ناراحتی قلبی و ارتباط آن با ناتوانی جنسی

انواع بیماری های قلبی

تمامی افراد می‌ دانند که یکی از مهمترین اعضای بدن قلب است و از زمان تشکیل نطفه در رحم مادر اولین عضوی است که شروع به کار می کند.

هرگونه اختلال در عملکرد قلب می تواند برای سلامتی افراد خطرآفرین باشد و محدودیت های زیادی را برای بیماران و افراد به وجود می آورد.

به طور کلی بیماری های قلبی می‌ تواند آسیب‌ های زیادی را برای سلامتی افراد به همراه آورد، این بیماری ها اغلب در بخش های عروقی و کرونری اتفاق افتاده و افراد انواع بیماری ها را به واسطه سکته های قلبی و یا گرفتگی های ماهیچه قلب تجربه می کنند.

با این حال باید انواع بیماری‌ های قلبی را بشناسید و بدانید که هر کدام از آنها با نشانه ها و علائمی بروز پیدا می‌ کنند که شناسایی این علائم کمک می کند تا هرچه سریع تر پزشک بتواند فرآیند درمان را انجام داده و از پیشروی بیماری جلوگیری خواهد کرد.

توجه داشته باشید که عوامل مختلف مانند سابقه خانوادگی، سن افراد و جنسیت می تواند عاملی برای بروز بیماری‌های قلبی باشد.

البته متخصصان سایر عوامل خطرآفرین مانند سیگار کشیدن، چاقی کلسترول بالا و فشار خون زیاد را عاملی موثر بر بروز آسیب های قلبی دانسته و معتقدند که افراد باید در طی زندگی میزان استرس و هیجانات خود را کنترل کنند.

البته کم تحرکی و عدم فعالیت بدنی می تواند بر کارکرد این عضو حیاتی تاثیر گذار باشد و نباید به هیچ عنوان خطرات احتمالی را نادیده بگیرید.

در بسیاری از موارد بروز بیماری در ناحیه قلب نشأت گرفته از آسیب عروق کرونری می باشد که به عنوان گرفتگی رگ از آن یاد میشود.

متخصصان بر این باورند که اگر مشکلاتی مانند گرفتگی عروق اتفاق بیفتد فرد دچار حملات قلبی شده و آسیب ها نه تنها به عضو حساسی مانند قلب بلکه به سایر اندام‌ های حیاتی بدن نیز وارد خواهد شد.

کاهش جریان خون می تواند منجر به بروز تنگی نفس شده و از نشانه های بیماری عروق کرونر به شمار می‌ آید.

به همین دلیل است که پزشکان سیگار کشیدن و مقاومت به انسولین یا دیابت را از عوامل جدی و خطرآفرین دانسته و معتقدند که برای بهبود و پیشگیری از بیماری‌ های عروقی باید رژیم غذایی سالم و تحرک کافی را داشته باشید.

بعضی از افراد مشکلات قلبی را به عنوان نقص ‌های مادرزادی تجربه می‌ کنند و از بدو تولد آسیب در ناحیه دریچه آئورت را نیز به همراه داشته و این ناهنجاری‌ ها می‌ تواند در طولانی مدت برای آنها خطرآفرین باشد.

پزشکان و متخصصان بر این باورند که بیماری‌های مادرزادی تا حدود قابل درمان هستند.

از دیگر آسیب ها و بیماری های مربوط به قلب می توان به آریتمی و یا گشاد شدن قلب اشاره کرد، آریتمی به ضربان نامنظم قلب گفته میشود که فرد در حالت استراحت نیز تپش قلب را به صورت شدید تجربه می‌ کند.

گشاد شدن قلب باعث میشود تا خون رسانی به سایر بخش‌ ها با اختلال مواجه شده و فرد نارسایی قلبی را تجربه می کند، این افراد معمولاً تنگی نفس، تورم دست و پا، افزایش وزن، مرگ ناگهانی و یا درد و فشار در قفسه سینه را تجربه خواهند کرد.

یکی دیگر از آسیب های شایع که ممکن است برای قلب اتفاق بیفتد حملاتی است که با شدت کم یا زیاد رخ می‌ دهد.

پزشکان عوامل موثر بر سکته را فشار خون بالا، چاقی، ورزش نکردن و استرس بسیار زیاد می دانند و معتقدند که این حملات در نهایت می تواند با اسپاسم عضله قلب همراه باشد و قطعاً خطرآفرین بوده و نهایتاً منجر به ایجاد لخته در شریان‌ های اصلی خواهد شد.

برخی از انواع بیماری های قلبی مربوط به عضله قلب میشود و با ضخیم تر شدن آن انقباضات و پمپاژ خون به سختی اتفاق می‌ افتد، کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک معمولاً با درد زیاد همراه است و افراد آریتمی، سرگیجه، تورم دست و پا تنگی نفس هنگام ورزش کردن را تجربه می‌ کنند.

همواره باید مشکلات و بیماری هایی مانند نارسایی دریچه میترال و تنگی آئورت را جدی بگیرید زیرا هر کدام از آنها در شمار بیماری های خطرناک قرار گرفته و باید هرچه سریع تر تحت نظر متخصصان کنترل شوند.

علائم اولیه بیماری قلبی

هرگونه نقص و اختلال در عملکرد قلب با عوارضی همراه است و بهتر است آنها را بشناسید تا در صورت مواجهه با هر کدام از آنها برای کنترل و بررسی دقیق‌ تر عملکرد قلب سریعاً به پزشک مراجعه نمایید.

پزشکان احساس ناراحتی در ناحیه گردن، بازوها و بخش بالایی شکم را از علائم شایع بیماری های قلبی می دانند، البته بانوان با وجود بیماری های قلبی تنگی نفس را هنگام فعالیت بسیار زیاد تجربه کرده و عموم افراد ممکن است درد را برای مدت طولانی در بازوها احساس کنند، در مواردی با بروز بیماری های قلبی افراد ممکن است تهوع و استفراغ را تجربه کرده و عرق کردن در این افراد بسیار شایع است.

ناگفته نماند که بیماری های قلبی معمولا با سرگیجه و سبک شدن سر همراه بوده و افراد به دلیل خستگی های مفرط و دائمی نمی توانند فعالیت های روزانه خود را به درستی انجام دهند.

در مواردی سوزش سر دل که گاها با آسیب‌ های معده اشتباه گرفته میشود بروز پیدا می‌ کند و ممکن است افراد را به اشتباه بیندازد.

همواره باید بدانید که این علائم معمولاً به دلیل وجود حملات قلبی، آریتمی و یا نارسایی قلبی اتفاق می‌ افتد پس بهتر است که این علائم را شناخته تا در صورت مواجهه با هر کدام از آنها به پزشک مراجعه کنید و اجازه ندهید که این علائم برای مدت طولانی در بدن شما باقی بماند.

مسئله مهمی که باید بدانید این است که بروز بیماری های قلبی می تواند اختلالات زیادی را در سیستم جنسی افراد به وجود آورد و معمولاً این افراد به دلیل مصرف برخی از داروها ممکن است کاهش میل جنسی را تجربه کرده و این امر تاثیر زیادی بر سلامت روانی آنها خواهد داشت.

پیشگیری از بروز بیماری های قلبی

یکی از شایع ترین آسیب هایی که در سراسر دنیا سلامت افراد را به طور جدی تهدید می کند بیماری های قلبی می باشد که ممکن است بنا به دلایل مختلف برای افراد در سنین گوناگون اتفاق بیفتد.

متخصصان قلب روش های بسیار آسان را پیش روی افراد گذاشته تا با انجام آنها بتوانند از سلامت و کارکرد قلب محافظت نمایند، پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ های قلبی کمک می‌ کند تا این عضو حیاتی تا سالیان طولانی به کار خود ادامه داده و عملکرد درست آن ضامن حفظ سلامت سایر ارگان ها خواهد بود.

متخصصان تغییر سبک زندگی را عامل جدی برای سلامت قلب دانسته و معتقدند که اصلاح رژیم غذایی و حذف خوراکی های ناسالم تاثیر مستقیمی بر سلامت و عملکرد قلب دارد.

بهتر است که روزانه زمان خاصی را به انجام فعالیت‌ های ورزشی اختصاص دهید تا با تقویت عضلات قلب و پمپاژ بیشتر خون عملکرد این عضو تقویت شود.

اگر با بیماری های خاص مانند فشارخون، دیابت و کلسترول مواجه هستید با انجام چکاپ های سالانه وضعیت بدن را بررسی کرده و در صورت نیاز درمان های تخصصی را در پیش بگیرید.

تمامی این بیماری ها هرچند محدود و جزئی در دراز مدت تاثیر منفی خود را بر قلب اعمال کرده و می‌ تواند به خطراتی جدی تبدیل شود.

متخصصان پیشگیری از بیماری‌ های قلبی را بسیار مهم و الزامی دانسته و معتقدند که بیمار شدن قلب نه تنها بر عملکرد این عضو بلکه بر سایر بخش های زندگی نیز اثرگذار است.

به عنوان مثال این افراد به دلیل آسیب های قلبی و تاثیرات منفی آن بر بدن ممکن است روابط جنسی را در حد محدود ادامه داده و کاهش میل جنسی و یا بروز ناتوانی ممکن است برای افراد نگران کننده باشد.