاونوئید را بگنجانید. فلاونوئیدها ترکیبات گیاهی هستند که به بسیاری از غذاها رنگ می‌دهند. این مواد مغذی در طیف گسترده‌ای از غذاها از جمله فلفل تند، گندم، چای سبز، سیر، پیاز و کلم بروکلی وجود دارند.

برای دریافت فیبر نیز می‌توانید از حبوبات، غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید. از‌طرف‌دیگر میوه‌هایی مانند موز، گریپ فروت و طالبی و سبزیجاتی از جمله هویج و اسفناج منبع غنی پتاسیم هستند. اما مراقب باشید که در مصرف پتاسیم زیاده‌روی نکنید؛ زیرا باعث ضعف عضلانی و مشکلات قلبی می‌شود.

تغییر رژیم غذایی بهترین درمان خانگی گرفتگی رگ پا است

5. پاهای خود را بالا نگه دارید

بیشتر افراد در طول روز پاهای خود را آویزان می‌کنند و به اندازه کافی تحرک ندارند. همین امر باعث می‌شود که جریان خون به سمت پاها افزایش یافته و سبب گرفتگی رگ پا شود. بنابراین، برای کاهش فشار از روی رگ‌ها،  به مدت 15 تا 20 دقیقه پاهای خود را بالاتر از سطح قلب قرار دهید. انجام این کار علاوه‌بر کاهش تورم می‌تواند جریان خون را بهبود ببخشد.

6. استفاده از کمپرس سرد و گرم

برای کاهش ناراحتی و تورم می‌توانید یک کمپرس گرم را به مدت 5 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. با انجام این کار عضلات پای شما شل شده و گردش خون در آن‌ها افزایش می‌یابد. سپس می‌توانید یک کیسه یخ را به مدت دو تا سه دقیقه روی ناحیه‌ای که دچار گرفتگی شده است، قرار دهید.

7. مصرف داروهای گیاهی

همانطور که در مقاله درمان واریس در طب سنتی روش های بسیار راحت با مواد اولیه در دسترس را معرفی کرده ایم برخی از گیاهان دارویی مانند عصاره هسته انگور، عصاره دانه شاه بلوط و زنجبیل می‌تواند علائم گرفتگی رگ پا را مدیریت کرده و بهبود ببخشد. شاه بلوط یکی از ترکیبات ضد التهابی و تقویت‌کننده عروق خونی است که از ایجاد بیماری واریس در جوانی یا حتی میانسالی جلوگیری می‌کند. این دانه گردش خون در پا را افزایش می‌دهد و در کاهش تورم بسیار موثر است.  

زنجبیل هم دارای خاصیت ضد التهابی است و می‌توان از آن به‌عنوان کمپرس استفاده کرد. با قرار دادن زنجبیل روی ناحیه آسیب‌دیده می‌توان به کاهش درد و تورم کمک کرد. در عصاره دانه انگور نیز آنتی‌اکسیدانی وجود دارد که به بهبود جریان خون و جلوگیری از لخته شدن خون در رگ‌ها کمک می‌کند. عصاره هسته انگور را هم می‌توانید به صورت موضعی روی پوست بمالید و هم به صورت مکمل غذایی مصرف کنید.

برخی از گیاهان دارویی مانند عصاره هسته انگور می‌تواند علائم گرفتگی رگ پا را بهبود ببخشد

8. قرص برای گرفتگی رگ پا

مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن می‌تواند به تسکین موقتی درد و تورم کمک کند. با‌این‌حال ما آن را به عنوان راه‌حل دائمی توصیه نمی‌کنیم.

9. بدن خود را هیدراته نگه دارید

هیدراته ماندن برای بهبود گردش خون بسیار ضروری است. نوشیدن آب کافی می‌تواند به سلامت کلی بدن و بهبود جریان خون در رگ‌ها کمک کند. از‌طرف‌دیگر بهتر است از مصرف کافئین، الکل و سایر نوشیدنی‌هایی که باعث انقباض رگ‌ها می‌شوند، اجتناب کنید.  

دکتر عبدالوهاب برادران متخصص قلب و عروق در تهران

نویسنده:

دکتر عبدالوهاب برادران

دکتر عبدالوهاب برادران، متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی ( اقدامات مداخله ای قلب ، آنژیوگرافی ، آنژیوپلاستی ) و متخصص درمان واریس با سوابق درخشان تحصیلی و حرفه ای از قبیل رتبه های برتر، دانشجوی نمونه، عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران، فلوشیپ آنژیوپلاستی و مدیریت بنیاد قلب سالم، خدمات ارزشمندی در زمینه های مختلف پزشکی مانند اکوقلب، آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و درمان واریس ارائه می نماید.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

مقالات مشابه