کم کاری تیروئید و ارتباط آن با قلب

کم کاری تیروئید چیست؟

یکی از آسیب ها و بیماری‌ های شایع در بین عموم افراد کم کاری تیروئید است، تمامی غدد درون ریز به ویژه تیروئید نقش بسیار کلیدی و حیاتی برعهده دارند و هرگونه اختلال در عملکرد آنها می‌ تواند مشکلات جسمانی زیادی را برای افراد به وجود آورد.

اما متخصصان بر این باورند که اگر شخصی با کم کاری تیروئید مواجه باشد علائم و نشانه های خاصی را در بدن مشاهده خواهد کرد.

که اگر به آنها رسیدگی شود خیلی سریع از هرگونه اختلال در عملکرد این غده درون ریز مطلع شده و می‌ توانند فرآیندهای کنترلی و درمانی را نیز انجام دهند.

معمولا کم کاری تیروئید با علائمی مانند افزایش وزن همراه است، تمامی افراد با وجود نقص در عملکرد تیروئید احساس سرمای بسیار زیادی داشته و خستگی مفرط را تجربه می‌ کنند.

از طرف دیگر ریزش مو، تنگی نفس و حتی احساس گزگز در بخش‌ های مختلف بدن از دیگر علائم شایع کم کاری تیروئید می باشد.

همچنین ممکن است آسیب هایی را در سیستم گوارشی تجربه کنند و به طور پیوسته با علائمی مانند یبوست مواجه باشند.

البته این افراد معمولاً ضعف در شنوایی، حافظه محدود و حتی نارسایی قلبی را نیز ممکن است در این دوره تجربه نمایند.

باید بدانید که کم کاری تیروئید اثرات مخربی بر سلامت سایر ارگان های حیاتی بدن اعمال می‌ کند و اگر خیلی زود به وجود این عارضه پی ببرید می‌ توانید فرایندهای کنترلی را نیز انجام دهید.

شاید این سوال برای شما هم به وجود آید که علت اصلی ایجاد کم کاری تیروئید چیست؟

به طور کلی سیستم ایمنی بدن موظف است که هرگونه عامل خارجی و متهاجم را مورد حمله قرار دهد تا آن را از بین ببرد.

اما گاها سیستم ایمنی با مشکلاتی مانند خود ایمنی مواجه میشود و ممکن است این حمله ها برای غده تیروئید اتفاق بیفتد و ممکن است سیستم ایمنی اجازه ندهد که کار خود را به درستی انجام دهد.

در چنین شرایطی پزشک اعلام می‌ کند که فرد با کم کاری تیروئید مواجه است و خیلی سریع می توانند فرایندهای کنترل این عارضه را نیز در پیش بگیرند‌.

تاثیر کم کاری تیروئید بر قلب

تاثیر کم کاری تیروئید بر قلب
تاثیر کم کاری تیروئید بر قلب

هر کدام از هورمون ها نقشی کلیدی را در بدن ایفا کرده و در کنار یکدیگر می توانند سلامت جسمانی را برای ما فراهم سازند.

اما برخی از اختلالات مانند کم کاری تیروئید بر سلامت و کارایی سایر اعضا اثرگذار است، به عنوان مثال این غدد درون ریز تاثیر مستقیمی بر عملکرد قلب دارند و اگر میزان هورمون ها کم و زیاد شود مشکلات متعدد در سایر بخش های بدن نمایان خواهد شد.

به عنوان مثال اگر شخصی با کم کاری تیروئید مواجه باشد ممکن است به مرور زمان و در صورت عدم رسیدگی و کنترل این عارضه فرد کاهش ضربان قلب را تجربه کند.

به دنبال آن افزایش میزان کلسترول و تجمع مایع در اطراف قلب می تواند به بیماری خطرناکی مانند نارسایی قلبی تبدیل شود، به همین دلیل پزشکان توصیه دارند که در فواصل زمانی کوتاه چکاپ های ماهانه را انجام دهید.

اگر فردی با کم کاری تیروئید مواجه است پیش از اثرگذاری منفی بر قلب و سایر اندام های حیاتی باید آن را کنترل نماید.

برخی از افراد به دلیل کم کاری تیروئید ممکن است تنگی نفس و هرگونه بیماری دهلیزی را نیز تجربه نمایند، اگر ضربان قلب با بی نظیر مواجه شود قطعا کارایی این عضو حیاتی با خطر مواجه شده و حتی ممکن است علائم و شواهد آن را متوجه نشوید.

اگر چنین مشکلی برای مدت طولانی ادامه داشته باشد فرد در معرض خطرات و بیماری های خاصی قرار می گیرد که از مهمترین آنها باید به سکته های مغزی، نارسایی های قلبی و خستگی های مزمن اشاره کرد.

متخصصان بر این باورند که آریتمی قلبی می‌ تواند عوارض زیادی به همراه داشته باشد و فشارهای مضاعفی بر سیستم عصبی و قلبی وارد می گردد.

شخصی که با کم کاری تیروئید مواجه باشد با کم و زیاد شدن تپش و ضربان قلب می تواند به مرور زمان و البته در کوتاه مدت سایر مشکل بزرگ را تجربه کند پس بهتر است کم کاری تیروئید را جدی گرفته و بدانید که تاثیر مستقیمی بر سلامت و کارایی اعضای مهم به ویژه قلب خواهد داشت.

علائم مشکلات قلبی بر اثر کم کاری تیروئید

علائم مشکلات قلبی بر اثر کم کاری تیروئید

بخش عمده‌ ای از سیستم جسمانی افراد و تنظیماتی که در اعضای مختلف انجام میشود به واسطه هورمون هایی است که از طریق غدد درون ریز به بخش های مختلف بدن منتقل می گردد.

اگر تیروئید با کم کاری مواجه شود در مرحله اول میزان ضربان قلب را تحت تاثیر قرار داده و از حد نرمال کندتر خواهد شد.

این افراد ممکن است پمپاژ خون کمتری به سایر اعضا داشته باشند و به دنبال آن سایر آسیب ها نیز اتفاق می‌ افتد.

پزشکان بر این باورند که اگر کم کاری تیروئید درمان نشود و کند شدن ضربان قلب ادامه پیدا کند فرد ممکن است نارسایی های شدید قلب را تجربه کند، از طرف دیگر اگر نارسایی قلبی اتفاق بیفتد فرد ممکن است تورم یا ادم را نیز در بخش های مختلف بدن مشاهده کند.

این شرایط زمانی اتفاق می افتد که مایع میان بافتی در بین سلول ها و مولکول ها قرار گرفته و فرد تورم در ناحیه دست و پا و سایر قسمت ها را مشاهده خواهد کرد.

با این حال باید بدانید که کم کاری تیروئید سبب بروز و پیشرفته بیماری های کرونری و عروقی میشود به گونه‌ ای که حتی ممکن است در مراحلی عوارض قابل‌ درمان نباشند.

پزشکان توصیه می‌ کنند که اگر با کم کاری تیروئید مواجه هستید خیلی سریع باید فرایندهای درمانی انجام پذیرد.

در مراحل ابتدایی کم کاری تیروئید قابل درمان است اگر در طی دوره ای مشخص از داروهای درست استفاده کنید کم کاری تیروئید برای همیشه بهبود پیدا می‌ کند.

اما در صورت بی‌ توجهی به این عارضه ممکن است علاوه بر کم کاری تیروئید سایر مشکلات جسمانی دیگر را برای مدت طولانی تجربه نمایید.

عوارض کم کاری تیروئید

عوارض کم کاری تیروئید
عوارض کم کاری تیروئید

یکی از مهمترین عوارضی که کم کاری تیروئید می تواند در بدن ایجاد کند نارسایی های قلبی و اختلالات شدید در عملکرد این عضو مهم است.

اگر کم کاری تیروئید درمان نشود اختلالاتی ایجاد شده قوت گرفته و می تواند به بیماری های دائمی تبدیل شود.

کم کاری تیروئید تاثیرات منفی بر عروق و انتقال خون به سایر بخش ها می گذارد و ممکن است اکسیژن رسانی و دریافت مواد مغذی از طریق سایر ارگان‌ ها با اختلال مواجه شده و به دنبال آن مشکلات جدی تر رخ می‌ دهد.

البته باید بدانید که کم کاری تیروئید به تنهایی می تواند منجر به آسیب در سیستم عصبی شده و نهایتا فرد عوارضی مانند تنگی نفس و ضعف در عضلات تنفسی را تجربه خواهد کرد.

البته در مواردی بروز ناباوری و هرگونه اختلال در تخمک گذاری به واسطه ایجاد کم کاری تیروئید رخ می دهد با این حال باید بدانید که هر گونه اختلال در عملکرد این غدد می‌ تواند مشکلات و آسیب‌ های زیادی به همراه آورده و برخی از آنها قابل درمان بوده و برخی دیگر را باید برای همیشه به همراه داشته باشید.

با این حال غده تیروئید تاثیر مستقیمی بر متابولیسم بدن دارد و اگر با کم کاری مواجه شود کاهش متابولیسم باعث افزایش وزن شده و هر گونه عملکرد ذهنی و حرکات روده و سیستم گوارشی نیز با مشکلات زیادی مواجه میشود.

با این حال باید کم کاری تیروئید را عارضه ای جدی دانسته و به محض مشاهده علائم اولیه سریعا به پزشک مراجعه کنید  بهتر است که روند درمان تیروئید کم کار را تا انتها پیش برده تا بتوانید از پیشروی این عارضه جلوگیری نمایید.

دکتر عبدالوهاب برادران متخصص قلب و عروق در تهران

نویسنده:

دکتر عبدالوهاب برادران

دکتر عبدالوهاب برادران، متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی ( اقدامات مداخله ای قلب ، آنژیوگرافی ، آنژیوپلاستی ) و متخصص درمان واریس با سوابق درخشان تحصیلی و حرفه ای از قبیل رتبه های برتر، دانشجوی نمونه، عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران، فلوشیپ آنژیوپلاستی و مدیریت بنیاد قلب سالم، خدمات ارزشمندی در زمینه های مختلف پزشکی مانند اکوقلب، آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و درمان واریس ارائه می نماید.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

مقالات مشابه