انجام تست چربی خون در منزل

تست چربی خون در منزل، با هدف اندازه‌گیری میزان مولکول‌های چربی خاصی به نام لیپیدها در خون انجام می‌شود. زیرا وجود چربی‌های زیاد (کلسترول و تری‌گلیسیرید) در خون می‌تواند منجر به گرفتگی رگ‌های خونی شود و خطر بروز بیماری‌های قلبی، حمله قلبی (انفارکتوس میوکارد) و سکته مغزی را افزایش دهد. برای انجام تست چربی خون نیاز به نمونه‌گیری از خون است و معمولا این کار توسط تکنسین‌ آزمایشگاه انجام می‌شود. ازآنجایی‌که برای مدیریت و درمان بیماری‌های قلبی‌عروقی نیاز به انجام مداوم این تست است.

آنژیوپلاستی چیست؟ اگر شما متوجه گرفتگی عروق و چربی خون خود نشوید باید آنژیوپلاستی انجام بدهید ،آنژیوپلاستی عملی برای باز کردن عروق شماست. مطمئنا مراجعه منظم به آزمایشگاه برای افراد مسن، باردار، کودکان و بیماران دارای ضعف حرکتی دشوار خواهد بود. در این شرایط انجام تست چربی خون در منزل بهترین گزینه است.

تست چربی خون

انواع تست چربی خون

قبل از انجام تست چربی خون در منزل لازم است که از انواع آن آگاه باشید که عبارتند از:

آزمایش چربی خون

مزایای انجام تست چربی خون در منزل

معمولا برای انجام تست چربی خون در منزل، پزشک یا پرستار از مطب به منزل بیمار اعزام می‌شود و پس از ویزیت برای نمونه‌گیری خون اقدام می‌کند. در نهایت نمونه به آزمایشگاه ارسال می‌شود تا تست‌های بیوشیمیایی لازم روی آن انجام شود. بدین‌شکل، خطر سرایت عفونت‌های رایج آزمایشگاه شما را تهدید نمی‌کند. علاوه بر این، از رفت‌وآمد و مراجعه مکرر به آزمایشگاه خلاص می‌شوید و در هزینه‌ها و زمان خود صرفه‌جویی می‌کنید. به‌خصوص اگر بیمار شما به دلیل سکته، معلولیت جسمی یا ذهنی، حاملگی و سالمندی به‌راحتی امکان جابه‌جایی نداشته باشد.

برای چه کسانی انجام تست چربی خون واجب است؟

اگر شما دارای یک یا چند فاکتور خطر مانند موارد زیر باشید، لازم است تا قبل از بروز علائم مدام تست چربی خون بدهید:

جالب است بدانید که کودکان نیز ممکن است در اثر وراثت، رژیم غذایی ناسالم و چاقی تری‌گلیسیرید وکلسترول بالایی داشته باشند. با توجه به احتمال عدم همکاری آن‌ها برای نمونه‌گیری خون در آزمایشگاه، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات تست چربی خون در منزل بهره‌مند شوید.

رسوب چربی در رگ ها

مهم‎ترین نکات قبل از تست چربی خون در منزل

اغلب قبل از انجام انواع آزمایش چربی خون باید 10 تا 12 ساعت ناشتا باشید. یعنی به جز آب اجازه ندارید چیزی بخورید یا بنوشید. هرگز قبل از آزمایش فعالیت فیزیکی شدید نداشته باشید، زیرا ممکن است باعث کسب نتایج کاذب می‌شود. حتما در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

هزینه تست چربی خون در منزل

قیمت آزمایش چربی خون برحسب نوع و مکانیسم انجام آن متفاوت است. معمولا قبل از انجام تست چربی خون در منزل لازم است مبلغی را به‌عنوان بیعانه و هزینه نمونه‌گیری در منزل واریز کنید و بعد از انجام آزمایش و مشخص شدن جواب هزینه باقی‌مانده پرداخت شود. پیشنهاد می‌کنیم از این فرصت عالی بهره‌مند شوید!

دکترعبدالوهاب برادران متخصص قلب و عروق در تهران

منبع:clevelandclinic,hopkinsmedicine

نویسنده:

دکتر عبدالوهاب برادران

دکتر عبدالوهاب برادران، متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی ( اقدامات مداخله ای قلب ، آنژیوگرافی ، آنژیوپلاستی ) و متخصص درمان واریس با سوابق درخشان تحصیلی و حرفه ای از قبیل رتبه های برتر، دانشجوی نمونه، عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران، فلوشیپ آنژیوپلاستی و مدیریت بنیاد قلب سالم، خدمات ارزشمندی در زمینه های مختلف پزشکی مانند اکوقلب، آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و درمان واریس ارائه می نماید.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

مقالات مشابه