علت گرفتگی رگ ساق پا در خواب بر اثر واریس

همه از یک خواب خوب در شب، استراحت و چرت زدن زیر لحاف راحت لذت می برند. اما اغلب درد و ناراحتی پاها منجر به غلت زدن از روی بی خوابی، خواب کم و اضطراب در روز بعد خواهد شد. یک سوم جمعیت گرفتگی رگ ساق پا در خواب بر اثر واریس هستند و بسیاری از مردم از علائم ناشی از آن آگاه هستند. اما چرا واریس پا اغلب در شب باعث درد می شود؟ جواب همین جاست!

گرفتگی رگ ساق پا در خواب می تواند نشانه ی نارسایی وریدی باشد. از خواب پریدن همراه با گرفتگی دردناک عضلات پا و ساق پا فقط یک بیماری ناگهانی نیست، بلکه ممکن است نشانه ی یک عارضه ی خطرناک تر مثل نارسایی وریدی باشد. بسیاری از مردم گرفتگی رگ ساق پا در خواب و شبانگاه و خستگی ماهیچه را با کم آبی یا میزان پایین پتاسیم یا منیزیم مرتبط می دانند. با این حال، احتمال بیشتری می رود که این موارد نشانه ی بیماری واریس پا باشند که در واقع به این معنی است که رگ ها خون را از اندام های تحتانی به طور کافی به گردش در نمی آورند. چنانچه بیماری واریس پا درمان نشود، می تواند منجر به ایجاد ورید های واریسی, رگ‌های عنکبوتی، زخم های وریدی و عوارض دیگر شود.

واریس پا چیست؟

واریس پا به خاطر عارضه ای به نام نارسایی مزمن وریدی به وجود می آید و وقتی اتفاق می افتد که دریچه های وریدی یک طرفه و کوچک به مرور زمان درست کار نکنند. هنگامی که بسته شدن دریچه های وریدی به طور کامل اتفاق متوقف می شود، خون آرام آرام رفلاکس می کنند و برمی گردد. این امر سبب ورم رگ های آسیب دیده می شود و رگ ها و بافت های اطراف آن را از اکسیژن و مواد غذایی که برای سلامتی لازم هستند محروم می سازد. اختلال در گردش خون موجب التهاب بافت پا می شود که با فعال کردن گیرنده های درد، موجب ناراحتی و درد می شود.

علائم واریس پا

برخی از مردم هیچ علامتی ندارند، در حالی که ممکن است برخی دیگر همه یا بعضی از علائم اولیه واریس پا که در زیر اشاره کردیم را تجربه کنند. به طور کلی درد وریدی به جای اینکه شدید و لحظه ای باشد، خفیف و نامعلوم است. اگر پاهایتان را بالا گرفتید و درد از بین رفت، نشانه ی آن است که درد مربوط به ورید بوده است.

• درد، خارش یا سنگینی پاها
  • سوختگی، خفقان یا گرفتگی عضلات
  • دردی که بعد از نشستن یا ایستادن طولانی مدت تشدید می شود.
  • ورم شدید مچ پا یا ساق پا

واریس ساق پا

گاهی بیماران با مشاهده رگ‌های آبی روی ران پا یا پشت زانو نگران می‌شوند که در صفحه مربوطه می‌توانید درمورد علت ایجاد و روش درمان آن ها مطالعه کنید.

علت درد رگ ساق پا در خواب بر اثر واریس چیست ؟

زمانی که در تخت خواب هستید، وقت خاموشی است، همه جا ساکت است و می خواهید استراحت کنید، با این حال، نبود هرگونه اسباب حواس پرتی یا کانون توجه بیرونی به خوابیدن شما کمک می کند و به این معنی است که چیزی وجود ندارد که حواس شما را از ناراحتی و درد پاهایتان پرت کند. احتمال دارد این امر سبب درد عضله شود، یعنی وقتی در تختخواب هستید و چراغ ها خاموش است کش دادن به دست و پا را دشوار می سازد. با آنکه درد رگ ساق پا در خواب بر اثر واریس تقریبا تا صبح از بین می رود، هرگاه گردش خون به حالت طبیعی بازگردد، معمولا کمبود خواب شب را جبران نمیکند. نمودار عملکرد نرمال ورید با دریچه های سالم وریدی، ورید واریسی با دریچه های آسیب دیده و سپس تصویر چگونگی ورید واریسی هنگام پوشیدن جوراب واریسی دارای نمره سلامت را نشان نمی دهد.

جلوگیری از درد رگ ساق پا در شب بر اثر واریس

خبر خوب اینکه جلوگیری از درد رگ ساق پا در شب بر اثر واریس کار نسبتا ساده ای است. طبق تجربه، برای مشکلات جسمی بهترین درمان پیشگیری است، خصوصا زمانی که صحبت از ورید های واریسی به میان بیاید. همانطور که قبل تر در مقاله درمان خانگی واریس در خانه توضیح داده بودیم برای پشتیبانی از جریان خون سالم و کمک به داشتن خواب شب خوب در زیر چندین راه حل ساده را شرح داده ایم.

• پاهایتان را بالا بگیرید : اگر در شب و وقتی در تختخواب دراز کشیده اید پا درد دارید، پاهایتان را روی یک یا دو بالشت بالا بگیرید تا به برگشت آسان جریان خون از پاها کمک کنید.
  • یوگا : قبل در در مقاله حرکات ورزشی برای درمان واریس پا به این نکته که ورزش به جریان یافتن خون کمک می کند، اشاره کرده ایم، انجام آن پیش از خواب مفید خواهد بود. قبل از خواب حدودا ۱۰ الی ۱۵ دقیقه را صرف یوگا کنید تا عضلات به آرامی کشیده شوند و جریان خون بهبود یابد. بدین شکل تفاوت را در‌پاهایتان احساس خواهید کرد.
  • جوراب واریس : پوشیدن جوراب واریس تجمع خون در طول روز را کاهش می دهد که به معنی کاهش درد در شب است.
  • رژیم غذایی : حذف نمک و چربی برای سلامت همیشگی وریدها اهمیت دارد. غذاهای گیاهی بیشتری مصرف کنید، مخصوصا خانواده توت ها، مارچوبه و سبزیجات برگدار. بیشتر بخوانید: آیا درمان های طبیعی روی وریدهای واریسی اثر دارند؟
  • آسودگی در شب : پس از انجام یک فعالیت به جای اینکه مستقیم به رختخواب بروید، برای کم شدن فشار روزانه، نیم ساعت به خودتان زمان بدهید. پاهایتان را بالا نگه دارید و در آن حالت کتاب بخوانید، به موسیقی گوش دهید یا فقط بنشینید و استراحت کنید. این کار فقط به ماهیچه ها و وریدهای شما در طول غروب کمک نمی کند، بلکه برای خواب راحت مغز هم مفید خواهد بود.
درد رگ ساق پا

آیا درمان واریس پا ضروری است؟

به منظور کاهش علائم و بهبود گردش خون سراسری، درمان واریس پا ضروری است. راه های درمانی از جوراب های فشرده کننده، دارو، اسکلروتراپی، لیزر واریس، فرسایش بسامد رادیوی و حتی جراحی متغیر هستند. منوط به شدت وریدها و سابقه ی پزشکی بیمار، ممکن است یک یا بیش از یک روش درمان پیشنهاد شود. هدف درمان، بهبود گردش خون و کاهش هرگونه درد و ناراحتی مرتبط با آن است.

ارتباط بین واریس پا و پای بی قرار چیست؟

مطالعات صورت گرفته ی اخیر توسط متخصصان پزشکی رابطه ی بین واریس پا و پای بی قرار را به اثبات رسانده اند، وریدهای واریسی یا واریس پا به طور مشخص به خاطر گردش خون محدود در پایین تنه از جمله پاها، خطر ابتلا به سندروم پای بی قرار را افزایش می دهند. این امر می تواند موجب آسیب یا ناراحتی عصبی شود که منجر به احساس سندروم پای بی قرار خواهد شد. به علاوه، عوامل بدیهی سبک زندگی مثل چاقی، خواب ناکافی و کشیدن سیگار ممکن است باعث این بیماری شوند.

رگ ساق پا در شب ورم

چرا رگ ساق پا در شب ورم می کند؟

در‌وهله اول، وقتی روی شکم می خوابید پاها در وضعیت پایین و زیر قلب قرار می گیرند. هرچه پاها پایین تر باشند باعث تجمع خون در اندام تحتانی می شود که سبب ورم پا و ناراحتی زیاد خواهد شد. این ناراحتی به خاطر فشاری است که به رگ ساق پا وارد می شود و می تواند باعث ورم و بزرگ شدن و در نتیجه درد و ناراحتی وریدها شود. این درد و ناراحتی هنگامی که دراز کشیده اید بدتر خواهد شد، زیرا از سرعت جریان خون در پاها کاسته می شود.