هولتر ۴۸-۲۴ نوار قلب (ریتم)

در شرایطی که گاه و بی گاه ریتم ضربان قلب شما نامرتب باشد یا هر از گاهی به تپش قلب دچار شوید، نمی‌توان در لحظه با استفاده از یک بار نوار قلب به عارضه‌ی ایجاد شده پی برد.

در چنین شرایطی که تپش به صورت ناگهانی ایجاد می‌شود و دائمی نیست، نمی‌توان در همان لحظه به بیمارستان مراجعه کرده و نوار قلب گرفت.

در نتیجه متخصصین در این شرایط برای بیماران از دستگاه هولتر 24 الی 48 ساعته نوار قلب استفاده می‌کنند. با استفاده از این دستگاه میتوان نوع آریتمی قلب را تشخیص داده و سپس به درمان پرداخت. هولتر 24 تا 48 ساعته ریتم قلب دستگاهی است که به بدن بیمار وصل می‌شود.

این دستگاه به مدت 24 الی 48 ساعت همراه او خواهد بود. یعنی هر کجا که بیمار برود، این دستگاه به سینه او وصل است و قابل حمل می‌باشد.

این دستگاه در تمام لحظات در طی این 24 الی 48 ساعت میزان ضربان قلب شما را اندازه گرفته و آنها را ثبت می‌کند. در این روش، دستگاه رکوردر که تنها به اندازه یک فلش مموری ابعاد و 15 گرم وزن دارد (ورژم جدید) با استفاده از 3 سیم به سینه فرد وصل است.

ورژن‌های قدیمی‌تر این دستگاه تقریبا به اندازه یک گوشی موبایل بود. شما در حین اتصال این دستگاه به سینه خود، تمام فعالیت‌های روزانه خود را دارید و هیچ گونه تغییر مشهودی در سبک زندگی خود ایجاد نمی‌کنید.

بعد از گذشت 24 تا 48 ساعت از زمان بستن دستگاه، متخصص آن را از سینه شما باز می‌کند. سپس میزان ضربانات ثبت شده با استفاده از نرم افزار تجزیه و تحلیل شده و نظر نهایی پزشک اعلام می‌گردد.

چه زمانی هولتر مانیتورینگ ریتم قلب لازم است؟

چه زمانی هولتر مانیتورینگ ریتم قلب لازم است؟
چه زمانی هولتر مانیتورینگ ریتم قلب لازم است؟

زمانیکه در فرد شک به مشکلات قلبی بویژه  آریتمی‌ها، همراه با علائم نامنظم ولی نوار قلب نرمال باشد پزشک از هولتر استفاده میکند؛ برخی از این علل عبارتند از:

بیماری که دچار تاکی کاردی و Palpitation میباشد

بیماری که به صورت نامنظم دچار دردهایی در قفسه سینه می‌شود.

بیماری که به صورت متوالی دچار تنگی نفس میشود .

بیماری که به صورت مرتب دچار سنکوپ می‌شود.

اغاز علائم نورولوژیک دوره‌ای در شخصی که به آریتمی‌های دوره‌ای بخصوص فیبریلاسیون دهلیزی (AF) و فلوتر مشکوک  است.

بررسی کارایی (Efficacy) داروهای آنتی آریتمیک و عوارض جانبی (Side effects) سایر داروها در افرادی که ریسک فاکتور قلبی عروقی در آنان بالااست.

بررسی احتمال بروز مرگ ناگهانی قلبی (Sudden Cardiac Death Or SCD) درکسانیکه که   دارای ریسک فاکتور  مثلا بیماران مبتلا به سندروم کرونری حاد (ACD یا هایپرتروفی بطن‌ها (VH) میباشند

به بیمار آموزش داده میشود تا در صورت بروز تاکی کاردی یا تپش قلب و یا علائم قبل از سنکوپ (مانند احساس یخ کردن، سبکی در سر، سرگیجه، سیاهی چشم‌ها و….) ، دکمه‌ی برروی دستگاه هولتر را فشار داده تا ریتم قلب در زمان حمله ضبط گردد.در صورت وجود داشتن هرنوع  آریتمی در نوار قلب بیمار، پزشک  با بررسی آن متوجه میشود که علت بروز علائم بیمار،به چه دلیل میباشد. ودرمان مناسب را برای فرد تجویز میکند.

شرایط انجام تست هولتر 24 الی 48 ساعته ریتم قلب

اصلی ترین وظیفه شما حین انجام این تست هولتر این است که همه‌ی شرایط زندگی خود را به سبک قبل از تست انجام دهید. یعنی به هیچ عنوان از فعالیتی که در شرایط عادی دارید کم نکنید.

همچنین شدت آن را بیشتر نیز نکنید. از طرف دیگر، ساعت خواب خود را در این 24 الی 48 ساعت بر اساس شرایطی که همیشه داشته‌اید پیش ببرید.

یعنی زودتر یا دیرتر از عادت همیشگی خود نخوابید. در این شرایط متخصص از شما می‌خواهد که در این مدت استفاده از هولتر علائمی که مشاهده کرده بودید را همراه با ساعت دقیق یادداشت کرده و در انتهای تست به او ارائه کنید. به عنوان مثال اگر سرگیجه، غش‌های بی دلیل، سنکوب، بی نظمی ناگهانی ضربان و… داشتید با ذکر ساعتی که این حالت را دریافت کردید، یادداشت کنید.

انجام فعالیت ورزشی حین تست هولتر به شرایط بستگی دارد. با افزایش تعداد ضربان ممکن است تاکی کاردی سینوسی رخ بدهد. اما اگر زمان ورزش برای پزشک مشخص باشد مشکلی نیست.

البته آریتمی خاصی در این حالت رخ نمی‌دهد. مگر آریتمی‌های حین فعالیت که آن هم تشخیصی است. در این شرایط پزشک توصیه به انجام فعالیت حین هولتر قلبی خواهد کرد.

توجه داشته باشید که تمام امواج مغناطیسی و ماکروویو در محیط و حرکات بدنی می‌تواند بر ثبت هولتر نوار قلب 24 ساعته تاثیر بگذارد. اما معمولا مشکل عمده‌ای نبوده و فقط قسمتی از اطلاعات از دست می‌رود.


راه‌های ارتباطی با مطب:

دکتر عبدالوهاب برادران متخصص قلب و عروق در تهران 

تماس با پزشک

نوبت دهی آنلاین

اینستاگرام

تلفن تماس:  09399605514

نویسنده:

دکتر عبدالوهاب برادران

دکتر عبدالوهاب برادران، متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی ( اقدامات مداخله ای قلب ، آنژیوگرافی ، آنژیوپلاستی ) و متخصص درمان واریس با سوابق درخشان تحصیلی و حرفه ای از قبیل رتبه های برتر، دانشجوی نمونه، عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران، فلوشیپ آنژیوپلاستی و مدیریت بنیاد قلب سالم، خدمات ارزشمندی در زمینه های مختلف پزشکی مانند اکوقلب، آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و درمان واریس ارائه می نماید.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

مقالات مشابه