عوارض اسکلروتراپی واریس پا بیشتر است یا فواید آن

اگر شما هم جزو آن دسته از بیمارانی هستید، که درگیر بیماری واریس پا هستند و میخواهید بدانید که عوارض اسکلروتراپی واریس پا بیشتر است یا فواید آن باید به شما بگوییم که اسکلروتراپی هم مانند هر درمان پزشکی دیگری عوارضی دارد، اما مطمئن باشید که قطعا فواید آن بیشتر از عوارض احتمالی است.اگر اسکلروتراپی شما توسط بهترین دکتر واریس در غرب تهران انجام بشود عوارض جانبی حداقلی را تجربه خواهید کرد

اسکلروتراپی چیست؟

اسکلروتراپی یک روش درمانی است که در آن، یک ماده شیمیایی به نام اسکلروزانت به داخلی ترین پوشش رگ (اندوتلیوم) آسیب رسانده و باعث ایجاد لخته درون رگ و مسدود شدن رگ می شود. سیاهرگ ها وظیفه رساندن خون بدون اکسیژن از بافت های بدن به قلب را بر عهده دارند. از آنجایی که فشار خون در سیاهرگ ها پایین است، با پمپاژ قلب، خون به سمت جلو (به سمت قلب) حرکت می کند. 

سیاهرگ ها مجهز به دریچه های یک طرفه ای هستند که مانع از بازگشت خون به عقب می شوند. زمانی که کارایی این دریچه ها کم شده یا به هر دلیلی آسیب می بینند، خون درون سیاهرگ ها به عقب برگشته و تجمع می یابد. همین امر منجر به بزرگ شدن و برآمدگی رگ های مربوطه (واریس) خواهد شد. در برخی موارد، سیاهرگ های کوچک تری که در اطراف این رگ ها قرار داشته و آنها را تغذیه می کنند نیز متورم شده و به صورت رگ های عنکبوتی قرمز یا آبی روی پوست ظاهر می گردند.

چرا باید رگ های واریسی را درمان کرد؟

رگ های واریسی ممکن است باعث بروز مشکلاتی مثل تورم مزمن پا یا نارسایی وریدی شوند. نارسایی وریدی با عوارضی مثل ورم پا، لخته شدن خون و زخم پوست همراه می باشد. اغلب افراد با ظاهر ناخوشایند رگ های واریسی نیز درگیر هستند. بنابراین از بین بردن این رگ ها از نظر سلامتی و زیبایی می تواند بسیار مفید باشد.

آیا اسکلروتراپی بی خطر است؟

تمامی اقدامات پزشکی دارای ریسک هایی هستند که پیش از انجام آن باید در نظر گرفته شوند. از آنجایی که روش اسکلروتراپی بیشتر جنبه ی زیبایی داشته و برای درمان مشکلات ظاهری واریس استفاده می شود، عوارض و خطرات آن باید به طور کامل برای بیمار شرح داده شود.

آیا اسکلروتراپی درد دارد؟

در این روش، تزریق از طریق پوست صورت می گیرد؛ بنابراین روشی بدون درد نیست! برخی از مواد شیمیایی که به بدن تزریق شده و باعث انسداد رگ ها می شوند نیز ممکن است سبب ایجاد درد شوند. همچنین، در صورتی که اسکلروزانت اشتباهاً در خارج سیاهرگ ها تجمع یابد، درد بیشتری ایجاد خواهد کرد.

آیا اسکلروتراپی درمان مؤثری برای رگ های واریسی و رگ های عنکبوتی است؟

اسکلروتراپی یک تکنیک مؤثر برای تخریب یا درمان واریس پا و رگ های عنکبوتی است. تکنیک های دیگری نیز برای این منظور وجود دارند که از جمله آنها می توان به جراحی ورید آسیب دیده، لیزر درون وریدی و لیزر موضعی اشاره کرد.

درمان واریس با روش اسکلروتراپی

اسکلروتراپی برای چه افرادی پیشنهاد می شود؟

کاندیدای ایده آل برای دریافت اسکلروتراپی افراد مبتلا به نارسایی وریدی و واریس هستند که با اقداماتی مانند جوراب های فشرده سازی یا کاهش وزن به نتیجه نرسیده اند. برای تعیین این امر که آیا روش اسکلروتراپی برای شما مفید است یا خیر، محل دقیق سیاهرگ های آسیب دیده و الگوی تخلیه وریدی مورد بررسی قرار می گیرد.

آماده سازی برای اسکلروتراپی چگونه است؟

پیش از عمل، برای تعیین محل دقیق رگ های آسیب دیده معمولاً از سونوگرافی های خاصی استفاده می شود. در مواردی که بیمار تنها در ناحیه کوچکی دچار رگ های عنکبوتی می باشد، به ندرت این آزمایش تجویز می گردد.

اسکلروتراپی چگونه انجام می شود؟

در حال حاضر دو اسکلروزانت مورد تأیید FDA شامل سدیم تترادسیل سولفات و پولیدوکانول می شود. در برخی موارد، برای وریدهای کوچک از اسکلروزانت هایپرتونیک نیز استفاده می شود. نوع اسکلروزانت با توجه به اندازه سیاهرگ تحت درمان تعیین می گردد. در طول این روش، پزشک به کمک یک سوزن با اندازه مناسب، ماده شیمیایی مورد نظر را وارد رگ های آسیب دیده می کند.

دوره نقاهت اسکلروتراپی چقدر است؟

اسکلروتراپی روشی سرپایی است و بیمار می تواند بلافاصله بعد از عمل به خانه برود.

روش اسکلروتراپی

مراقبت های بعد از اسکلروتراپی چیست؟

یک تا سه هفته پس از انجام اسکلروتراپی باید از پانسمان فشرده سازی استفاده شود. ویزیت بعدی دو هفته بعد از عمل صورت می گیرد. در این نوبت، پزشک با تخلیه لخته های خون وریدهای بزرگ تر، ظاهر ناحیه تحت درمان را بهبود بخشیده و توضیحات تکمیلی را در اختیارتان قرار خواهد داد.

فواید اسکلروتراپی چیست؟

روش اسکلروتراپی با بهبود جربان خون سیاهرگ ها و کاهش تورم می تواند عوارض ناشی از بیماری نارسایی مزمن وریدی را کاهش دهد. همچنین، مهم ترین فایده این روش بهبود ظاهر رگ های واریسی در بیماران مبتلا به واریس می باشد.

خطرات و عوارض جانبی اسکلروتراپی چیست؟

خطرات و عوارض جانبی اسکلروتراپی شامل موارد زیر می شود:

دکتر عبدالوهاب برادران متخصص قلب و عروق در تهران

منبع: medicinenet

نویسنده:

دکتر عبدالوهاب برادران

دکتر عبدالوهاب برادران، متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی ( اقدامات مداخله ای قلب ، آنژیوگرافی ، آنژیوپلاستی ) و متخصص درمان واریس با سوابق درخشان تحصیلی و حرفه ای از قبیل رتبه های برتر، دانشجوی نمونه، عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران، فلوشیپ آنژیوپلاستی و مدیریت بنیاد قلب سالم، خدمات ارزشمندی در زمینه های مختلف پزشکی مانند اکوقلب، آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و درمان واریس ارائه می نماید.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

مقالات مشابه