فرآیند درمان واریس با لیزر و مراقبت های بعد از آن

لیزر یک پرتوی نور بسیار متمرکز می باشد که پزشک می تواند از آن برای درمان رگ های واریسی استفاده کند. درمان واریس با لیزر به صورت سطحی برای رگ های عنکبوتی و رگ های واریسی ریز زیر سطح پوست و درون وریدی رگ ها انجام می شود. حرارت لیزر به رگ آسیب میرساند و باعث تشکیل بافت اسکار می شود و این بافت اسکار، زخم را می بندد. سپس رگ بسته شده منبع خون خود را از دست می دهد و از بین می رود.

درمان واریس با لیزر

درمان واریس با لیزر در خارج از پوست انجام می شود و می تواند رگ های عنکبوتی و رگ های واریسی ریز زیر سطح پوست را از بین ببرد. معمولاً برای درمان این رگ ها، بیش از یک جلسه لازم است. این جلسات ممکن است هر چند هفته یکبار طبق تجویز پزشک برنامه ریزی شوند. اگر خونرسانی به رگهای کوچکتر ضعیف باشد، ابتدا باید رگ تغذیه کننده بزرگتر با جراحی، ابلیشن درون وریدی یا اسکلروتراپی واریس درمان شود.

لیزر درمانی واریس پا

لیزر درمانی درون وریدی رگ های واریسی چیست؟

لیزر درمانی درون وریدی رگ های واریسی، نوعی جراحی ست که از حرارت لیزر برای کوچک کردن رگ های واریسی استفاده می کند. رگ های واریسی، رگ های ملتهب و برجسته ای هستند که اغلب روی ران ها یا ساق ها پا ظاهر می شوند. لیزر وسیله ای است که پرتوی نازکی از اشعه را به شکل نور به پوست می تاباند. لیزر رگ های واریسی را می بندد و باعث تشکیل بافت اسکار در رگ می شود. این کار رگ  را مهر و موم می کند. سپس خون درون سایر رگ های مجاور جریان پیدا می کند.

چرا به لیزر درمانی درون وریدی رگ های واریسی نیاز دارم؟

اگر رگ های واریسی شما دردناک، قرمز یا ملتهب هستند، پزشک ممکن است لیزر درمانی درون وریدی رگ های واریسی را پیشنهاد کند. همچنین درمان واریس پا با لیزر در صورتی ممکن است توصیه شود که پوست روی رگ های واریسی آسیب دیده باشد. رگ های واریسی معمولاً یک مشکل سلامتی جدی نیستند، اما می توانند دردناک باشند و یا ممکن است از ظاهر آنها احساس ناراحتی کنید.

عوارض درمان واریس با لیزر چیست؟

تمام جراحی ها خطراتی دارند. برخی از عوارض درمان واریس با لیزر عبارتند از:

  • عفونت
  • درد روی رگ
  • خونریزی
  • کبودی 
  • آسیب عصب
  • قرمزی یا ورم
  • لخته های خونی
  • تغییرات رنگ پوست روی رگ درمان شده
  • سوختگی

شما ممکن است بسته به سلامت عمومی خود، عوارض دیگری را نیز تجربه کنید. درمورد نگرانی های خود قبل از جراحی حتماً با پزشک صحبت کنید. 

آمادگی برای درمان واریس با لیزر

پزشک این رویکرد و مراحل را برای شما توضیح می دهد. هر سوالی که دارید می توانید از او بپرسید. سپس از شما درخواست می شود تا یک فرم رضایت نامه را برای انجام جراحی لیزر امضا کنید. فرم را با دقت بخوانید و در صورت وجود هرگونه ابهام، سوال بپرسید. پزشک در مورد سوابق پزشکی از شما سوالاتی می پرسد. همچنین ممکن است معاینه فیزیکی انجام دهد تا مطمئن شود در وضعیت سلامتی خوبی هستید. همچنین ممکن است لازم باشد تا آزمایش خون یا سایر آزمایشات تشخیصی را انجام دهید.

اگر سابقه ی اختلالات خونریزی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر هر گونه داروی رقیق کننده خون، آسپرین، ایبوپروفن یا داروهای دیگری مصرف میکنید، به پزشک اطلاع دهید.

ممکن است لازم باشد قبل از لیزر مصرف این داروها را قطع کنید. اگر به هرگونه دارو، لاتکس، نوارچسب، ماده ی حاجب یا داروهای بیحسی (موضعی یا عمومی)آلرژی یا حساسیت دارید با پزشک در میان بگذارید. در مورد داروهای مصرفی خود با پزشک صحبت کنید. این داروها شامل داروهای تجویزی و بدون نسخه اعم از ویتامین ها، داروهای گیاهی و سایر مکمل ها می شوند.

دستورالعمل های ارائه شده در مورد خوردن یا آشامیدن قبل از جراحی لیزر را رعایت کنید. ممکن است برای آرامش بیشتر به شما داروی آرامبخش داده شود. با فردی هماهنگ کنید تا بعد از لیزر درمانی شما را به خانه برساند.

آمادگی برای درمان واریس با لیزر

فرآیند لیزر درمانی درون وریدی رگ های واریسی 

شما لباس گان می پوشید و روی تخت معاینه دراز می کشید. ممکن است در طول معاینه، تخت در وضعیت های مختلف کج شود. همچنین ممکن است در طول جراحی به شما عینک مخصوص داده شود تا از چشم های شما در برابر نور لیزر محافظت کند. پزشک ناحیه مورد نظر را بی حس می کند تا لوله یا کاتتر را درون رگ قرار دهد. پزشک قبل از لیزر و در طول آن از دستگاه سونوگرافی داپلر برای بررسی رگ استفاده می کند. این فرایند از امواج صوتی برای ایجاد تصویر رگ روی صفحه ی کامپیوتر استفاده می کند. پزشک یک برش یا بریدگی کوچک روی پوست شما ایجاد می کند و سپس کاتتر را تعبیه می کند. این کاتتر درون رگ واریسی هدایت می شود. سپس یک فیبر لیزری درون کاتتر قرار داده می شود. زمانی که پزشک کاتتر را به آرامی بیرون می کشد، لیزر در طول رگ گرما ایجاد می کند. سپس رگ بسته می شود و باید در نهایت کوچکتر شود.

این عمل معمولاً کمتر از یک ساعت طول می کشد. بریدگی در محل ورود کاتتر باید به اندازه ای کوچک باشد که نیاز به بخیه نداشته باشد. سپس یک باند روی محل مورد نظر قرار داده می شود.

مراقبت های بعد از لیزر درمانی واریس پا

پزشک  شما را تشویق می کند تا بلافاصله بعد از لیزر درمانی واریس، به مدت 30 تا 60 دقیقه راه بروید. پاهای شما ممکن است مقداری کبودی داشته باشند که ظرف مدت 2 هفته از بین می روند. ممکن است نیاز به همراه داشته باشید تا بعد از جراحی شما را به خانه برساند.

نویسنده:

دکتر عبدالوهاب برادران

دکتر عبدالوهاب برادران، متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی ( اقدامات مداخله ای قلب ، آنژیوگرافی ، آنژیوپلاستی ) و متخصص درمان واریس با سوابق درخشان تحصیلی و حرفه ای از قبیل رتبه های برتر، دانشجوی نمونه، عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران، فلوشیپ آنژیوپلاستی و مدیریت بنیاد قلب سالم، خدمات ارزشمندی در زمینه های مختلف پزشکی مانند اکوقلب، آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و درمان واریس ارائه می نماید.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

10 پاسخ

    1. درمان واریس با لیزر درد کمی دارد ولی پزشک برای احساس نکردن درد از بی حسی موضعی استفاده می کند.

    1. هر جلسه درمانی معمولاً بین ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت طول می‌کشد.

    1. تعداد جلسات بستگی به شدت و تعداد رگ‌های واریسی دارد.پزشک پس از مشاوره تعداد جلسات را تعیین می کند.

    1. بله، توصیه می‌شود پس از درمان به مدت چند هفته از جوراب‌های فشاری استفاده کنید تا به بهبود گردش خون و کاهش تورم کمک کند.

    1. می توانید پیاده روی سبک داشته باشید و از ورزش های سنگین که باعث می شود فشار زسادی به پاها وارد شود خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مشابه