التهاب عضله قلب یا میوکاردیت چیست؟

التهاب قلب به وضعیتی گفته میشود که در آن عضله قلب یا غشاهای اطراف آن ملتهب به نظر می‌ رسند.

اختلالی ممکن است بر اثر ابتلا به عفونت‌ های ویروسی، باکتریایی یا قارچی اتفاق بیفتد.

کسانی که به بیماری‌ های خود ایمنی مبتلا هستند و مشکلاتی مثل روماتیسم قلبی را تجربه می‌ کنند در معرض چنین عارضه‌ ای قرار می‌ گیرند.

در علم پزشکی به بیماری التهاب قلب اصطلاحاً میوکاردیت گفته میشود این عارضه مستقیماً مربوط به التهاباتی است که بخش‌ های مختلف عضله قلب را درگیر کرده و می‌ تواند عملکرد ماهیچه‌ ها را مختل کند.

اگر التهاب قلب اتفاق بیفتد حجم طبیعی قلب از حالت نرمال خارج می شود و به اصطلاح قلب بزرگ می شود که ممکن است خونرسانی به بخش‌ های مختلف بدن به درستی انجام نشود.

میوکاردیت به صورت مزمن یا حاد اتفاق می افتد و مستقیماً به عفونت‌ هایی بستگی دارد که ممکن است در بدن اتفاق افتاده و به موقع درمان نشده است.

ابتلا به ویروس‌ هایی مثل کوکساکی و آنفولانزا و انواع باکتری‌ ها مانند استرپتوکوک از مهمترین علل اصلی میوکاردیت به شمار می‌ آیند.

با تمام این تفاسیر متخصصان بیماری میوکاردیت را یک عارضه نگران کننده و خطرناک دانسته و ممکن است این التهابات منجر به از کار افتادن قلب شود.

هنگامی که با علائم یا عوارض ناشی از این بیماری مواجه هستید حتماً موضوع را به پزشک متخصص اطلاع داده و به هیچ عنوان برای درمان آن کوتاهی نکنید.

علائم بیماری میوکاردیت یا التهاب عضله قلب

علائم بیماری میوکاردیت یا التهاب عضله قلب
علائم بیماری میوکاردیت یا التهاب عضله قلب

همه کسانی که به بیماری میوکاردیت مبتلا هستند اغلب علائم و نشانه‌ های یکسانی را تجربه می‌ کنند.

هر چقدر که وسعت بیماری بیشتر باشد این حالات شدیدتر تجربه شده و به نوعی می‌ تواند زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

از مهمترین نشانه‌ های بیماری میوکاردیت باید به درد قفسه سینه اشاره کرد.

این افراد معمولاً فشار یا سنگینی خاصی را در قفسه سینه تجربه کرده و معمولاً با فعالیت بیشتر این حالات تشدید میشود.

اما افرادی که با التهاب عضله قلب مواجه هستند ممکن است در حالات مختلف ضربان قلب نامنظمی را تجربه کنند این حالت گاهی آنقدر شدید میشود که افراد احساس پرتی در قلب داشته و این ضربان کاملاً نامنظم و غیرطبیعی خواهد بود.

در پی ابتلا به این عارضه تنگی نفس کاملاً شایع است و از مهمترین نشانه‌ های این بیماری به شمار می‌ آید.

متخصصان علت تنگی نفس را در پی ابتلا به بیماری میوکاردیت مربوط به کاهش شدید پمپاژ خون دانسته و از عملکرد نادرست قلب نشات می‌ گیرد.

اگر درد قفسه سینه به دیگر قسمت‌ های بدن از جمله بازو، شانه، گردن و فک منتقل شود اصطلاحا به آن حملات آنژین صدری می‌ گویند.

این اختلال اغلب مربوط به درد ناشی از کاهش عرض عروق قلبی است که بسیار خطرناک بوده و ممکن است مشکلات شدید و جبران ناپذیری را به همراه آورد.

اما افرادی که با التهاب عضله قلب مواجه هستند علائم عفونت را در بدن تجربه می‌ کنند این افراد به طور مکرر با سرفه، خستگی، درد حلق و تب مواجه بوده و متخصصان تمامی این حالات را مربوط به التهابی می‌ دانند که در بخش‌ های مختلف بدن وجود دارد.

ضمن اینکه باید بررسی کنند تا متوجه شوند که آیا این حالات مربوط به التهاب قلب است یا خیر.

عوارض ناشی از التهاب عضله قلب

افرادی که به بیماری میوکاردیت مبتلا هستند قطعاً حال نامناسبی را تجربه می‌ کنند.

پزشکان مهمترین عوارض و خطرات ناشی از این بیماری را ضعف شدید عضله قلب می‌ دانند این عارضه نهایتاً به پمپاژ نادرست خون منجر شده و ممکن است سایر اعضای بدن به خطر بیفتد.

التهاب ایجاد شده در عضله قلب قطعاً باعث میشود تا این عضو حساس عملکرد مناسبی نداشته باشد این مسئله باعث میشود تا ضربان نامنظم اتفاق افتاده و افراد در حالات مختلف بی دلیل ضربان سریع یا ضعیف شدن قدرت پمپاژ قلب را تجربه می‌ کنند.

اغلب کسانی که به بیماری میوکاردیت مبتلا هستند بیش از دیگران در معرض آسیب‌ های شایع قلبی قرار می‌ گیرند این افراد مستعد ابتلا به آریتمی‌ هستند و ممکن است تشکیل لخته خون نیز اتفاق بیفتد.

این افراد در معرض حملات قلبی قرار گرفته و ممکن است سایر اندام‌ های بدن دچار اختلال شوند.

التهاب قلب اگر درمان نشود به عفونت‌ های مزمن تبدیل خواهد شد، این عفونت‌ ها ممکن است درمان‌ های سختی داشته باشند که قطعاً عوارض جانبی جدی را به همراه دارد.

اما تمامی کسانی که التهاب عضله قلب را تجربه می‌ کنند ممکن است آسیب‌ های وسیعی را در ساختار داخلی قلب نیز مشاهده نمایند.

گاهی اوقات التهابات باعث آسیب دیدن ساختار داخلی قلب شده و سلامت و عملکرد طبیعی دیواره‌ های قلب، ستون‌ های قلب و صمام‌ ها را مختل خواهد کرد‌.

متخصصانی همچون دکتر عبدالوهاب برادران که در این زمینه فعال هستند معتقدند که التهاب عضله قلب تنها مربوط به عضلات این عضو نمیشود بلکه ممکن است به دیگر قسمت‌ های این عضو حساس و همه بافت‌ های محیطی آسیب وارد شده و علاوه بر عضلات قلب پریکاردیوم که غشای مهم قلب شناخته میشود نیز آسیب خواهد دید.

زمانی که التهاب عضله قلب باعث آسیب‌ های سیستمیک میشود قطعاً تاثیر منفی آن را در دیگر قسمت‌ های بدن مشاهده خواهید کرد این عوارض ممکن است مربوط به آسیب دیدگی مفاصل، پوست، کلیه‌ ها و سایر اعضای بدن باشد.

از مهمترین خطرات و عوارض طولانی مدت التهاب عضله قلب باید به ضعف در عملکرد قلب اشاره کرد.

این مسئله نهایتاً منجر به نارسایی قلبی مزمن شده و ممکن است آسیب‌ های ساختاری برای همیشه در این عضو مهم باقی بماند.

درمان بیماری میوکاردیت

درمان بیماری میوکاردیت
درمان بیماری میوکاردیت

اگر به تشخیص پزشک بیماران متوجه شوند که به بیماری میوکاردیت یا التهاب عضله قلب مبتلا هستند باید تحت نظر بهترین متخصصان روند درمان خود را آغاز کنند تا هر چه سریع تر از عملکرد غیر طبیعی قلب جلوگیری کنند.

بیماران مبتلا به این عارضه نباید فعالیت‌ های سنگین انجام دهند تا روند بهبود التهابات قلب به خوبی پیش رود.

این نوع مراقبت‌ ها کفایت نمی‌ کند بلکه نیاز است تا افراد برای کنترل التهابات و بهبود عملکرد قلب از داروهایی استفاده کنند که توسط پزشک تجویز میشود.

این داروها معمولاً شامل ضد التهاب‌ ها، آنتی بیوتیک‌ ها و آنتی ویروس‌ ها می‌ باشد و در صورت نیاز متخصصان با توجه به وضعیت بیماران دیگر انواع داروها را برای آنها تجویز خواهند کرد.

اما مهم است که افراد تغییرات مثبت و موثری در شیوه زندگی خود اعمال نمایند.

این افراد باید تغییرات درستی به رژیم غذایی خود داده و با کاهش استرس و مدیریت وزن از آسیب‌ های بیشتر جلوگیری نمایند.

اما اگر آسیب دیدگی در حد بسیار وسیع باشد متخصصان در کنار تمامی روش‌ های گفته شده انجام جراحی را الزامی می‌ دانند پزشکان می‌ توانند به واسطه سایر روش‌ های درمانی چنین بیماری را تحت کنترل درآورده و می‌ توانند با همکاری بیماران از سلامت آنها مراقبت کنند.

همه کسانی که برای بهبود التهاب عضله قلب تحت درمان قرار می‌ گیرند باید به طور مرتب فشار خون و قند خون خود را بررسی نمایند.

داشتن تمرینات ورزشی سبک و البته منظم به بهبود عملکرد قلب کمک می‌ کند و در صورت ابتلا به این عارضه برای کاهش التهابات روش مناسبی است.

مهم است که از سلامت دندان‌ ها و لثه‌ ها مراقبت کرده تا راهی برای افزایش التهابات عضله قلب نباشد.

نویسنده:

دکتر عبدالوهاب برادران

دکتر عبدالوهاب برادران، متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی ( اقدامات مداخله ای قلب ، آنژیوگرافی ، آنژیوپلاستی ) و متخصص درمان واریس با سوابق درخشان تحصیلی و حرفه ای از قبیل رتبه های برتر، دانشجوی نمونه، عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران، فلوشیپ آنژیوپلاستی و مدیریت بنیاد قلب سالم، خدمات ارزشمندی در زمینه های مختلف پزشکی مانند اکوقلب، آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و درمان واریس ارائه می نماید.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

6 پاسخ

  1. آیا التهاب عضله قلب بعد از بهبودی دوباره بازمی‌گردد؟

    1. با عرض سلام
      در برخی موارد ممکن است عود کند، به ویژه اگر علل زمینه‌ای مانند عفونت‌های ویروسی به طور کامل درمان نشده باشند یا سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد.

    1. با سلام
      خود التهاب عضله قلب مسری نیست، اما عفونت‌های ویروسی که می‌توانند باعث میوکاردیت شوند (مانند ویروس‌های سرماخوردگی یا آنفلوآنزا) ممکن است مسری باشند.

    1. سلام به شما همراه گرامی
      تشخیص از طریق آزمایش خون، نوار قلب (ECG)، اکوکاردیوگرافی، MRI قلب و در برخی موارد بیوپسی عضله قلب صورت می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مشابه