علت لخته شدن خون در دست چپ چیست؟

 لخته شدن خون در دست چپ، می تواند مسئله ای جدی باشد. اگر متوجه برآمدگی یا تورمی شده اید که ممکن است مربوط به یک شریان یا ورید متورم روی دست خود شدید، حتماً برای تشخیص و درمان درست به پزشک مراجعه کنید. این حقیقت که خون شما می تواند لخته شود چیز خوبی است زیرا می تواند جلوی خونریزی را بگیرد. اما وقتی لخته های خونی غیرطبیعی در ورید یا شریان تشکیل می شوند، ممکن است این لخته ها مشکلاتی نیز ایجاد کنند. این لخته ها می توانند، در هر جایی از بدن از جمله انگشتان، دستان و پاهای شما شکل بگیرند. در این مقاله در مورد لخته خون در دست چپ، علت ایجاد و نحوه درمان آن صحبت خواهیم کرد.

مطالعه ی بیشتر: علائم آمبولی پا یا لخته ی خون در پا چیست؟

لخته خون چگونه شکل می گیرد؟

هنگامی که یک رگ خونی بریده شود، نوعی از سلول ‌های خونی به نام پلاکت ‌ها خود را به صحنه می ‌رسانند. آنها در محل آسیب دیدگی جمع شده و برای متوقف کردن خونریزی، لخته ‌ای را تشکیل می ‌دهند.وقتی جراحت شروع به التیام می کند، بدن به آرامی لخته را از بین می برد. لخته شدن یا انعقاد خون اینگونه کار می کند. گاهی اوقات، لخته‌ های خون در داخل رگ ‌ها (جایی که به آنها نیاز نیست)، تشکیل می ‌شوند. این لخته ‌های خونی غیرطبیعی ممکن است در جریان خون اختلال ایجاد کرده و بطور بالقوه مشکلات جدی ایجاد کنند.

انواع مختلفی از لخته های خونی وجود دارد:

لخته خون در دست

چه چیزی باعث تشکیل لخته خون در دست می ‌شود؟

لخته خون می ‌تواند پس از آسیب دیدن دست که باعث آسیب به رگ ‌های خونی یا شکستگی استخوان می ‌شود، تشکیل شود. نمونه های آن عبارتند از:

چه بیماری هایی باعث ایجاد لخته خون می شوند؟

مشکلات مربوط به جریان خون نیز می ‌توانند منجر به تشکیل لخته شوند. بالا رفتن سن ممکن است مشکلاتی برای جریان خون ایجاد کند، بیماری هایی همچون:

چند نوع لخته خونی در دست چپ داریم؟

دو نوع لخته خونی در انگشت عبارتند از:

ترومبوز وریدی انگشت پالماری:

این لخته خونی در دست و معمولاً نزدیک مفصل میانی تشکیل می ‌شود.

هماتوم زیرناخنی:

این لخته خونی زیر ناخن ایجاد می شود.

مطالعه بیشتر: علت ایجاد واریس پا در زنان چیست؟

لخته شدن خون زیر ناخن دست

لخته خون چگونه تشخیص داده می شود؟

لخته خون دست در ورید زیر پوست است، احتمالاً نزدیک یک مفصل قرار دارد. ممکن است متوجه یک برآمدگی در آن قسمت شوید، اما بیشتر از آن چیزی نبینید. این با کبودی که به سطح پوست نزدیک تر است، تفاوت دارد. کبودی نیز به سرعت تغییر رنگ می دهد؛ ابتدا تیره شده و سپس به مرور که بهبود می یابد و محو می شود، روشن تر می شود. در صورت بریده شدن انگشت یا زیر ناخن، انعقاد طبیعی بایستی خونریزی را متوقف کند. لخته خون غیرطبیعی در واقع درون ورید قرار دارد و می تواند از جریان آزاد خون جلوگیری کند.

نشانه های داشتن لخته خون دست عبارتند از:

وجود لخته خون در دست چپ چقدر جدی است؟

لخته خون در دست و انگشتان، ممکن است تنها یک ‌بار به دلیل آسیب دیدن انگشت ایجاد شود، کوچک باشد و ممکن است بدون درمان از بین برود. اما اگر بیماری ای داشته باشید که باعث انعقاد غیرطبیعی می ‌شود، بایستی از آن مطلع باشید. ذکر این نکته نیز ضروری است که دست‌ ها از ابتدا رگ ‌های خونی کوچکی دارند، بنابراین حتی یک لخته کوچک نیز می ‌تواند در جریان خون اختلال ایجاد کند. این اتفاق می ‌تواند منجر به قرمزی، تورم، درد، یا حتی تشکیل لخته‌ های بیشتر شود. جریان خون ضعیف به این معنی است که اکسیژن کافی برای تغذیه بافت ‌های نزدیک وجود ندارد، که می‌تواند منجر به مرگ بافت شود. لخته ‌های خون همچنین می ‌توانند از هم تجزیه شده و از طریق جریان خون حرکت کنند و خود را به اندام های حیاتی برسانند. این امر می ‌تواند منجر به موارد زیر شود:

لخته شدن خون در بازو دست

لخته های خون زمانی تشکیل می شوند که پروتئین ها و سلول های خونی مختلف به نام پلاکت باعث انعقاد خون می شوند. دو نوع DVT-UE وجود دارد: اولیه و ثانویه.

33 تا 60 درصد از افراد دارای لخته خون در ورید بازو ممکن است علائمی را تجربه نکنند. علائم نیز ممکن است به تدریج ظاهر شوند.

اگر لخته خون در بازوی خود دارید، علائم در بازوی آسیب دیده ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تورم
  • گرفتگی
  • لطافت
  • تغییر رنگ پوست قرمز یا آبی
  • پوستی که در لمس گرم است
  • ضعف، اگرچه ممکن است نادر باشد

لخته شدن خون در بازو دست جدی است و در صورت مشکوک شدن به لخته شدن خون باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. هر کسی ممکن است دچار لخته خون شود، اگرچه برخی درمان‌ها و شرایط پزشکی ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری قرار دهد.

لخته های خون معمولاً اگر زود تشخیص داده شوند قابل درمان هستند.

همانطور که قبل تر گفتیم جدی ترین عارضه لخته شدن خون آمبولی ریه است که زمانی است که بخشی از لخته از طریق جریان خون عبور می کند و در ریه ها انسداد ایجاد می کند. این می تواند از رسیدن خون به ریه های شما جلوگیری کند که می تواند کشنده باشد.

کبودی دست بخاطر لخته شدن خون

عواملی که خطر ایجاد لخته خون را افزایش می دهند

لخته خون چگونه درمان می شود؟

با اینکه برخی از لخته های خون در دست خود به خود و بدون درمان برطرف می شوند، اما همچنان بهتر است به پزشک مراجعه کنید. با مراجعه به موقع به پزشک، می توانید از آسیب دائمی دست خود و عواقب جدی ‌تر مانند: زمانی که لخته های‌ خون تجزیه شده و وارد جریان خون می ‌شوند جلوگیری کنید. لخته خون زیرناخنی می‌ تواند منجر به افتادن ناخن شود. برای جلوگیری از این اتفاق و تسکین درد، پزشک ممکن است یک سوراخ کوچک در ناخن برای کاهش فشار ایجاد کند. با پزشک خود در مورد کارهایی که می ‌توانید در خانه برای تسکین درد و فشار انجام دهید صحبت کنید. بعضی از آنها عبارتند از:

اگر مستعد ایجاد لخته خون هستید، پزشک ممکن است یک داروی رقیق کننده خون (ضد انعقاد) تجویز کند. این داروها می توانند از تشکیل لخته های بیشتر جلوگیری کنند. هر بیماری زمینه ای دیگری که می تواند خطر لخته شدن خون را افزایش دهد نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

 منبع: healthline

نویسنده:

دکتر عبدالوهاب برادران

دکتر عبدالوهاب برادران، متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی ( اقدامات مداخله ای قلب ، آنژیوگرافی ، آنژیوپلاستی ) و متخصص درمان واریس با سوابق درخشان تحصیلی و حرفه ای از قبیل رتبه های برتر، دانشجوی نمونه، عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران، فلوشیپ آنژیوپلاستی و مدیریت بنیاد قلب سالم، خدمات ارزشمندی در زمینه های مختلف پزشکی مانند اکوقلب، آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و درمان واریس ارائه می نماید.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

مقالات مشابه