علت واریس در جوانی

رگ های واریسی در افراد مسن شایع تر است، اما دربین جوانان هم دیده میشود. عوامل ژنتیکی باعث به وجود آمدن رگ های واریسی هستند، اما برخی این بیماری را به تغییرات سن ربط می دهند.

دلایل مختلفی برای به وجود آمدن رگ های واریسی وجود دارند و سن تنها دلیل به وجود آمدن این رگ ها نیست.

درحالیکه سن در به وجود آمدن واریس نقش دارد، جوانان هم ممکن است به نارسایی وریدی دچار شوند.

وقتی رگ های پا آسیب می بینند خون نمی تواند به قلب بازگردد و باعث می شود در معرض عوارضی مثل زخم، درد و تغییرات پوستی قرار بگیرید.

سپس شما متوجه خواهید شد که چگونه در بیست یا سی سالگی دچار بیماری وریدی می شوید و در این مقاله به بررسی علت واریس در جوانی و روش های کند کردن پیشروی و درمان واریس پا را بررسی خواهیم کرد.

خوشبختانه تغییرات زیادی در سبک زندگی وجود داشته است که به واسطه ی آن جوانان قادرند در خانه ظاهر وریدهای عنکبوتی و‌ واریسی را درمان کنند یا از آن پیشگیری کنند.

واریس در جوانی

به طور کلی جوانان معمولا به سلامت رگ هایشان توجهی نمی کنند، زیرا در سنین کم انتظار به وجود آمدن رگ های واریسی متورم را ندارند.

اما چنانچه تصور می کنید این اتفاق نمی افتد،اشتباه می کنید. همانطور که قبلا اشاره شد این موضوع که رگ های واریسی فقط روی افراد مسن تاثیر منفی می گذارند عقیده ای غیر علمی است. با اینکه پس از ۵۰ سالگی خطر ابتلا به واریس افزایش پیدا می کند، افراد جوان هم در معرض ابتلا به آن قرار دارند.

بسیاری از ما از علائم و نشانه های نشان دهنده ی مراحل اولیه ی بیماری ورید واریسی مثل وریدهای عنکبوتی تجربه ای نداریم و به دنبال مراقبت اولیه برای جلوگیری از پیشرفت بیماری وریدی در آینده نیستیم.

واقعیت این است که احتمال دارد به مرور زمان ما علائم و نشانه های رگ های عنکبوتی و به طور آشکارتر رگ واریسی متورم را حتی در سنین جوانی بروز دهیم. 

اگر واریس در جوانی نادیده گرفته شود منجر به بیماری های بیشتر می شود.

عکس رگ های واریسی در جوانی
عکس رگ های واریسی در جوانی

علائم و نشانه های واریس در جوانی 

نارسایی مزمن وریدی یا بیماری وریدی موجب به وجود آمدن علائم مختلفی می شود که جوانان زودتر آن را احساس می کنند. اگر جوان هستید و فعال و متوجه ناخوش احوالی غیرعادی، درد و ورم پا خصوصا پس از یک فعالیت طاقت فرسا شده اید، احتمالا دچار نارسایی مزمن وریدی  و واریس در جوانی شده اید. آشکارترین و خاص ترین نشانه ها و علائم جسمی مربوط به بیماری وریدی است و شما می بایست مواظب علائم زیر باشید: 

  • ورم پا 
  • رگ های برآمده 
  • قرمزی 
  • زخم هایی که بهبود نمی یابند یا به آهستگی بهبود می یابند
  • سفت شدن رگ های برآمده 
  • علائم بیماری ورید فیزیکی در جوانان: 
  • بی قراری 
  • درد، درد مداوم و ناراحتی 
  • خارش و سوزش 
  • سوختگی 
  • علائم وخیم در شب 
  • می توانید با بالابردن پاها یا پوشیدن جوراب واریس ساق بلند فشرده از علائم بیماری خلاص شوید.

عوامل خطر و علت واریس در جوانی 

پمپاژ خون از پاها به قلب نیازمند انرژی زیادی است. دریچه های وریدی در‌پایین تنه و دست و پاها در مقابل نیروی جاذبه سخت کار می کنند. هرچقدر دریچه ها مجبور باشند سخت کار کنند، احتمال اینکه ضعیف شوند بیشتر است و همین امر باعث به وجود آمدن ورید واریسی می شود. به همین خاطر است که وریدهای واریسی در بین افراد مسن شایع است. دریچه های این افراد اغلب پس از کار کردن برای چند دهه فرسوده می‌شوند.

دلایل دیگری هم وجود دارند که چرا دریچه های وریدی بیماران جوان ممکن است ضعیف شوند. علل زیر برخی از دلایل بارز وریدهای واریسی در جوانان هستند: 

۱. عوامل ژنتیکی

ژنتیک دلیل اصلی بیماری واریس پا در زنان و مزدان است و علت حدود ۸۰ درصد از بیماری هاست. چنانچه بیماری ارثی باشد تشخیص وریدهای واریسی در جوانان و نوجوانان در بیست سالگی چیز غیر عادی ای نیست. برخی افراد با سیستم دریچه قلب و جریان خون ضعیف تر یا دیگر عوامل ژنتیکی که احتمالا باعث ورید واریسی می شوند متولد می شوند. به خاطر همین عوامل افراد جوانی که والدینشان از بیماری ورید واریسی رنج میبرند در معرض خطر بیشتری نسبت به ابتلای به این بیماری قرار دارند. 

۲. سبک زندگی یکجا نشینی

نشستن طولانی مدت سیستم وریدی را تحت فشار قرار می دهد. این شرایط استرس زا زمانی اتفاق  می افتد که شما در حالت نشسته باشید و رگ های ران و باسن برای رساندن خون به قلب به سرعت هرچه تمام تر کار کنند. به همین علت جوانانی که اکثرا پشت میز نشین اند یا ساعت های طولانی به طور نشسته کار می کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری واریس پا هستند.

۳. تغییرات هورمونی طی بارداری یا دوران بلوغ

به عنوان مثال بارداری باعث می شود در مدت زمان کوتاهی مقدار قابل توجهی وزن اضافه کنید. همچنین ورم پاها به رگ های پایین تنه فشار وارد می کند. به علاوه، احتمال دارد طی دوران بارداری جریان خون بیشتر شود و به خاطر تغییرات هورمونی گردش خون کند شود. همه ی این تغییرات در بدنتان باعث می شوند که رگ ها با بیشترین سرعت ممکن خون را در سراسر سیستم وریدی انتقال دهند و همین امر منجر به این می شود که در دوران بارداری وریدهای واریسی به وجود بیایند. 

۴. قرص ها و داروهای ضدبارداری

استفاده از قرص های ضدبارداری یا درمان جایگزینی هورمونی عامل خطری برای به وجود آمدن وریدهای واریسی و عنکبوتی است. به عنوان مثال، حتی اگر هدف اصلی قرص های ضدبارداری تاثیر گذاری روی گردش خون نباشد و  مستقیما باعث لخته شدن خون نشوند در شکل گیری آن تاثیر دارند. خصوصا اگر سابقه ی خانوادگی بیماری وریدی دارید همیشه مشورت با پزشکان درباره ی این موضوع ارزشش را دارد. 

۵. اضافه وزن

چاقی فشار زیادی به پایین تنه و پاها وارد می کند و فشار روی دریچه های وریدی را افزایش می دهد. به همین دلیل احتمال بیشتری می رود جوانانی که از مرض چاقی رنج میبرند،در پایین تنه و آرنج دچار ورید واریسی شوند. 

پیشگیری از واریس در جوانی

اگر نگران دچار شدن به واریس در جوانی و سنین کم هستید، باید اقدامات ضروری زیر را انجام دهید: 

  • ورزش منظم 
  • هرچند وقت یکبار پاهایتان را بالا بگیرید. 
  • در طول روز در تایم استراحت بایستید یا تکیه دهید. 
  • حفظ وزن سالم 
  • خوردن رژیم غذایی سالم 
  • هر نوع اختلال و بیماری زمینه ای مثل دیابت یا فشارخون بالا را شناسایی کنید. 
  • از سیگار کشیدن اجتناب کنید و مصرف الکل، چربی و قند را محدود کنید. 
  • پوشیدن لباس های فشرده و تنگ را محدود کنید. 
  • درباره ی اثرات جانبی و‌تداخلات دارویی محتمل اطلاعات داشته باشید . اگر متوجه علائم جسمی ورید واریسی شدید، به بهترین دکتر واریس مراجعه کنید تا راه های درمان مطرح شود. 

درمان واریس در جوانی 

همانگونه که قبلا گفته شد متاسفانه جوانان سال های زیاد نسبت به  نشانه های ورید واریسی بی توجه هستند. این علائم ممکن است به اشتباه به انجام یک ورزش خاص، خستگی جسمی یا افزایش سن نسبت داده شوند.

با این حال، ورید واریسی بیماری پیشرونده ای است که اگر درمان نشود احتمال دارد منجر به تغییر رنگ یا بافت پوست، جوش و ‌‌دیگر  مشکلات شود.

تدابیر درمان واریس در جوانی فرقی با تدابیرش در درمان آن برای افراد سالخورده ندارد. به عنوان مثال: پزشک یا کارشناس سلامت وضعیت نارسایی وریدی و شدت علائم آن را مورد ارزیابی قرار می دهد و ممکن است برای بهبود گردش خون روش هایی مثل جوراب واریس و حرکات ورزشی برای درمان واریس پا را تجویز کند.

احتمالا شما برای کاهش نمود وریدها و ممانعت از پیشروی بیماری کاندید درمان واریس با لیزر یا اسکلروتراپی باشید.

چنانچه جوان یا نوجوان هستید، تنها نیستید. وریدهای واریسی می توانند در مواردی که خون لخته می شود بدمنظر، ناخوشایند و حتی خطرناک باشند. به خاطر همان موارد لازم است در درمان این بیماری از پیش مراقب باشیم.

خواه از بین بردن وریدهای واریسی از طریق جوراب واریس فشرده کننده باشد خواه از روش بالینی هرجوانی که با بیماری ورید واریسی دست و پنجه نرم میکند باید برای راه های درمانی با یک متخصص عروق مشورت کند.

ما در کلینیک دکتر عبدالوهاب برادران در درمان بالینی غیرتهاجمی تخصص داریم و برای آنچه که باعث ورید واریسی میشود تشخیص کارشناسانه ارائه می دهیم. برای بررسی گزینه های درمانیتان همین امروز با ما تماس بگیرید.

نویسنده:

دکتر عبدالوهاب برادران

دکتر عبدالوهاب برادران، متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی ( اقدامات مداخله ای قلب ، آنژیوگرافی ، آنژیوپلاستی ) و متخصص درمان واریس با سوابق درخشان تحصیلی و حرفه ای از قبیل رتبه های برتر، دانشجوی نمونه، عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران، فلوشیپ آنژیوپلاستی و مدیریت بنیاد قلب سالم، خدمات ارزشمندی در زمینه های مختلف پزشکی مانند اکوقلب، آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و درمان واریس ارائه می نماید.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

مقالات مشابه