رگ‌های آبی و بنفش روی ران پا (رگ‌های عنکبوتی)

رگ‌های بنفش و آبی که معمولاً در پاها ظاهر می‌شوند، ممکن است رگ های عنکبوتی یا رگ‌های واریسی باشند و با اینکه افراد از این اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده می‌کنند، در واقع کاملاً متفاوت هستند.

رگ‌های بنفش و آبی پا

آیا نگران رگ‌های آبی و بنفشی هستید که اخیراً روی پاهایتان ظاهر شده اند؟ زود قضاوت نکنید! این رگها معمولاً با رگ های واریسی اشتباه گرفته می شوند، اما در واقعیت، رگ‌های عنکبوتی هستند. رگ‌های عنکبوتی رگهای آبی مایل به بنفشی هستند که به نظر می رسد یک شبه ظاهر می شوند و شکلی شبکه مانند را تشکیل می دهند. با اینکه رگ‌های عنکبوتی اغلب یک مشکل زیبایی محسوب می‌شوند، اما می توانند یک علامت هشدار دهنده برای مشکلات وریدی جدی تر باشند.

عوامل خطر رگ‌های عنکبوتی بنفش و آبی

عوامل خطری وجود دارند که احتمال ابتلا به رگ های عنکبوتی را افزایش می دهند. داشتن این عوامل خطر به این معنی نیست که فرد دارای رگ های عنکبوتی می‌باشد، اما احتمال ابتلا به این عارضه را افزایش می دهد. همانطور که نداشتن این عوامل خطر، نشانه مبتلا نبودن فرد به رگ‌های عنکبوتی نیست.

سوابق خانوادگی: اگر سایر اعضای خانواده شما مانند والدین یا خواهر و برادرتان رگ‌های عنکبوتی داشته باشند، احتمال ابتلای شما به این رگ ها بیشتر می شود.

چاقی: داشتن اضافه وزن و چاقی، بعلت فشار به رگهای شکم، لگن و پاها، فشار به رگ های پاها را افزایش می دهد.

سبک زندگی ساکن: افرادی که در شغل های خود به مدت طولانی در حالت نشسته یا ایستاده هستند، ممکن است دچار رگ های عنکبوتی شوند، زیرا در این وضعیت ها، فشار به رگ های پاها افزایش می یابد.

سن: هرچه سن بالاتر باشد، احتمال ابتلا به رگ های عنکبوتی بیشتر می شود، زیرا قابلیت ارتجاعی رگ ها کاهش می یابد و باعث می شود، دریچه های رگ ها به خوبی عمل نکنند.

زن بودن: به علت نوسانات هورمونی در طول عادت ماهانه، یائسگی و بارداری، احتمال ابتلای زنان به رگ های واریسی بیشتر است. همچنین در دوران بارداری، جنین در حال رشد به رگ های لگن فشار وارد می کند و باعث افزایش فشار به رگ‌های پا و بروز واریس پا در زنان می‌شود.

رگهای عنکبوتی بنفش-آبی-پا

آیا رگ‌های آبی پا همان رگ‌های واریسی هستند؟

یکی از رایج ترین سؤالاتی که برای افراد پیش می آید این است که آیا رگ‌های آبی روی ران و پشت زانو، نشانه ابتلا به واریس هستند؟ پاسخ خیر است.

رگ های واریسی، رگ های متورم و بزرگتری هستند که اغلب به صورت در هم پیچیده و برجسته ظاهر می‌شوند. این رگ ها معمولاً روی پاها ظاهر می شوند و می توانند دردناک باشند. برای آشنایی با سایر نشانه‌های واریس پا می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

اما، رگ‌های آبی و بنفش پا (عنکبوتی)، وریدهای کوچکتری هستند که به سطح پوست نزدیک اند. این عروق اغلب شبیه به شبکه یا پای عنکبوت هستند و معمولاً به رنگ بنفش یا آبی می باشند.

با اینکه رگ های واریسی می توانند یک مشکل پزشکی خطرناک باشند، اما وریدهای عنکبوتی معمولاً بی خطر هستند و موجب بروز درد یا ناراحتی نمی‌شوند. اگر در مورد هر یک از این دو شرایط احساس نگرانی می کنید، بهتر است برای تشخیص دقیق به پزشک مراجعه کنید.

رگهای آبی پا

راه‌های درمان رگ‌های آبی و بنفش پا​

اگر علائم خاصی دارید یا در مورد ظاهر رگ‌های آبی و بنفش پاها نگران هستید، چندین روش برای درمان آن‌ها وجود دارد.

اسکلروتراپی

اسکلروتراپی در مطب پزشک انجام می شود و رایج ترین درمان برای رگ‌های عنکبوتی می باشد. در این روش، یک محلول مستقیماً به رگ ها تزریق می شود و باعث انقباض و بسته شدن آنها می شود. برای رگ های بزرگتر یا مقاومت تر، ممکن است به چند درمان اسکلروتراپی نیاز باشد. معمولاً 3 تا 4 ماه طول می کشد تا نتایج کامل مشاهده شوند. تکمیل جلسه اسکلروتراپی، کمتر از یک ساعت طول می کشد و شما می‌توانید همان روز فعالیت های معمول خود را از سر بگیرید.

درست مانند هر تزریق دیگری، ممکن است در محل تزریق، مقداری کبودی خفیف یا تغییر رنگ پوست ظاهر شود که باید طی چند هفته ناپدید شوند. پزشک ممکن است به شما توصیه کند که حدود دو هفته از جوراب‌ها یا باندهای فشاری استفاده کنید تا فشار به رگهای تحت درمان را حفظ کنید. رگ‌هایی که به این درمان پاسخ می دهند، معمولاً دوباره بر نمی گردند.

لیزر ابلیشن درون وریدی

رگ‌های بنفش و آبی پا همچنین ممکن است با لیزر درمان شوند. در طول این روش، یک پرتوی لیزر مستقیماً رگ را مورد هدف قرار می‌دهد و باعث می‌شود لخته‌های ریزی تشکیل شوند که رگ های عنکبوتی را بدون آسیب به پوست مسدود می کنند و از بین می‌برند.

برای این روش هیچ گونه برش یا سوزنی استفاده نمی شود. با اینکه روش اسکلروتراپی رایج ترین درمان است، اما ممکن است درمان با لیزر برای رگ های عنکبوتی کوچکتر مناسب تر باشد، زیرا این رگ ها به حدی ریز هستند که نمی‌توان آنها را با تزریق مورد هدف قرار داد. 

اکثر بیماران در همان روز می توانند فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرند. رگ‌های آبی و بنفش کوچکتر ممکن است بلافاصله بعد از درمان ناپدید شوند، در حالیکه رگ های بزرگتر ممکن است تیره شوند و در عرض چند ماه بعد محو شوند. ممکن است برای رگ های عنکبوتی بزرگتر یا مواردی که به درمان پاسخ نمی دهند به جلسات لیزر بیشتری نیاز باشد.

ایمن ترین و بدون دردترین درمان واریس پا چیست؟

پیشگیری و درمان خانگی رگ‌های عنکبوتی بنفش و آبی پا

شما می توانید برای حفظ نتایج به دست آمده از اسکلروتراپی یا لیزر و همچنین برای پیشگیری از ظاهر شدن رگ های عنکبوتی جدید، چندین راهکار انجام دهید.

ورزش منظم: پیاده روی یا دویدن می تواند گردش خون در پا را افزایش دهد و به حفظ جریان خون مداوم و سالم کمک کند.

پرهیز از نشستن یا ایستادن به مدت طولانی: نشستن یا ایستادن طولانی (بیش از 2 ساعت) باعث جمع شدن خون در پاها می شود که اکثر آن خون در رگ ها باقی می ماند. سعی کنید هر چند دقیقه یکبار راه بروید تا فشار وریدی را کاهش دهید و از آسیب به دریچه های رگ ها پیشگیری کنید.

بالا بردن پاها: شما می توانید در حین استراحت پاهای خود را بالاتر از سطح قلب خود قرار دهید. این کار از نیروی جاذبه برای برگشتن خون از رگ های پاها به قلب استفاده می کند و از جمع شدن خون زیاد در پاها پیشگیری می کند.

از جوراب واریس استفاده کنید: این جوراب ها فشار مداومی به پایین پاها وارد می‌کنند که به حرکت خون از پاها به قلب کمک می‌کند. این جوراب ها در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم پزشکی یافت می شوند.

این اقدامات ممکن است نتوانند به طور کامل از تشکیل رگ‌های آبی و بنفش پا پیشگیری کنند، اما می‌توانند به پایین آوردن احتمال خطر کمک کنند. 

نویسنده:

دکتر عبدالوهاب برادران

دکتر عبدالوهاب برادران، متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی ( اقدامات مداخله ای قلب ، آنژیوگرافی ، آنژیوپلاستی ) و متخصص درمان واریس با سوابق درخشان تحصیلی و حرفه ای از قبیل رتبه های برتر، دانشجوی نمونه، عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران، فلوشیپ آنژیوپلاستی و مدیریت بنیاد قلب سالم، خدمات ارزشمندی در زمینه های مختلف پزشکی مانند اکوقلب، آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و درمان واریس ارائه می نماید.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مشابه