بیماری های شایع قلب در دوران بارداری

تاثیر بارداری بر روی قلب

همانطور که می‌ دانید در دوران بارداری بدن بانوان دچار تغییرات بسیار وسیع میشود و این مسئله ممکن است بر تمامی اعضای داخلی بدن اثرگذار باشد.

سیستم قلبی و عروقی بدن مادر مهمترین قسمتی است که در بارداری باید از سلامت آن مراقبت کرد زیرا قلب مادر وظیفه خونرسانی به جنین را بر عهده داشته و ممکن است تحت فشارهای مضاعف قرار بگیرد.

در طی دوره بارداری حجم خون در بدن بانوان افزایش پیدا می‌ کند و این افزایش در حدود ۳۰ الی ۵۰ درصد خواهد بود.

افزایش خون در بدن بانوان باعث میشود تا تغذیه جنین آسان‌ تر انجام شود و این مسئله باعث میشود تا کارکرد قلب بیشتر شده و ممکن است فشار وارده بر عضلات قلب نیز افزایش پیدا کند.

چنین تغییراتی عمدتاً در سه ماهه اول بارداری آغاز شده و در سه ماهه دوم به بیشترین میزان خود می‌ رسند چنین حالاتی بلافاصله بعد از زایمان به حالت طبیعی باز می‌ گردد.

ممکن است در این دوران بانوان تغییرات را تجربه کنند که برخی از آنها طبیعی بوده و برخی نگران کننده خواهد بود.

در دوره بارداری قلب مادر به طور معمول ۱۰ الی ۱۵ بار بیشتر از حالت عادی می‌ تپد از آنجایی که حجم خون بیشتر شده و باید تغذیه و اکسیژن جنین تامین شود این حالت کاملاً طبیعی است.

بانوان باردار بیش از دیگران ضربان قلب خود را متوجه میشوند این تغییرات تا زمانی طبیعی است که افراد ضربان‌ های شدید قلب را تجربه نکرده و با چکاپ‌ ها معایناتی که توسط پزشک انجام میشود شرایط کاملاً عادی به نظر برسد.

یکی از مهمترین تغییراتی که در دوره بارداری برای قلب اتفاق می‌ افتد فشار خون متفاوتی است که بانوان تجربه می‌ کنند.

قطعاً افزایش حجم خون و نامنظمی ضربان قلب باعث میشود تا فشار خون مادر دائماً در نوسان باشد و ممکن است از حالت طبیعی کمی بالاتر ثبت شود.

تمامی این موارد طبیعی هستند و نیاز است که برای رشد جنین این تغییرات در بدن ما اتفاق بیفتد.

چنین تغییراتی آسیب یا صدمه‌ ای برای قلب به همراه ندارد اما فراموش نکنید که نباید عوامل تحریک کننده را برای افزایش کارکرد قلب فراهم کنید و مراقبت از بدن به نوعی کمک به کارکرد قلب است.

چرا در دوره بارداری بیماری ‌های قلبی اتفاق می ‌افتد؟

چرا در دوره بارداری بیماری ‌های قلبی اتفاق می ‌افتد؟
چرا در دوره بارداری بیماری ‌های قلبی اتفاق می ‌افتد؟

شاید شما هم در اطرافیانتان کسانی را دیده‌ اید که در دوره بارداری و بعد از آن به بیماری‌ های قلبی مبتلا شده‌ اند.

متخصصان تاکید زیادی دارند که در شرایط جسمانی ایده‌ آل برای بارداری اقدام کنید.

کسانی که با اضافه وزن و چاقی برای بارداری اقدام می‌ کنند معمولاً در سه ماهه دوم بارداری تغییرات منفی بدن را تجربه کرده و اختلال در کارکرد قلب از شایع‌ ترین مشکلاتی است که رخ می‌ دهد.

همچنین اگر بانوان در دفعات زیاد بارداری را تجربه کرده باشند ممکن است در معرض آسیب‌ های قلبی قرار بگیرند البته بارداری در سنین بالا را نباید فراموش کرد.

اگر بانوان در گذشته به بیماری قلبی مبتلا باشند یا چنین عوارضی را در خانواده دیده باشند احتمال اینکه در بارداری با این اختلالات مواجه شوند زیاد است.

داشتن تغذیه نامناسب قبل از بارداری و در دوره حاملگی از مهمترین علل بیماری‌ های قلبی به شمار می‌ آید.

هنگامی که بانوان به طور مرتب از سیگار یا الکل استفاده کنند قطعاً خیلی زود متوجه آسیب دیدگی‌ های قلبی خواهند شد ضمن آنکه ممکن است سلامت و روند رشد جنین را مختل کند.

شایع‌ ترین بیماری‌های قلبی در دوران بارداری

طبق تحقیقات انجام شده در سراسر دنیا محققان به این نتیجه دست پیدا کرده‌ اند که بارداری با بیماری‌ های قلبی ارتباطی ندارد و چنین اختلالاتی تنها در موارد نادر اتفاق می‌ افتد.

کسانی که به این اختلالات مبتلا میشوند باید تحت درمان قرار گرفته تا بتوانند دوره بارداری را به سلامت سپری کنند.

از شایع‌ ترین بیماری‌ های قلبی در دوران بارداری باید به آریتمی ضربان قلب اشاره کرد.

این عارضه به گونه‌ ای است که فرد خیلی واضح متوجه ضربان نامنظم قلب میشود و چنین اختلالاتی در اکثر بانوان دیده خواهد شد.

آریتمی قلبی در دوران بارداری خطرناک نیست و برای سلامت مادر و جنین آسیبی به همراه ندارند اما اگر از این بابت نگران هستید حتماً با پزشک خود در میان بگذارید.

اختلال قلبی دیگری که ممکن است در دوران بارداری اتفاق بیفتد کاردیومیوپاتی است.

چنین آسیبی معمولاً مربوط به ضعف ماهیچه‌ های قلب است که ممکن است بعد از زایمان اتفاق بیفتد.

متخصصان چنین مشکلات قلبی را کاملاً نادر دانسته و معتقدند اگر قلب مادر در دوران بارداری در برابر افزایش جریان خون عملکرد خوبی نداشته باشد در نهایت ضعف ماهیچه‌ های قلب اتفاق افتاده و با توجه به کارکرد مضاعفی که قلب داشته است ممکن است این عضلات به مرور زمان بزرگ تر شوند.

نارسایی احتقانی قلب یکی دیگر از مشکلات و بیماری‌ های قلبی است که در دوران بارداری اتفاق می‌ افتد در دوران بارداری افزایش فشار خون باعث تضعیف قلب مادر میشود.

ممکن است قلب توانایی پمپاژ درست خون را نداشته باشد این مسئله به مرور زمان باعث شده تا گردش خون کند شده و اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز اندام‌ ها تامین نخواهد شد.

کسانی که به نارسایی احتقانی قلب مبتلا میشوند به مرور زمان ضخیم‌ تر شدن، سفت شدن یا کشیدگی عضلات قلب را تجربه کرده که قطعاً این تغییرات در قلب باعث نقص در عملکرد آن میشود.

چنین بیماری‌ هایی در دوره بارداری کاملاً نادر است مگر اینکه مادر مستعد ابتلا به آسیب‌ های قلبی باشد.

این عارضه می‌ تواند باعث عفونت و خراب شدن دریچه‌ های قلبی شده یا آندوکارد و اندوکاردیت اتفاق می‌ افتد.

علائم بیماری‌ های قلبی در دوران بارداری

علائم بیماری‌ های قلبی در دوران بارداری
علائم بیماری‌ های قلبی در دوران بارداری

بیماری قلبی هم مانند سایر آسیب‌ های مربوط به دوران بارداری علائم و نشانه‌ های خاص خود را دارد.

اغلب بانوان در دوره بارداری اگر مشکلاتی مثل تنگی نفس را تجربه کنند یا ضربان قلب بالا در زمان‌ های مختلف حتی حین استراحت اتفاق بیفتد به اختلال در عملکرد قلب مشکوک خواهند شد.

متخصصانی که در این حوزه فعالیت می‌ کنند معتقدند که اگر در دوران بارداری افراد احساس خستگی زیادی داشته باشند ضمن اینکه مدت زمان استراحت آنها کافی است و تپش قلب اتفاق بیفتد باید به بروز بیماری‌ های قلبی مشکوک شوند.

همچنین تورم در دست، پا، مچ پا و بازوها و تکرر ادرار هنگام شب از مهمترین نشانه‌ های بیماری قلبی در دوره بارداری است.

نکاتی در خصوص بیماری قلبی در دوره بارداری

زمانی که بانوان در دوره بارداری متوجه آسیب‌ ها و بیماری‌ های قلبی میشوند به پزشک مراجعه کرده تا بتوانند چنین آسیبی را تحت کنترل درآورند.

نگرانی بانوان در مورد آسیب دیدگی جنین به واسطه این بیماری‌ ها کاملاً طبیعی است.

متخصصانی همچون دکتر عبداوهاب برادران که در زمینه قلب فعال هستند می‌ توانند در این مورد مشاوره‌ های لازم را به بانوان باردار ارائه داده و با همکاری پزشک زنان درمان آسیب قلبی را آغاز می‌ کنند.

مصرف داروهای بیماری قلبی در دوره حاملگی اهمیت زیادی دارد باید این داروها را به دستور و با تجویز پزشک مصرف کنید و از مصرف هرگونه داروی قلب به طور خودسرانه جدا خودداری نمایید، زیرا ممکن است هرگونه اشتباه در این مورد سلامت مادر و جنین را به خطر بیندازد.

متخصصان معتقدند که بیماران قلبی در دوره بارداری مجاز به استفاده از هر نوع محصولات دارویی نخواهند بود به عنوان مثال قرص‌ هایی که بر پایه استروژن ساخته میشود برای بیماران قلبی ممنوع است.

ما مبحث زایمان برای این افراد مسئله مهمی است که باید به طور واضح در مورد آن صحبت کرد.

متخصصان معتقدند که با وجود بیماری‌ های قلبی بانوان محدودیتی برای زایمان طبیعی ندارند اما اگر پزشک صلاح بداند برای پیشگیری از آسیب‌ های جدی‌ تر عمل سزارین را انجام داده تا مبادا سلامت مادر و جنین به خطر بیفتد.

نویسنده:

دکتر عبدالوهاب برادران

دکتر عبدالوهاب برادران، متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی ( اقدامات مداخله ای قلب ، آنژیوگرافی ، آنژیوپلاستی ) و متخصص درمان واریس با سوابق درخشان تحصیلی و حرفه ای از قبیل رتبه های برتر، دانشجوی نمونه، عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران، فلوشیپ آنژیوپلاستی و مدیریت بنیاد قلب سالم، خدمات ارزشمندی در زمینه های مختلف پزشکی مانند اکوقلب، آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و درمان واریس ارائه می نماید.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

4 پاسخ

  1. آیا بارداری می‌تواند مشکلات قلبی را تشدید می کنه؟

    1. سلام به شما
      بله، بارداری فشار زیادی به سیستم قلبی عروقی وارد می‌کند و ممکن است علائم بیماری قلبی تشدید شود یا حتی مشکلات قلبی جدیدی ظاهر شود.

    1. سلام و عرض ادب به شما همراه گرامی سایت
      بله، برای زنان با بیماری‌های قلبی شدید، بارداری می‌تواند خطرناک باشد. خطر نارسایی قلبی، آریتمی یا حتی مرگ در این افراد افزایش می‌یابد و نیاز به مراقبت ویژه دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مشابه