مزایای هولتر قلب چیست؟ آیا معایبی هم دارد؟

تمامی اعضای بدن در طول شبانه روز بدون وقفه به کار خود ادامه داده و هرگونه آسیب در کارکرد آنها می تواند خطرات و عوارض زیادی را برای افراد به همراه آورد. قلب یکی از حساس ترین اعضای بدن است که همواره باید از سلامت آن محافظت کرده و در صورت بروز عوارض و آسیب های مختلف سریع‌ تر اقدامات لازم را جهت بررسی و درمان انجام دهید. یکی از روش های کاربردی برای بررسی عملکرد قلب الکتروکاردیوگرام و یا استفاده از هولتر قلب است که پزشکان به این واسطه می‌ توانند فرآیند تپش قلب را در طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت سنجیده و متوجه شوند که آیا اختلالی در کارکرد این عضو مهم وجود دارد یا خیر. قبل از استفاده از هولتر قلب خیلی از بیماران میپرسند که مزایای هولتر قلب چیست؟ آیا معایبی هم دارد؟ در این مقاله به صورت دقیقا به پاسخ این سوال پرداخته ایم

هولتر قلب چیست و چگونه کار میکند؟

قبل هر چیز باید بدانید که هولتر وسیله ای است که با تماس مستقیم پوست می تواند میزان تپش قلب و سایر فاکتورها را به واسطه یک نمایشگر کوچک به پزشک نشان دهد، هنگام استفاده از هولتر قلب ۴۸ ساعته باید نهایتا ۴۸ ساعت این دستگاه به بدن شخص متصل باشد تا عملکرد دقیق قلب را به طور جزئی بررسی گردد. هولترها را به دو نوع هولتر قلب و هولتر فشار خون تقسیم بندی می کنند، معمولاً هولتر قلب برای بیماری ها و مشکلاتی استفاده میشود که اصطلاحاً به آن آریتمی قلبی  می گویند. آریتمی انواع مختلفی دارد، شاید دیدن انواع آریتمی های قلبی با شکل های مختلف برای شما جالب باشد. اگر احساس می‌ کنید که با وجود داشتن سرگیجه و یا غش کردن های مداوم تپش قلب های ناگهانی و یا بسیار کند را تجربه می کنید پزشک به واسطه هولتر قلب وضعیت سلامتی این عضو را بررسی می‌ کند.

بهترین زمان استفاده از هولتر قلب

مزایای هولتر قلب چیست؟

معایب هولتر قلب چیست؟

هولتر قلب ضرر خاصی ندارد و استفاده از آن جای نگرانی ندارد، اما یکی معایب هولتر قلب، این است که ممکن است بیمار دارای آریتمی در طول مدت زمانی که هولتر قلب را با خود حمل میکند دچار نامنظمی در ضربان قلب خون نشود. و اینگونه پزشک متوجه آریتمی بیمار نمی شود. این تصور کاملا اشتباه است این گیرنده ها به دلیل حساسیت بالایی که دارند سیگنال ها را از قلب دریافت کرده و بر روی نمایشگر نشان داده میشود و هیچ گونه انرژی مضاعف و خارجی از این دستگاه به سمت قلب وارد نشده و پزشکان این اطمینان را به شما می دهند که ضمن استفاده از هولتر هرگز آسیب‌ ها و مشکلات جسمانی و خطرات جدی قلب را تهدید نخواهد کرد.

 اگر پزشک استفاده از هولتر قلب را برای شما الزامی می داند بهتر است که طبق دستور العمل های گفته شده از این دستگاه در مدت زمان مشخص استفاده کنید تا پزشک بتواند به واسطه بررسی‌ های دقیق وضعیت قلب را مشاهده کرده و اگر آسیب و بیماری در این عضو حیاتی وجود دارد سریع تر شناسایی و کنترل شود.

چه زمانی از هولتر قلب استفاده می شود؟

نکته مهمی که باید بدانید این است که پزشکان و متخصصان زمانی از هولتر استفاده می کنند که بخواهند سلامت فردی را که با حملات قلبی مواجه شده است را دقیق‌ تر بررسی و معاینه کنند البته اگر پزشکان بر اثر بروز بیماری‌ های قلبی داروهای خاصی را برای بیمار تجویز کنند برای مشاهده اثرگذاری این داروها بر سلامت قلب از هولتر استفاده کرده تا متوجه شود که آیا میزان ضربان به حد نرمال رسیده است یا خیر. هرگونه علائم غیر طبیعی در ناحیه قلب ابتدا به وسیله هولتر بررسی میشود و نیازی نیست که روش های پرتهاجم و خطرناک در چنین شرایطی مورد استفاده قرار بگیرد. اگر نتیجه به دست آمده به واسطه هولتر قلب چندان خوشایند نباشد پزشکان از سایر روش های مختلف استفاده کرده تا بتوانند فرایندهای کنترلی و درمانی را انجام دهند. در شرایط دیگری مانند:

از هولتر قلب استفاده میکنند.

شرایط استفاده از هولتر قلب

باید ها و نباید ها در زمان استفاده از هولتر قلب

قبل از استفاده از هولتر قلب به این نکات توجه کنید:

 نکات پایانی

چه اطلاعاتی از هولتر قلب دریافت میشود؟

بعد از گذشت 48 ساعت مدنظر باید به پزشک مراجعه کنید پزشک با بررسی هولتر متوجه اطلاعاتی می شود و ممکن است برای شما توصیه هایی داشته باشند این توصیه ها شامل:

اهمیت مراقبت و پیگیری پس از وصل هولتر قلب بستگی به نتایج ضبط و وضعیت قلبی شما دارد. بهتر است همواره با پزشک خود در ارتباط باشید و هرگونه نگرانی یا سوال را به پزشک خود بازگو کنید.

چرا باید از هولتر قلب استفاده کنیم؟

 زیرا استفاده از هولتر قلب روشی آسان و کم تهاجمی است که با یک مراقبت ساده می توانید بهترین و دقیق ترین نتیجه را به وسیله این دستگاه دریافت نمایید و پزشکان می‌ توانند با اطمینان کامل تشخیص خود را نسبت به عملکرد قلب بیمار اعلام نمایند.

دکتر عبدالوهاب برادران متخصص قلب و عروق در تهران

نویسنده:

دکتر عبدالوهاب برادران

دکتر عبدالوهاب برادران، متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی ( اقدامات مداخله ای قلب ، آنژیوگرافی ، آنژیوپلاستی ) و متخصص درمان واریس با سوابق درخشان تحصیلی و حرفه ای از قبیل رتبه های برتر، دانشجوی نمونه، عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران، فلوشیپ آنژیوپلاستی و مدیریت بنیاد قلب سالم، خدمات ارزشمندی در زمینه های مختلف پزشکی مانند اکوقلب، آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و درمان واریس ارائه می نماید.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

مقالات مشابه