هولتر فشار خون ۲۴ ساعته و تفسیر آن

در میان بیماری های شایع،  بیماری فشار خون بالا بیماری است که با سرعت نگران کننده ای در حال افزایش است.  فشار خون بالا می تواند عامل مرگ یا ناتوانی مادام العمر برای بیماران باشد و بر کیفیت زندگی و کار روزانه تأثیر بگذارد.برای جلوگیری از عوارض فشار خون، هر فرد باید به طور فعال فشار خون خود را کنترل کند، در صورت لزوم هر روز باید فشار خون را کنترل و اندازه گیری کند.  برای این کار میتوانید از هولتر فشارخون استفاده کنید. هولتر فشار خون به معنای یک مانیتور فشار خون سرپایی (ABPM) و اتوماتیک است، این دستگاه می تواند به بیماران در هر شرایطی به طور مداوم 24 ساعت فشار خون را کنترل کند.

هولتر فشار خون

هولتر فشار خون معمولا هر 30 دقیقه در روز و هر60 دقیقه در شب فشارخون را اندازه گیری کند. در طول اندازه گیری، بیمار می تواند به طور معمول زندگی کند، بخورد، بخوابد و استراحت کند. دستگاه هولتر 24 تا 48 ساعت فشار خون یک دستگاه اتوماتیک برای سنجش فشار است که روی بازوی افراد بسته می‌شود. در ادامه، فرد به زندگی روزمره خود می‌پردازد و دستگاه نیز همزمان به دست او متصل است. بخش الکترونیکی دستگاه ابعادی به اندازه یک تلفن همراه دارد. این بخش به کمر و یا پهلوی بیمار بسته می‌شود.

عکس هولتر فشارخون

استفاده از دستگاه هولتر 24 تا 48 ساعته فشار خون

اندازه گیری فشار خون به مدت 24 تا 48 ساعت به صورت مداوم با استفاده از دستگاه هولتر 24  تا 48 ساعته فشار خون ممکن می‌شود. این دستگاه در فاصله زمانی کوتاه فشار خون شما را به صورت مداوم اندازه گیری می‌کند. سپس تمام این اندازه‌ها را ثبت کرده و ذخیره می‌کند.

در ادامه، وقتی متخصص این دستگاه را چک می‌کند، تمام فشار‌های اندازه گیری شده را مشاهده کرده و تحلیل خود را بیان می‌کند. چه افرادی باید از هولتر فشار خون استفاده کنند؟

دستگاه هولتر فشار

پیش از تست هولتر چه کارهایی باید انجام دهیم؟

باید قبل از پوشیدن به طور کامل دوش بگیرید زیرا در عرض 24 ساعت پس از اندازه گیری فشار خون هولتر، نمی توانید حمام کنید. پوشیدن پیراهن با بازوهای گشاد یا کت بلیزر ضروری است. هنگام پوشیدن دستگاه، خودسرانه آن را خارج نکنید، باید آن را به مدت 24 ساعت به طور مداوم بپوشید. در طول فرآیند پوشیدن دستگاه هنوز هم می توانید فعالیت های عادی انجام دهید، اما باید از انجام فعالیت ها اجتناب شود. تلاش کنید و سعی کنید بازو را در حین اندازه گیری کشیده نگه دارید. دست انداز نکنید، دستگاه را خیس نکنید، علائم غیرعادی (در صورت وجود) را در طول دوره اندازه گیری ثبت کنید و به پزشک مسئول جدا کردن دستگاه اطلاع دهید.

مدت زمان بستن هولتر 24 تا 48 ساعت است. بنابراین ایامی را برای بستن این دستگاه انتخاب کنید که فعالیت خاصی نداشته و مسافرت نمی‌روید.زمانی که هولتر روی دست شما بسته است، باید فعالیت روتین روزمره را داشته باشید و از استرس و فعالیت شدید فاصله بگیرید. اگر در زندگی روزانه شما استفاده از سیگار، قهوه و… به صورت روتین است، حین استفاده از هولتر نیز از این موارد را انجام دهید. اما اگر این ترکیبات هر روز برای شما مورد استفاده نیست، در طول این دوره نیز از آنها دوری کنید.  به طور کلی در حین استفاده از این دستگاه، حتی تغذیه خود را تغییر ندهید و کاملا زندگی روزمره خود را پیش بگیرید. حین انجام تست نیز فعالیت سنگین مثل ورزش را کنار بگذارید. غذاهای جدیدی که پیش‌تر آنها را امتحان نکرده‌اید نیز در این مدت امتحان نکنید. این دستگاه در روز 15 دقیقه یکبار و در شب 30 دقیقه یکبار فشار فرد را اندازه می‌گیرد. خواب شما باید تنظیم باشد و همانطور که در روزهای قبل می‌خوابید، به همان روال در طول شب بخوابید.

هنگام استفاده از هولتر چه داروهایی را نباید مصرف کنیم؟

یک تا دو روز قبل باید از مصرف داروهایی که فشار خون را بالا یا پایین می‌برند خودداری کنید. همچنین داروهایی که سرشار از کافئین هستند نیز نباید مصرف شوند. داروهای کاهش وزن و یا داروهای مسکن دارای کافئین می‌باشند. پروپرانولول، متورال، وراپامیل، دیلتیازم و… نیز پیش از این تست نباید مصرف شوند. پیش از استفاده از هولتر حتما متخصص را از داروهایی که مصرف می‌کنید مطلع سازید.

 

تفسیر تست فشار خون با دستگاه هولتر

با گذشت 24 الی 48 ساعت از تست شما، از تمام فشار خون‌های اندازه گیری شده میانگین گرفته می‌شود. اعداد مورد نظر در هر قسمت برای فشار خون بالا متفاوت هستند و در این باره حتما باید پزشک متخصص نظر دهد. میانگین میزان فشار خون در زمان‌های مختلف روز به شرح زیر است:

بهترین روش اندازه گیری فشار خون

علت استفاده از هولتر فشار خون چیست؟

امروزه با تمایل به به حداقل رساندن عوارض ناشی از تشخیص و درمان دیرهنگام فشار خون، پزشکان به افراد توصیه می کنند که از هولتر فشار خون برای اندازهزگیری دقیق فشار خون استفاده کنند. برخی از بیماران در مطب به دلیل استرس زیادی که دارند، فشار خون آن  ها بالاتر از حد معمول نشان داده میشود پس برای جلوگیری از خطا و تجویز درست بیماری بهترین کار استفاده از دستگاه هولتر فشار خون است.

مزایای استفاده از هولتر فشارخون

سیستم اندازه گیری فشار خون هولتر به عنوان اولین انتخاب متخصصان قلب در تشخیص فشار خون برای بیماران، واقعاً مزایای عملی بی شماری را به همراه داشته است. در مقایسه با روش های مرسوم پایش فشار خون، فشار خون هولتر دارای مزایای برجسته بسیاری است، از جمله:

نویسنده:

دکتر عبدالوهاب برادران

دکتر عبدالوهاب برادران، متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی ( اقدامات مداخله ای قلب ، آنژیوگرافی ، آنژیوپلاستی ) و متخصص درمان واریس با سوابق درخشان تحصیلی و حرفه ای از قبیل رتبه های برتر، دانشجوی نمونه، عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران، فلوشیپ آنژیوپلاستی و مدیریت بنیاد قلب سالم، خدمات ارزشمندی در زمینه های مختلف پزشکی مانند اکوقلب، آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و درمان واریس ارائه می نماید.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

مقالات مشابه