بهترین متخصص قلب در سعادت آباد 1401

بهترین متخصص قلب در سال 1401

به جرئت می توان گفت که یکی از اساسی ترین اندام های بدن قلب است که بر روی سایر اندام های داخلی تاثیر مستقیم می گذارد.  همانطور که می‌دانید قلب وظیفه خونرسانی به تمامی قسمت ها و اندام ها را برعهده دارد و این کار با پمپاژ کردن خون انجام شود.

بنابراین هرگونه اختلال در روند کارکرد قدم می تواند عملکرد دیگر اندام ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد عملکرد صحیح مغز نیز تحت تأثیر اجرای خون رسانی صحیح قرار خواهد گرفت.

به درمان بیماری هایی که به قلب مرتبط است در حیطه کاری متخصص قلب و عروق قرار خواهد گرفت در این بخش قصد داریم به طور کامل ویژگی های یک متخصص قلب و عروق خوب بپردازیم است با ما همراه باشید.

وظایف متخصص قلب و عروق

وظایف متخصص قلب و عروق
وظایف متخصص قلب و عروق

هرگونه نارسایی در روند کار کرده قلب بر عهده یک متخصص قلب و عروق می باشد و از آنجایی که نارسایی های قلبی امکانات خطرناک شود بهتر از درمان را با یک پزشک متخصص  خوب آغاز کنید توجه داشته باشید که به پزشک متخصص قلب و عروق تنها ویزیت بیماران را انجام دهد و روند درمان آنها را هم تحت نظر می‌گیرد.

اما در صورتی که به هر دلیل نیاز به عمل جراحی خاصی وجود داشته باشد این کار به جراحی قلب ارجاع داده خواهد شد شروع روند درمان به واسطه پزشک متخصص قلب و عروق بعد از انجام یک آزمایش و تست های مرتبط با آن انجام می‌شود.

البته پزشک قطعاً بر اساس تجربیات پیشین خود توانایی تشخیص بیماری و اختلالات موجود را دارد اما علوم پزشکی کمک می کند که از آن با مدارک خاصی که برگرفته شده از آزمایشات مربوطه هستند و تشخیص نهایی را اعلام کنند.

گاهی بیان هر پزشک پیش از مشخص شدن قطعی نوع بیماری امکان دارد برای بیمار استرس و تنش ایجاد کند که این استرس می‌تواند زمینه‌ساز برخی از مشکلات قلبی و عروقی شود.

تشکیل پرونده های پزشکی توسط متخصص قلب و عروق

شروع روند اصلی درمان بیماری های قلبی با انجام آزمایشات تست های قلبی با انجام آزمایشات تست های قدیمی انجام می‌گیرد.

بعد از انجام این آزمایشات و شروع به درمان تمام مراحل درمان بیماری در پرونده پزشکی بیمار قرار می‌گیرد و ثبت شده در این پرونده عبارت هستند از روش درمانی طول زمان نتایج معاینات به صورت فیزیکی انجام خواهد شد.

وضعیت فعلی بیمار و دیگر چیز ها را به وجود بیاید که در آن تشکیل پرونده پزشکی در چه چیزی است بدانید که ضرورت این کار زمانی احساس خواهد شد که قصد دارد .

پزشک معالج پزشک مورد تغییر پیدا کند و اینکه پزشک متخصص بخواهد با یک پزشک دیگر مشورت کند در این صورت پزشکی جدید با توجه به اطلاعاتی که در پرونده قرارش دارد به اطلاعات کامل و جامع و همچنین روند درمان بیمار دسترسی کامل دارد و نسبت به اطلاعات کاملا هوشیار است.

گاهی دیده می‌شود که  بر اساس نتیجه قلبی و آزمایشات تصمیم به تغییر در خواص می گیرد در این مواقع لازم است حتما دستورالعمل های توصیه پزشک متخصص و با دقت انجام شود و متخصص قلب و عروق خوب به دنبال درمان بیماری بدون عمل جراحی است.

در واقع بهترین روش درمان همان درمان با تغییر سبک زندگی و مصرف دارو است  در این حالت عمل جراحی با آخرین گزینه پیشنهادی برای یک پزشک تبدیل خواهد شد.

انجام چکاپ قلب تحت نظر بهترین پزشک قلب

انجام چکاپ قلب تحت نظر بهترین پزشک قلب
انجام چکاپ قلب تحت نظر بهترین پزشک قلب

بعضی از افراد تصور می کنند مراجعه به پزشک تنها برای زمانی است که با آسیب ها و بیماری‌ های جسمانی مواجه میشوند.

چنین طرز تفکری اشتباه است و گاها ممکن است برخی از بیماری‌ های خاموش بدون هرگونه علائم در بدن پیشروی کرده و زمانی که فرد با شدت بیماری و عوارض بیشتری مواجه است نشانه های آن را مشاهده خواهد کرد.

متخصصانی که در زمینه قلب فعالیت دارند عملکرد درست این عضو را بسیار مهم دانست و معتقدند که کارکرد درست قلب می تواند بر سلامت از سایر اعضا اثرگذار باشد.

بهتر است سالانه یک یا دو بار برای انجام چکاپ قلب به پزشک متخصص مراجعه کنید و توصیه میشود تمامی افراد در گروه‌ های سنی مختلف سالانه چندین بار فشار خون را اندازه گیری کرده و به واسطه آزمایش خون بررسی کنند که آیا مشکلی سلامت قلب را تهدید می کند یا خیر.

روش‌ های مختلفی برای بررسی قلب وجود دارد که از بهترین و کاربردی‌ ترین روش‌ های تشخیصی می توان به اکو قلب و نوار قلب اشاره کرد.

وجود تجهیزات پیشرفته که امروزه متخصصین قلب در اختیار دارند باعث شده تا شما بتوانید با مراجعه به یک مرکز تخصصی از این دستگاه استفاده کرده و پزشکان خیلی راحت، دقیق و در مدت زمان بسیار کوتاه به شما اعلام می‌ کنند که وضعیت قلب چگونه است و آیا عارضه ای پنهان و خطر جدی سلامت قلب را تهدید می کند یا خیر.

همانطور که می دانید تمامی بخش های بدن بر عملکرد یکدیگر اثر گذار هستند، به عنوان مثال تعداد و نوع سلول های خونی و میزان هورمون ها و آنزیم هایی که در بدن وجود دارد تاثیر مستقیمی بر سلامت قلب خواهد داشت.

به همین دلیل پزشکان و متخصصین قلب انجام آزمایش خون را در فواصل زمانی مختلف الزامی دانسته و اندازه گیری چربی و قند خون و حتی بررسی میزان هورمون ها و نوع آنزیم های فرد می تواند پزشک را از وضعیت قلب مطلع کند.

به عنوان مثال عملکرد نادرست غده تیروئید تاثیر مستقیمی بر قلب خواهد داشت که ممکن است حتی متوجه عوارض ناشی از کم کاری یا پرکاری تیروئید در قلب نشوید.

شاید این سوال وجود داشته باشد که در چه زمان و چه سنی باید برای انجام بررسی و چکاپ قلب به پزشک مراجعه نمود.

معمولا متخصصان سابقه خانوادگی افراد را اولویت قرار داده و توصیه می کنند که اگر افراد بیمار در خانواده شما هستند بهتر است سالانه یک یا دو بار بررسی های مختلف را جهت اطلاع از وضعیت قلب انجام دهید.

اما اگر سابقه خانوادگی ندارید از سنین ۲۰ سالگی به بعد هر سه سال یک بار میزان قند خون و چربی خون اندازه‌گیری شود کافی است و در صورت نیاز پزشکان انجام اکو قلب و نوار قلب برای شما در نظر خواهند گرفت.

این روش‌ های تشخیصی بسیار آسان و کم تهاجمی هستند و به واسطه آن پزشکان می‌ توانند بخش‌ های مختلف قلب مانند دهلیزها، عروق کرونری و بخش های پنهان قلب را بررسی کنند.

انجام چکاپ قلب برای تمامی افراد در گروه‌ های سنی مختلف ضروری است زیرا این عضو همیشه فعال باید وضعیت مناسبی داشته باشد تا تمامی اعضا بتوانند به فعالیت درست و حیات خود ادامه دهند.

ضرورت مراجعه به بهترین پزشک قلب

شاید برای برخی از افراد این مسئله به وجود آمده باشد که هنگام مراجعه به یک پزشک و تشخیص بیماری های خاص افراد آمادگی پذیرش عارضه پیش آمده را نداشته و سعی دارند که نظر چند پزشک دیگر را جویا شوند.

قطعاً این افراد با چنین ذهنیتی نمی توانند یک درمان را به نتیجه مناسب برسانند و همواره عدم اعتماد به نظر پزشک می‌ تواند مشکلات جسمانی آنها را شدیدتر کند، زیرا به تاخیر افتادن درمان بیماری ها عواقب سخت و سنگینی را به همراه خواهد داشت.

اما باید بدانید که اگر هنگام مراجعه به پزشک بهترین متخصصان را جهت درمان عوارض پیش آمده انتخاب کنید هرگز چنین نگرانی برای شما به وجود نمی آید.

اگر متوجه میشوید که در حالات مختلف مشکلات قلبی برای شما اتفاق می‌ افتد و درد در قفسه سینه، تنگی نفس و آریتمی قلبی را تجربه می‌ کنید بهتر است بهترین متخصص قلب را شناسایی کرده و با یک بار مراجعه به پزشک روند درمان را آغاز کنید.

شناخت بهترین متخصصین قلب باعث میشود که شما با یک بار مراجعه بتوانید وضعیت قلب را بررسی کرده و تشخیص به موقع و بدون خطای پزشک باعث میشود تا شما با اعتماد کامل روند درمان را آغاز کنید.

پزشکان و متخصصان زیادی در سراسر دنیا به واسطه تخصص و مهارت زیادی که دارند می توانند درمان بسیاری از آسیب‌ های جسمانی را خیلی سریع در پیش گرفته و از شدت گرفتن آسیب ها جلوگیری می کنند.

اما شما باید این پزشکان را شناخته تا در موقعیت های حساس به آنها مراجعه کنید، با این حال شناخت پزشکان برتر کمک می‌ کند تا در صورت مواجهه با هرگونه بیماری این نگرانی برای شما به وجود نیاید که باید چه روش درمانی را انجام داد و آیا تشخیص پزشک قابل اعتماد می باشد یا خیر.

امروزه پزشکان برتر راه های ارتباطی گسترده ای را برای عموم افراد در نظر گرفته و شما می توانید با مطالعه سوابق کاری پزشک متوجه شوید که آیا در زمینه تخصص خود تجربه و مهارت کافی را دارا می باشند یا خیر.

با این حال می‌ توانید به پزشک مربوطه مراجعه کرده و خیلی سریع تر و البته دقیق از پیشرفت بیماری جلوگیری نمایید.

این پزشکان با بررسی های جزئی و انواع آزمایشات و تصویربرداری خیلی دقیق و بدون خطا می توانند علت مشکل پیش آمده را پیدا کرده و دقیق‌ تر روند درمان را آغاز می‌ کنند.

گاها درمان به صورت دارویی و یا در صورت نیاز با جراحی انجام می پذیرد که هر کدام از آنها ممکن است برای حفظ سلامت افراد مناسب باشد.

با این حال به شما توصیه می‌ کنیم که برای اعتماد به نظر و تشخیص پزشک متخصصان برتر را شناخته و بهتر است که به آنها مراجعه کنید و در چنین شرایطی درگیری های ذهنی برای مراجعه به چند پزشک برای شما به وجود نخواهد آمد.

اگر پزشکان تجربه و مهارت زیادی داشته باشد می‌ توانند خیلی سریع و دقیق شما را از وضعیت جسمانی خود آگاه کنند و البته مراقبت های کاربردی را به شما آموزش می دهند تا از خطرات و عواقب سایر بیماری ها در امان باشید.

چه موقع باید به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه شود؟

چه موقع باید به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه شود ؟
چه موقع باید به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه شود ؟

تمرین برای برای مهاجرت کردن به پزشک قلب و عروق وجود دارد که در ادامه قصد داریم به آنها بپردازیم که از این دل تنگی نفس است از نشانه های بیماری قلبی که بسیار آزاردهنده و تنگی نفس می باشد.

در حالت معمول و غیرمنقول در برنامه های روزانه آن و فرد تاثیرگذار است و تنگی نفس های پیشنهادی در حالت خوابیده و حتی در حالت کار کردن نشانه هایی از وجود آمدن نارسایی قلبی می دهد تا در اولین فرصت به متخصص مراجعه گردد.

مشکل درد قفسه سینه و ناراحتی در قفسه سینه می تواند نشانه ای از مشکلات بعدی شناخته شود در واقع در صورتی که صحبت درباره عملکرد زنگ پیدا نکند و احساس ناراحتی در جنوب چین نشان خواهد شد.

احساس خستگی مفرط اگر بیمار قلبی را از نزدیک دیده باشید متوجه خواهید شد که همیشه احساس خستگی دارد.

در واقع دلیل اصلی این اکسیژن و ناکافی در اندام های مختلف بدن از جمله که فعل امر در سطح اکسیژن رسانی می کند و به سرعت و خستگی می‌شود و با مراجعه به پزشک می توان این علائم را کنترل کرد.

تپش قلب بیش از حد از دیگر نشانه های مشکلات قلبی های مختلف برای تپش قلب عنوان شده است که از جمله آنها می‌توان به اضطراب استرس های بیش از حد و یا حتی بیماری های ارثی هم اشاره نمود که بسیار ناخوشایند را به وجود می‌آورد که برای درمان آن باید به یک متخصص قلب و عروق خوب مراجعه شود.

سرگیجه از دیگر دلایل مشکلات قلبی عروقی است که از که در اکثر بیماران قلبی دیده می شود امکان دارد از فشارها روانی کمبود خون و غیره به وجود بیاید.

به صورت یک سرگیجه طولانی مدت خود را نشان دهد بعد از دیدن این شانه هستند باید به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه شود یکی از دلایل بروز عرق سرد در افراد نارسایی قلبی این است.

که در صورت مشاهده چنین نشانه هایی نباید سر خود سر خود و به درمان بپردازید و حتما باید به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کنید و به دلیل تغذیه نامناسب و فشار  های روانی که از عوامل مختلف به وجود آمدن بیماری قلبی افزایش پیدا کرده است.

نارسایی قلبی موجود عدم خون رسانی صحیح به واسطه قلب و همچنین اکسیژن ناکافی به اندام های دیگر می شود که همین موضوع خود عملکرد نادرست اندام های داخلی وقتی بدن را به دنبال دارد.

درمان تمام بیماری های مرتبط با نارسایی قلبی به متخصص قلب و عروق بر می گردد بنابراین حتما باید در زمینه انتخاب پزشک متخصص قلب و عروق توجه کافی را داشته باشید و تحقیقات لازم در این زمینه را به عمل آورد.

جدیدترین داروی نارسایی قلب

نارسایی قلبی چیست؟

نارسایی قلبی به وضعیتی گفته می‌شود که قلب نمی‌تواند خون کافی را به اندام‌های بدن پمپاژ کنند. این مشکل می‌تواند به‌صورت مزمن یا حاد بروز پیدا کند. نارسایی قلبی باعث برگشت خون می‌شود که مشکلات مختلفی را از جمله مشکلات تنفسی ایجاد می‌کند.

هرچند نارسایی قلبی در تمام دوره‌های زندگی از کودکی تا بزرگسالی می‌تواند رخ دهد، اما شیوع آن در بزرگسالان و به‌خصوص سالمندان بیشتر است.

در هر هزار نفر جمعیت از تمامی سنین بین 3 تا 20 نفر دچار نارسایی قلبی تشخیص داده می‌شوند؛ این آمار در افراد بالای 65 سال به 100 نفر از هر هزار نفر می‌رسد.( دکتر عبدالوهاب برادران متخصص قلب و عروق ,  بهترین متخصص قلب در سعادت آباد 1401 )

نارسایی قلبی: دلایل آن چیست؟

علت نارسایی قلبی معمولاً آسیب به میوکارد ، ماهیچه قلب است که می تواند به عنوان مثال در اثر حمله قلبی یا استرس بیش از حد ناشی از فشار خون کنترل نشده یا اختلال عملکرد دریچه ایجاد شود.

الکتروکاردیوگرام بسیاری از بیماران جبران شده ممکن است یک بلوک شاخه چپ ( BBS ) را نشان دهد ، تغییری در انتشار ضربه الکتریکی که می تواند مکانیک قلب را تغییر دهد ، باعث ایجاد دوقطبی انقباض و در نتیجه بدتر شدن فعالیت انقباضی قلب می شود.

علائم نارسایی قلبی چیست؟

در مراحل اولیه نارسایی قلبی ، علائم ممکن است وجود نداشته باشد یا خفیف باشد ( مانند تنگی نفس پس از ورزش شدید ).

با این حال ، نارسایی قلبی یک بیماری پیشرونده است، به طوری که علائم به تدریج آشکارتر می شوند ، که منجر به نیاز به مراقبت های پزشکی یا گاهی اوقات نیاز به بستری می شود.

علائم ، پیامد کاهش خون رسانی به اندام ها و بافت ها و “رکود” خون در بالادست محفظه های نارسایی قلبی با “احتقان” اندام های آسیب دیده ، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تنگی نفس ، یعنی تنگی نفس ، ناشی از تجمع مایع در ریه ها :

  • در ابتدا پس از تمرین شدید ظاهر می شود ، اما به تدریج پس از انجام تمرینات خفیف ، در حالت استراحت و حتی خوابیدن به حالت خوابیده ( خواب آلودگی حبابی ) ، وقفه در استراحت شبانه و یکی را مجبور به نشستن می کند
  • ادم ( تورم ) در اندام تحتانی ( پا ، مچ پا ، ساق پا ) ، همچنین در اثر تجمع مایع ایجاد می شود.
  • تورم و یا درد شکم ، که دوباره در اثر تجمع مایعات ایجاد می شود ، در این مورد در احشای بدن.
  • استنی ( خستگی ) ، ناشی از کاهش خون رسانی به ماهیچه ها.
  • سرفه خشک ، به دلیل تجمع مایع در ریه ها.
  • از دست دادن اشتها.
  • مشکل در تمرکز ، ناشی از کاهش خون رسانی به مغز ، و در موارد شدید گیجی است.

( دکتر عبدالوهاب برادران متخصص قلب و عروق ,  بهترین متخصص قلب در سعادت آباد 1401 )

حتما این مقاله را هم میپسندید…

علائم نارسایی قلبی سمت چپ

  • مشکل تنفسی
  • سرفه
  • خستگی شدید حتی پس از استراحت
  • ضعف عمومی
  • انگشتان و لب‌های متمایل به آبی
  • خواب‌آلودگی و مشکل در تمرکز
  • مشکل در خوابیدن به‌صورت درازکش

البته افراد مسن‌تر که فعالیت فیزیکی چندان ندارند ممکن است نفس‌تنگی را تجربه نکنند؛ اما احساس خستگی یا گیجی کنند.

علائم نارسایی قلبی سمت راست

این افراد ممکن است علاوه بر علائم نارسایی سمت چپ،‌ علائم زیر را نیز تجربه کنند :

  • تهوع و ازدست‌دادن اشتها
  • درد شکمی
  • تورم در مچ‌ها، پاها، شکم و عروق گردن
  • تکرر ادرار
  • افزایش وزن

علت نارسایی قلبی

بطن‌ها در نارسایی قلبی سفت می‌شوند و در فاصله‌ی بین هر تپش به‌خوبی از خون پر نمی‌شوند. عضله‌ی قلب در برخی افراد ممکن است آسیب ببیند یا ضعیف شود. ممکن است بطن‌ها دچار کشیدگی شوند؛ به‌طوری‌که دیگر نتوانند خون کافی را به اندام‌های مختلف بدن پمپاژ کنند.

نارسایی قلبی در اغلب موارد ناشی از مشکلات دیگری است که به قلب آسیب می‌زنند. این مشکلات عبارت‌اند از :

  1. بیماری عروق کرونر : که طی آن عروقی که به خود قلب خون‌رسانی می‌کنند دچار آترواسکلروز می‌شوند؛ یعنی چربی در دیواره‌ی آن‌ها رسوب می‌کند و باعث گرفتگی عروق می‌شود. این مشکل می‌تواند منجربه آنژین یا حمله‌ي قلبی شود.
  2. فشارخون بالا : این مشکل باعث فشار بیش‌ازحد به قلب می‌شود که به‌مرورزمان می‌تواند منجر به نارسایی قلبی شود.
  3. کاردیومیوپاتی : مشکلاتی که بر عضله‌ی قلب تأثیر منفی می‌گذارند.
  4. کژآهنگی قلب یا آریتمی.
  5. آسیب یا دیگر مشکلات دریچه‌های قلب.
  6. بیماری مادرزادی قلب که عملکرد طبیعی قلب را مختل می‌کنند.
  7. گاهی مشکلاتی مانند کم‌خونی،‌ مصرف زیاد الکل، پرکاری تیروئید و فشار بالای ریوی نیز می‌توانند باعث نارسایی قلبی شوند.

( دکتر عبدالوهاب برادران متخصص قلب و عروق ,  بهترین متخصص قلب در سعادت آباد 1401 )

حتما این مقاله را هم میپسندید…

عوامل خطر ابتلا به نارسایی قلبی

عوامل خطر ابتلا به نارسایی قلبی
عوامل خطر ابتلا به نارسایی قلبی

برخی عادات، مشکلات و بیماری‌ها خطر ابتلا به نارسایی قلبی را افزایش می‌دهند :

  • بیماری عروق کرونر
  • سکته‌ی قلبی
  • دیابت
  • فشارخون بالا
  • چاقی مفرط
  • مشکلات دریچه‌ی قلب
  • سایر مشکلات و بیماری‌های مربوط به قلب

عادات ناسالم نیز خطر بروز نارسایی قلبی را افزایش می‌دهند؛ به‌خصوص برای افرادی که سابقه‌ی خانوادگی یا ابتلا به یکی از موارد بالا را دارند :

  • مصرف دخانیات
  • مصرف غذاهای با چربی و نمک بالا
  • کم‌تحرکی
  • مصرف زیاد الکل

انواع نارسایی قلبی

نارسایی قلبی به این معنا نیست که قلب ازکارافتاده است؛ اما به‌ هر حال این مسئله مشکلی جدی است که می‌تواند منجر به ایست قلبی هم بشود. این عارضه انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

نارسایی قلبی سمت چپ

عمل پمپاژ قلب، خون غنی از اکسیژن را از ریه‌ها به دهلیز چپ و سپس بطن چپ می‌برد. خون از بطن چپ به تمامی بخش‌های بدن می‌رود. بطن چپ بخش عمده‌ی قدرت پمپاژ قلب را فراهم می‌کند؛ از‌همین‌روی از سایر بخش‌های قلب بزرگتر بوده و برای انجام عملکرد طبیعی قلب حیاتی است. در نارسایی قلبی سمت چپ یا نارسایی قلبی بطن چپ، سمت چپ قلب برای پمپاژ خون باید بیشتر کار کند.

نارسایی قلبی بطن چپ دو نوع مختلف دارد:

نارسایی سیستولیک یا نارسایی قلبی با برون‌ده پایین : در این‌حالت بطن چپ نمی‌تواند به‌ خوبی منقبض شود؛ درنتیجه قلب نمی‌تواند خون را با فشار کافی برای برقراری مناسب جریان خون پمپاژ کند.
نارسایی قلبی دیاستولیک یا نارسایی قلبی با برون‌ده ثابت یا نقص عملکرد دیاستولیک : عضلات بطن چپ سفت می‌شوند و بطن دراین‌حالت توانایی انبساط را از دست می‌دهد. درنتیجه قلب در فاز استراحت بین تپش‌ها نمی‌تواند به‌خوبی از خون پر شود.

نارسایی قلبی سمت راست

در طی پمپاژ قلب، خون استفاده‌شده از طریق سیاهرگ‌ها به قلب برمی‌گردد. این خون از طریق دهلیز راست به بطن راست می‌رسد. سپس بطن راست خون را از قلب خارج‌ می‌کند و به ریه‌ها می‌فرستد تا تبادل گازها صورت بگیرد و خون دوباره مملو از اکسیژن شود.

نارسایی قلبی سمت راست معمولاً نتیجه‌‌ی نارسایی سمت چپ است. وقتی نارسایی بطن چپ اتفاق می‌افتد، افزایش فشار مایعات از طریق ریه‌ها پس زده می‌شود و در نهایت منجربه آسیب به سمت راست قلب می‌شود. وقتی سمت راست قلب قدرت پمپاژ را از دست بدهد، خون به سیاهرگ‌ها بازمی‌گردد. این اتفاق اغلب منجربه تورم یا احتقان در پاها و مچ‌ها و تورم در حفره‌ی شکمی مانند لوله‌ی گوارشی و کبد شده و منجربه آسیت می‌شود. ( به تجمع مایعات در حفره‌ی شکمی آسیت گفته می‌شود.)

( دکتر عبدالوهاب برادران متخصص قلب و عروق ,  بهترین متخصص قلب در سعادت آباد 1401 )

حتما این مقاله را هم میپسندید…

نارسایی احتقانی قلب

نارسایی قلبی احتقانی نوع خطرناک نارسایی قلبی است که نیاز به مداخه‌ی فوری درمانی دارد.

وقتی جریان خون به خارج از قلب کند می‌شود، خون از طریق سیاه‌ رگها به قلب برمی‌گردد و باعث احتقان بافت‌های بدن می‌شود. دراین‌حالت بافت‌های بدن دچار ورم ناشی از تجمع مایع می‌شوند که به آن اِدِم گفته می‌شود. این ورم اغلب در پاها و مچ‌ها دیده می‌شود؛ اما می‌تواند در دیگر بخش‌های بدن نیز ایجاد شود.

گاهی مایعات در ریه‌ها تجمع پیدا می‌کنند و منجر به تنگی نفس می‌شوند. تنگی نفس به‌خصوص در حالت درازکش مشهود است. این وضعیت که اِدم ریوی نام دارد باید هرچه سریع‌تر درمان شود؛ درغیر این‌ صورت باعث بیماری خطرناک دیسترس تنفسی می‌شود.

نارسایی قلبی می‌تواند بر عملکرد کلیه‌ها نیز تأثیر منفی بگذارد و کلیه‌ها نتوانند آب و سدیم را به‌خوبی دفع کنند. احتباس آب باعث افزایش اِدم در بافت‌های بدن می‌شود.

نارسایی قلبی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک برای تشخیص نارسایی قلبی ابتدا شرح‌حال شما را می‌گیرد، عوامل خطر را بررسی می‌کند و از علائم شما می‌پرسد. سپس به صدای ریه‌های شما گوش می‌دهد تا وجود احتمالی احتباس ( تجمع مایع ) را تشخیص دهد. همچنین به صدای قلب گوش می‌دهد و آن را از نظر صداهای اضافه مانند سوفل بررسی می‌کند. ممکن است پزشک عروق گردن، شکم و پاهای شما را از نظر تجمع مایع بررسی کند.

برخی از آزمایش‌ها نیز می‌توانند برای تشخیص دقیق‌تر به پزشک کمک کنند:

آزمایش خون : در آزمایش خون نشانه‌های مبنی بر ابتلا به بیماری‌هایی که می‌توانند بر قلب اثر منفی داشته باشند بررسی می‌شود.
عکس‌برداری از قفسه‌ی سینه با اشعه ایکس : تصویربرداری با اشعه‌ی ایکس می‌تواند وضعیت ریه‌ها و قلب را نشان دهد.

الکتروکاردیوگرام : در این آزمایش سریع و بدون درد، سیگنال‌های قلب ثبت می‌شوند. این آزمایش می‌تواند زمان‌بندی و طول ضربان‌های قلب را نشان دهد.

اکوکاردیوگرام : در این آزمایش از امواج صوتی برای تولید تصاویری از حرکت قلب استفاده می‌شود. این آزمایش اندازه و ساختار قلب و دریچه‌های قلب و همچنین جریان خون از قلب را نشان می‌دهد. از اکوکاردیوگرام می‌توان برای اندازه‌گیری برون‌ده قلب استفاده کرد که کیفیت پمپاژ قلب را نشان می‌دهد. با کمک این آزمایش می‌توان نوع نارسایی قلبی را نیز تشخیص داد و درمان مناسب با آن نوع را مشخص کرد.

تست ورزش : این آزمایش سلامت قلب را طی فعالیت بدنی بررسی می‌کند. ممکن است در طی انجام این آزمایش از شما بخواهند درحالی‌که به دستگاه الکتروکاردیوگرام متصل هستید روی یک تردمیل راه بروید یا ممکن است یک تزریق داخل وریدی دریافت کنید که تأثیر فعالیت بدنی را روی قلب شبیه‌سازی می‌کند. گاهی تست ورزش درحالی‌که ماسک زده‌اید انجام می‌شود تا میزان اکسیژنی که قلب و ریه‌ها به داخل می‌کشند و دی‌اکسیدکربنی که بیرون می‌دهند بررسی شود.

( دکتر عبدالوهاب برادران متخصص قلب و عروق ,  بهترین متخصص قلب در سعادت آباد 1401 )

حتما این مقاله را هم میپسندید…

آیا می توان از نارسایی قلبی جلوگیری کرد؟

در مورد آسیب های قلبی عروقی ، از جمله نارسایی قلبی ، پیشگیری از اهمیت اساسی برخوردار است و بر عوامل خطرساز قلبی عروقی قابل تغییر مانند فشار خون بالا ، کلسترول بالا ، سیگار کشیدن ، بی تحرکی و چاقی تأثیر می گذارد.

بنابراین توجه به شیوه زندگی ، حذف سیگار ، انجام فعالیت بدنی منظم ، کنترل سطح کلسترول و وزن تحت کنترل ضروری است.

افرادی که در معرض نارسایی قلبی هستند نیز باید برای تشخیص زودهنگام معاینات پزشکی پیشگیرانه را انجام دهند ، حتی در صورت عدم وجود علائم ( مانند اختلال عملکرد بدون علامت بطن چپ ) و بر این اساس اقدامات فوری را انجام دهند.

حتما این مقاله را هم میپسندید…

حتما این مقاله را هم میپسندید…

دکتر عبدالوهاب برادران متخصص قلب و عروق در تهران

نویسنده:

دکتر عبدالوهاب برادران

دکتر عبدالوهاب برادران، متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی ( اقدامات مداخله ای قلب ، آنژیوگرافی ، آنژیوپلاستی ) و متخصص درمان واریس با سوابق درخشان تحصیلی و حرفه ای از قبیل رتبه های برتر، دانشجوی نمونه، عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران، فلوشیپ آنژیوپلاستی و مدیریت بنیاد قلب سالم، خدمات ارزشمندی در زمینه های مختلف پزشکی مانند اکوقلب، آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و درمان واریس ارائه می نماید.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

مقالات مشابه