ورزش و درمان فشار خون بالا

یکی از آسیب ها و بیماری‌ های شایع که عموم افراد به ویژه در زمان میانسالی با آن مواجه میشوند فشارخون نامیده میشود.

با بیان ساده می توان گفت که فشار خون به حجم خونی گفته میشود که در رگ ها و عروق در جریان است که از مهمترین علائم حیاتی به شمار می‌ آید.

اما زمانی که قدرت حرکت این مایع در عروق بسیار زیاد میشود ممکن است فرد تحت تاثیر آسیب های جدی قرار گرفته و پارگی و ترکیدگی عروق اتفاق بیفتد.

به همین دلیل است که فشار خون بالا امر بسیار خطرناک بوده و می‌ تواند مشکلات زیادی را برای سلامت و کارایی سایر اعضای بدن به همراه آورد.

دانستن اطلاعات کاربردی در مورد فشار خون و روش های پیشگیری از آن کمک می کند تا همواره سلامت قلب و سایر عروق حفظ شده و هرگز مشکلات جانبی را متحمل نخواهید شد.

به طور کلی افزایش سن و سایر عوامل مختلف خطر ابتلا به فشار خون را افزایش می‌ دهد و معمولاً بانوان بیش از آقایان چنین عوارضی را تجربه می‌ کنند.

باید بدانید که فشار خون بالا یکی از عوارض جسمانی قابل کنترل می باشد و با مصرف دارو و کنترل رژیم غذایی می توانید از افزایش فشار خون جلوگیری کرده و تا سالیان طولانی عملکرد و سلامت قلب و عروق حفظ میشود.

علت ایجاد فشار خون بالا

علت ایجاد فشار خون بالا
علت ایجاد فشار خون بالا

دلایل مختلفی برای ایجاد فشار خون وجود دارد که معمولاً بسیاری از آنها بر اثر عادت ناسالم ایجاد می گردد.

متخصصان بر این باورند که افراد بالای ۶۰ سال ممکن است در معرض این خطر قرار بگیرند و موظف هستند که رژیم غذایی سالم را در پیش گرفته و هرگونه عادات ناسالم و خطرناک را کنار بگذارند، زیرا فشار خون بالا یک بیماری خاموش است که حتی ممکن است متوجه علائم و آسیب های ناشی از آن نشوند.

متخصصان چاقی و اضافه وزن را یکی از مهمترین دلایل ایجاد افزایش فشار خون می دانند و معتقدند که مصرف الکل و سیگار کشیدن تاثیر مستقیمی بر این عارضه دارد.

اگر به طور مرتب از مقدار زیادی نمک در رژیم غذایی خود استفاده می‌ کنید و یا مصرف چربی‌ های اشباع شده در طول روز برای شما امری طبیعی است باید بدانید که بیش از دیگران در معرض فشار خون بالا قرار خواهید گرفت.

همچنین عدم مصرف میوه‌ ها و سبزیجات در کنار کم تحرکی و نداشتن فعالیت کافی عامل مهمی در بروز این عارضه خواهد بود.

متخصصان بر این باورند افرادی که مداوم با فعالیت‌ های استرس زا سر و کار دارند و یا کسانی که فعالیت های طولانی مدت را به صورت نشسته انجام می دهند در معرض چنین آسیب قرار می‌ گیرند.

البته باید بدانید که عوامل ژنتیکی بر بروز این نوع بیماری اثرگذار است و اگر والدین با چنین مشکلی مواجه باشند احتمال ایجاد فشار خون بالا در فرزندان آنها بسیار زیاد خواهد بود.

پزشکان بر این باور که نژاد افراد و رنگ پوست سفید در بروز این بیماری اثرگذار می باشد و اغلب افراد دارای پوست سفیدتر با افزایش فشار خون مواجه میشوند.

اما روش‌ های مختلفی برای پیشگیری و کنترل این بیماری وجود دارد که در ادامه مطلب مهم ترین و کاربردی ترین نکات را برای شما بازگو خواهیم کرد.

پیشگیری از بیماری فشار خون

پیشگیری از بیماری فشار خون
پیشگیری از بیماری فشار خون

همانطور که می‌ دانید پیشگیری از بروز بیماری‌ ها فرایندی آسان تر می باشد و نیازی نیست که روش های درمانی سخت، سنگین و پرهزینه را برای بهبود آسیب های جسمانی در پیش بگیرید.

فشار خون معمولاً بر اثر عوامل ژنتیکی و یا عادت رژیمی ناسالم اتفاق می‌ افتد و البته افزایش سن باعث میشود تا فرد در معرض چنین خطراتی قرار بگیرد.

اگر با افزایش وزن مواجه هستید کم کردن وزن می تواند در کنترل فشارخون اثرگذار باشد و اگر به طور روزانه حداقل ۳۰ دقیقه ورزش های اصولی مانند پیاده‌ روی را انجام دهید قطعا به سلامت جسمانی خود کمک کرده و با مشکلاتی مانند پرفشاری خون مواجه نخواهید شد.

پزشکان و متخصصان به تمامی کسانی که فشارخون را تجربه کرده اند اعلام می‌ کنند که کمتر کردن مصرف نمک و غذاهای پرچرب کمک می کند تا برای مدت طولانی هرگز خطرات جانبی فشار خون را تجربه نکنند.

بهتر است که رژیم غذایی افراد حاوی مقدار زیادی از انواع سبزیجات و میوه ها باشد و بهتر است که لبنیات کم چرب و انواع غذاهای حاوی پتاسیم را نیز مصرف کنید.

عدم مصرف مشروبات الکلی و سیگار روشی مناسب برای پیشگیری و کنترل بیماری فشار خون خواهد بود تمامی افراد حتی بدون وجود فشار خون باید هر ۶ ماه یکبار با اندازه گیری فشارخون از وضعیت سلامت خود مطلع شوند.

پزشکان و متخصصان به تمامی بانوانی که به طور پیوسته از قرص های پیشگیری از بارداری استفاده می کنند توصیه دارند که باید در فواصل زمانی کوتاه میزان فشار خون خود را اندازه گیری کنند.

بهتر است که تمامی افراد در گروه‌ های سنی مختلف استفاده از گوشت سفید را جایگزین گوشت قرمز کرده و توصیه میشود از انواع روغن های گیاهی و یا اشباع نشده استفاده کنید.

از طرف دیگر کنترل استرس کمک می کند تا تنش کمتری را در طی روز تجربه کنید و کاهش استرس و عصبانیت می تواند به تعادل فشار خون کمک زیادی کند.

البته پزشکان استراحت کافی و انجام فعالیت های ورزشی مانند دوچرخه سواری، شنا، یوگا و پیاده روی را برای تمامی افراد مناسب می‌ دانند و معتقدند که اگر این نکات ساده رعایت را کنید هرگز مشکلاتی مانند فشار خون بالا را تجربه نخواهید کرد.

عوارض فشار خون بالا

عوارض فشار خون بالا
عوارض فشار خون بالا

فشار خون بالا یکی از عوارض جسمانی است که ممکن است برخی از افراد به دلیل آگاهی محدودی که نسبت به این مسئله دارند در مراحل اولیه متوجه حضور آن نشوند.

اما باید بدانید که فشار خون بالا عوارض بسیار خطرناک و جبران ناپذیری را در بدن ایجاد می کند و به همین دلیل پزشکان و متخصصان توصیه و تاکید دارند در فواصل زمانی کوتاه فشار خون خود را اندازه گیری کنید.

از مهمترین عوارض فشار خون باید به سکته های مغزی اشاره کرد، کسانی که سکته مغزی را در سنین مختلف پشت سر می گذارند به علت فشار خون بالا چنین مشکلی را تجربه می‌ کنند.

البته این افراد به مرور زمان حملات قلبی، نارسایی قلب و تورم و ادم را نیز ممکن است تجربه کنند.

پزشکان بر این باورند که افزایش فشار خون می تواند بر عملکرد کلیه، چشم و بینایی اثر منفی داشته باشد، بروز نارسایی کلیه و هرگونه آسیب های جسمانی و حتی نابینا شدن بر اثر فشار خون بالا و البته کنترل نشده امری اجتناب‌ ناپذیر است.

شما می توانید با صرف هزینه‌ های بسیار محدود و صرف زمان کم به راحتی فشارخون را حتی در منزل اندازه گیری کرده و اگر متوجه میشوید که از حد طبیعی کمی بالاتر است بهتر است با اصلاح رژیم غذایی از شدت گرفتن آن جلوگیری کنید.

در مواردی پزشکان با دارو درمانی می توانند فشار خون بالا را کنترل کرده و اطمینان داشته باشید که اگر تحت درمان قرار بگیرید خطرات و عوارض گفته شده هرگز سلامت شما را تهدید نخواهد کرد.

اصلاح رژیم غذایی، ترک دخانیات و استفاده از داروهای ضد فشار خون و کمتر کردن میزان استرس و افزایش فعالیت‌ های ورزشی همگی کمک می کنند تا شما هرگز مشکلات و بیماری‌ های ناشی از فشار خون بالا را تجربه نکنید و با همین چند نکته ساده می توانید از سلامت خود به خوبی محافظت کنید.

دکتر عبدالوهاب برادران متخصص قلب و عروق در تهران

نویسنده:

دکتر عبدالوهاب برادران

دکتر عبدالوهاب برادران، متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی ( اقدامات مداخله ای قلب ، آنژیوگرافی ، آنژیوپلاستی ) و متخصص درمان واریس با سوابق درخشان تحصیلی و حرفه ای از قبیل رتبه های برتر، دانشجوی نمونه، عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران، فلوشیپ آنژیوپلاستی و مدیریت بنیاد قلب سالم، خدمات ارزشمندی در زمینه های مختلف پزشکی مانند اکوقلب، آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و درمان واریس ارائه می نماید.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

مقالات مشابه