لخته در وریدهای عمقی

دلایل ایجاد لخته در وریدهای عمقی

یکی از مهمترین دلایل بروز سکته‌ های قلبی و مغزی لخته های خونی هستند که ممکن است در قسمت های مختلف بدن به صورت آشکار و پنهان وجود داشته باشند.

باید بدانید که هر گونه آسیب به عروق خونی می تواند مشکلاتی مانند انعقاد بیش از حد خون و یا لخته شدن را نیز به همراه داشته باشد.

بسیاری از افراد به دلیل داشتن بیماری‌ های زمینه‌ ای ممکن است در معرض چنین آسیبی قرار بگیرند و اگر پزشک تشخیص دهد که غلظت خون زیاد است و نهایتا منجر به لخته شدن آن میشود از داروهای رقیق کننده استفاده خواهند کرد.

لخته خون ممکن است در قسمت های مختلف بدن اتفاق بیفتد اما اینکه این لخته ها در جریان خون در کدام بخش بدن قرار می گیرند و منجر به مسدود شدن کدام عروق میشوند غیر قابل پیش بینی خواهد بود.

از مهمترین دلایل ایجاد لخته خون در وریدهای عمقی باید به وجود رگ های واریسی اشاره کرد، معمولاً رگ‌ های واریسی در سطح پوست قابل مشاهده هستند و این افراد عموما آسیب ها و التهابات پوستی را تجربه می‌ کنند.

اما باید بدانید که این رگ های واریسی هر چند محدود می توانند برای افراد خطر آفرین باشند.

در مواردی پیش می آید که بعد از تزریق آمپول و یا انواع سرم به درون عروق لخته شدن خون و سفت شدن آن را نیز تجربه خواهید کرد.

به همین دلیل افرادی که انواع مواد مخدر را به صورت تزریقی استفاده می‌ کنند بیش از دیگران در معرض چنین آسیب‌ هایی خطرناکی قرار می‌ گیرند.

همچنین برخی از افراد به دلیل داشتن مشکلات وریدی و احتمال ابتلا به سایر بیماری های مربوطه ممکن است چنین عوارضی را تجربه کنند اما باید بدانید که سیگار کشیدن و مصرف پیوسته انواع دخانیات نیز بر این عارضه اثرگذار است.

گاهی پیش می آید که بعد از پروازهای طولانی مدت و یا بعد از عمل های جراحی بزرگ پزشکان توصیه و تأکید بر این مسئله دارند از داروهای رقیق کننده استفاده کنید زیرا بنا به دلایل مختلف این افراد در معرض لخته شدن خون در وریدهای عمقی قرار می گیرند.

علائم لخته شدن خون

علائم لخته شدن خون
علائم لخته شدن خون

یکی از مهمترین مشکلاتی که می تواند عملکرد بدن را با اختلالات زیادی مواجه کند لخته های خونی هستند که در نواحی مختلف بدن ایجاد شده و پس از آن اگر وارد جریان خون شوند می توانند سیستم جسمانی افراد را با مشکلات و بیماری های زیادی مواجه کنند.

معمولاً لخته خون در هر قسمت از بدن با علائم و نشانه هایی همراه است، به عنوان مثال اگر لخته خون در پا مشاهده شود معمولا درد، احساس گرمای زیاد، گرفتگی و کشش در انگشتان نیز می‌ تواند از علائم و نشانه‌ های این عارضه باشد.

اما باید بدانید که لخته خون هر چند جزئی و نامحدود در بدن تا حد زیادی خطر آفرین است و عامل اصلی بسیاری از سکته های ناگهانی خواهد بود.

گاهی پیش می آید که این لخته های خون به طور جدی و خطرناکی می توانند مسیر عروق را مسدود کرده و به همین دلیل است که افراد ناغافل با حملات قلبی مواجه شده و یا آمبولی را تجربه می‌ کنند.

با این حال این لخته ها در هر قسمت از بدن که قرار بگیرند همان عضو را نیز با تخریب زیادی مواجه کرده و مشکلات فراوانی را در پی خواهد داشت.

به عنوان مثال اگر خون لخته شده در قفسه سینه قرار بگیرد ممکن است تنگی نفس ناگهانی، افزایش ضربان قلب و سرفه های شدید را تجربه کنید.

وجود لخته خون در ناحیه شکم می تواند تا حد زیادی باعث تورم و التهاب در پانکراس شده و معمولا افراد مشکلات آپاندیس و یا سرطان های ناحیه شکمی را به واسطه تجربه می‌ کنند.

حتماً می‌ دانید که وجود لخته خون در مغز می‌ تواند چه عواقب خطرناکی را به همراه آورد، برخی از این لخته ها ممکن است منجر به اختلال دید، مشکل در تکلم و مشکل در راه رفتن شوند.

این افراد ضعف و بی حسی زیادی را تجربه کرده و گاها حتی هنگام تفکر نمی تواند تمرکز خوبی داشته باشند.

وجود لخته های خون در وریدهای عمقی بدن می‌ تواند تا حد بسیار زیادی خطرناک باشد و به هیچ عنوان نباید عوارض و عواقب آن را ندیده بگیرید.

درمان لخته خون در ورید عمقی

درمان لخته خون در ورید عمقی
درمان لخته خون در ورید عمقی

اگر به محض مشاهده هرگونه علائم نامعقول و غیرطبیعی به پزشک مراجعه کنید متخصصان با توجه به علائم مشاهده شده بررسی ها و معاینات مختلف را انجام داده تا متوجه شوند که علت آسیب پیش آمده چیست؟

اگر به هر دلیلی پزشک وجود لخته های خون را در نواحی مختلف بدن تایید کند به افراد اعلام می‌ کنند که باید هرچه سریع تر روند درمان را آغاز کنند.

قبل از هر چیز برای اینکه لخته خون با سرعت کمتری در بدن جابجا شود فرد باید زمان بیشتری را به استراحت اختصاص دهد و از هرگونه فعالیت اضافه پرهیز کند.

همچنین برای درمان لخته خون مصرف هپارین به صورت خوراکی و تزریقی برای افراد مناسب است.

لخته شدن خون می تواند با مسدود کردن عروق اصلی کارایی سایر ارگان ها را تحت تاثیر قرار دهد، با این حال فردی که در معرض لخته شدن خون قرار دارد باید از داروهای مختلف استفاده کند تا هر چه سریع تر لخته پیش آمده در خون حل شود.

اگر خوش شانس باشید پیش از آنکه لخته های خون در وریدهای عمقی برای شما دردسر آفرین شوند پزشک می تواند خیلی سریع شما را از شر هرگونه آسیب خطرناک محفوظ بدارد.

به همین دلیل است که باید هرگونه علائم غیرطبیعی در بخش‌ های مختلف بدن را جدی دانسته و سریعاً به پزشک مراجعه نمایید.

اگر علائم لخته شدن خون در بخش‌ های مختلف بدن را بشناسید می توانید به محض مشاهده یک یا چند مورد از آنها به پزشک مراجعه کرده و در صورت نیاز دارو درمانی را آغاز کنید و سایر بیماری‌ ها و مشکلات جسمانی را تجربه نخواهید کرد.

پیشگیری از لخته در وریدهای عمقی

پیشگیری از لخته در وریدهای عمقی
پیشگیری از لخته در وریدهای عمقی

پزشکان و متخصصان بر این باورند که اگر افراد در سنین نوجوانی به درستی از سلامت خود محافظت کنند با افزایش سن هرگز مشکلات و بیماری های خاص را تجربه نکرده و نیازی به طی کردن روش های درمانی طولانی و پر عارضه نخواهند داشت.

به عنوان مثال وجود لخته خون در هر رگ به صورت پنهان و آشکار می‌ تواند خطر آفرین باشد اما پزشکان معتقدند که اگر شخصی رژیم غذایی سالمی داشته باشد و میزان چربی ها را در حد مناسب مصرف کند هرگز عروق تحت آسیب های مختلف قرار نگرفته و بیماری‌ های قلبی را تجربه نخواهند کرد.

بهتر است که به طور روزانه از سلامت خود محافظت کرده و رژیم غذایی مناسبی را در پیش بگیرید به عنوان مثال برای پیشگیری از بیماری‌ های قلبی و عدم وجود لخته در بخش‌ های مختلف بدن بهتر است که خوراکی های پرچرب را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید.

مصرف پیوسته شکر، نمک، گوشت قرمز و لبنیات پرچرب در دراز مدت می‌ تواند خطرات زیادی را به همراه آورد.

تحقیقات انجام شده نشان می‌ دهد که مصرف مداوم و البته به اندازه عسل و برنج قهوه ای برای بسیاری از افراد کاربردی می باشد و می توانید همواره به جای استفاده از روغن های اشباع شده از روغن زیتون که کالری بسیار کمی دارد استفاده کنید.

مصرف هرگونه دخانیات و استفاده پیوسته از سیگار با مشکلات قلبی ارتباط مستقیم دارد و اگر به سلامت و کارایی قلب خود اهمیت دهید بهتر است که تمامی عادات ناسالم را از زندگی خود حذف کنید.

متخصصان بر این باورند که مصرف آب به اندازه و در مقادیر مناسب در طول روز باعث افزایش انعطاف پذیری عروق شده و مشکلات مانند گرفتگی و یا لختگی خون را تجربه نخواهید کرد.

به همین دلیل توصیه دارند با توجه به BMI بدن باید به طور متوسط مقدار مشخصی آب مصرف کنید.

آبرسانی به بدن اگر به درستی انجام شود سایر سوم دفن شده و مشکلاتی مانند غلظت خون و لختگی خون در وریدهای عمقی را تجربه نخواهید کرد.

پزشکان راهکارهای مناسب و کاربردی و البته آسان را پیش روی افراد قرار می دهند و برای جلوگیری از لخته شدن خون می توانید با انجام آنها از سلامت خود محافظت کنید.

بهتر است علاوه بر اصلاح رژیم غذایی به طور پیوسته فعالیت ورزشی اصولی و کاربردی را انجام دهید، عدم تحرک کافی می‌تواند برای تمامی افراد خطرآفرین باشد و بهتر است برای مدت طولانی و هنگام نشستن حالت چهارزانو را انتخاب نکنید.

کوبیدن پا با شدت زیاد بر زمین می‌ تواند آسیب‌ های زیادی را به همراه آورد و شانس ایجاد لخته در بخش های مختلف بدن را افزایش می دهد.

بسیاری از پزشکان پس از انجام  جراحی های خاص و فرآیندهای درمانی، داروهای رقیق کننده را برای شما مناسب می‌ دانند و بهتر است در زمان‌ بندی مناسب از آنها استفاده کنید زیرا می‌ تواند از سلامت شما محافظت کرده و از خطرات احتمالی در امان خواهید بود.

دکتر عبدالوهاب برادران متخصص قلب و عروق در تهران

نویسنده:

دکتر عبدالوهاب برادران

دکتر عبدالوهاب برادران، متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی ( اقدامات مداخله ای قلب ، آنژیوگرافی ، آنژیوپلاستی ) و متخصص درمان واریس با سوابق درخشان تحصیلی و حرفه ای از قبیل رتبه های برتر، دانشجوی نمونه، عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران، فلوشیپ آنژیوپلاستی و مدیریت بنیاد قلب سالم، خدمات ارزشمندی در زمینه های مختلف پزشکی مانند اکوقلب، آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و درمان واریس ارائه می نماید.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

مقالات مشابه