علت در در قفسه سینه

علت ایجاد درد در قفسه سینه

پزشکان و متخصصان بر این باورند که ایجاد درد در نواحی مختلف بدن نوعی نشانه از آسیب های داخلی می باشد و باید هرچه سریعتر درد ایجاد شده را پیگیری نمایید تا خطری سلامت افراد را تهدید نکند.

یکی از دردهای شایع که ممکن است افراد در سنین مختلف آن را تجربه کنند درد قفسه سینه است که معمولاً به محض بروز این آسیب ممکن است افراد به مشکلات قلبی فکر کرده و تلاش می کنند تا هرگونه عوارض قلبی را بررسی نمایند.

باید بدانید که اگر احساس درد با سفت شدن عضلات و یا تیر کشیدن در پشت کمر همراه باشد ممکن است نشانه از بیماری‌ های قلبی باشد البته درد در ناحیه قفسه سینه تنها برای مشکلات و حملات قلبی نمی باشد و ممکن است به دلیل فشار مضاعفی که به معده وارد میشود این درد را در قفسه سینه تجربه کنید.

مهمترین علت بروز درد در قفسه سینه معمولا به کشیدگی عضلات و تاندون ها مربوط میشود و در مواردی قلب کاملاً سالم است و به عملکرد خود ادامه می‌ دهد اما افراد ممکن است درد مداوم را در ناحیه قلب تجربه کنند.

اگر فعالیت های جدید و خاصی انجام داده اید ممکن است کشیدگی عضلات ناحیه سینه منجر به ایجاد درد در این قسمت از بدن شود.

در مواردی هرگونه آسیب به دنده ها می تواند سبب بروز درد قفسه سینه شود، اگر بر اثر ایجاد ضربه ها و شکستگی های دنده فرد در این قسمت دردی را حس کند قطعاً این عارضه را مربوط به قلب نمی دانند، اما در این حالت درد می‌ تواند نشانه‌ ای از آسیب های مفصلی و استخوانی باشد.

متخصصان و پزشکان بر این باورند که بروز زخم های گوارشی به ویژه زخم معده معمولا با دردهای پیوسته در ناحیه قفسه سینه همراه است، البته مصرف آنتی اسیدها نیز می‌ تواند سبب این دل دردهای خفیف در ناحیه معده شده که ممکن است شما آن را به صورت فشار در قفسه سینه تجربه کنید.

متخصصان و پزشکان بیماری‌ هایی مانند رفلاکس معده را منشاء ایجاد درد و سوزش در قفسه سینه می دانند اما شما با بازگشت محتویات معده به سمت حلق متوجه خواهید شد که درد قفسه سینه مربوط به معده می باشد و هیچگونه ربطی به قلب نخواهد داشت.

از طرف دیگر بیماری های تنفسی مانند آسم می‌ توانند فشاری را در ناحیه قفسه سینه ایجاد کرده که فرد با تنگی نفس و یا سرفه این عارضه را تجربه می‌ کند.

همین موارد باعث میشود تا فرد فشاری را در قفسه سینه احساس کرده که ممکن است تصور کند به دلیل ایجاد درد در ناحیه قلب است.

اگر درد در قفسه سینه اتفاق بیفتد پزشکان سعی دارند ابتدا عملکرد قلب را که عضو بسیار حساس است بررسی کرده و در صورت وجود شرایط مطلوب قلب سایر بخش ها و فاکتورهای دیگر مورد بررسی قرار می‌ گیرد.

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است منجر به ایجاد دردهای ناگهانی و شدید در قفسه سینه شود پارگی مری می باشد که در مواردی نادر فرد به دلیل ترکیدگی و یا آسیب به ناحیه مری چنین دردی را تجربه کرده که معمولاً با استفراغ های شدید همراه است و پزشک موظف میشود برای بهبود این عارضه عمل های جراحی پرخطر را انجام دهد.

در موارد بسیار زیاد دردی که در ناحیه قفسه سینه اتفاق می‌ افتد مربوط به مشکلات ریوی خواهد بود و ممکن است حتی به دلیل تنگی نفس و عدم اکسیژن رسانی درست فرد ضربان نامنظم قلب را تجربه کند.

با این حال هر نوع درد در قفسه سینه تنها مربوط به قلب نبوده و باید به پزشک مراجعه نمایید تا اقدامات دقیق‌ تر و جزئی انجام شود و پزشک می تواند علت اصلی درد را مشخص کند و روش‌ های درمانی انجام پذیرد.

حمله قلبی و درد در قفسه سینه

همانطور که می‌ دانید عموم افراد تصور می‌ کنند که هر گونه درد و فشار مضاعف در قفسه سینه مربوط به مشکلات و بیماری های قلبی می باشد.

در برخی از مواقع اگر فرد به هر دلیلی با حملات قلبی مواجه شود ممکن است درد و سوزش بسیار زیادی را در ناحیه قفسه سینه تجربه کنند.

اما حملات قلبی تنها با این علائم مشخص نمیشود بلکه ممکن است درد بسیار زیادی را در ناحیه فک و یا گردن تجربه کرده و یا بازوها و شانه حالت بی حسی پیدا کنند، این افراد در تنفس دچار مشکل شده و ممکن است در آن واحد هوشیاری خود را از دست بدهند.

حملات قلبی در مراحل اولیه تنها با یک درد و سوزش در قفسه سینه آغاز میشود اما اگر این عوارض شدت پیدا کند ممکن است آسیب های دیگر و علائم بیشتری را تجربه نمایند.

چه زمانی برای درد در قفسه سینه باید به پزشک مراجعه کنیم؟

برای درد قفسه سینه به دکتر متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. این تخصصی است که به بررسی و درمان بیماری‌های قلبی و عروقی می‌پردازد. درد در قفسه سینه در بعضی موارد  یک نشانه از نارسایی یا اختلال در سیستم عصبی میباشد  که نیاز به مراجعه به پزشک دارد. درد قفسه سینه  گاهی ممکن است نشانه ای از مشکلات قلبی باشد، مثل  آنژین صدری یا حمله قلبی. همچنین، دلایل دیگری مانند عوامل تنفسی، مشکلات گوارشی، ترشح بیش از اندازه  اسید معده، التهاب در  عضله قلب و اختلالات عضلات صاف هم می‌توانند منجر به درد قفسه سینه شوند.

اگر درد قفسه سینه در فرد  شدید و ناگهانی باشد و با علائم دیگر همراه باشد، مانند درد در بازوها، گردن، فک یا شانه، تنگی نفس، تعریق بیش از حد، تهوع و استفراغ، باید حتما  فوراً به پزشک مراجعه کند، زیرا این ممکن است نشانه حمله قلبی باشد که نیاز به درمان فوری دارد.

اگر درد قفسه سینه شما ملایمتر و پیشرونده باشد و بدون علائم دیگر همراه باشد، می‌توانید به صورت غیرفوری به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما بررسی کاملی از شما  انجام خواهد داد و ممکن است تست‌هایی مانند الکتروکاردیوگرافی (ECG)، آزمایش خون و آزمایش‌های تصویربرداری مانند ایکوکاردیوگرافی یا آنژیوگرافی را تجویز کند تا علت درد قفسه سینه را مشخص کند

مراقبت و درمان درد قفسه سینه بستگی به علت ایجاد آن دارد. در صورتی که درد قفسه سینه ناشی از مشگل قلبی باشد، درمان شامل داروها، تغییرات در سبک زندگی فرد و در صورت نیاز روش‌های درمانی مانند آنژیوپلاستی یا عمل جراحی قلبی  توسط پزشک تجویزمی‌شود. در صورتی که درد قفسه سینه ناشی از علت دیگری باشد، پزشک شما راهنمایی لازم را خواهد کرد و درمان مناسب را تجویز خواهد کرد.

به طور کلی، در صورتی که درد قفسه سینه شما شدید و ناگهانی است یا با علائم دیگر همراه است، توصیه می‌شود فوراً به پزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت، می‌توانید با پزشک خود تماس بگیرید و وقت مناسبی برای مراجعه تعیین کنیید

بررسی درد در قفسه سینه

زمانی که افراد با وجود درد در قفسه سینه به پزشک مراجعه می‌ کنند متخصصان می توانند از روی علائم و شواهد گفته شده توسط مراجعین تشخیص دهند که علت درد چیست و روش های درمانی را آغاز می کنند.

پزشکان درد قفسه سینه را بسیار مهم دانسته و سعی دارند در مراحل اولیه وضعیت قلب را بررسی کنند.

پزشکان با معاینات مختلف و حتی انجام اکوی قلب، نوار قلب و یا استفاده از هولتر قلب می توانند عملکرد قلب را بررسی کنند تا متوجه شوند که علت درد در قفسه سینه چیست.

همواره علائم دیگر را از افراد جویا شده و اگر بیمار اعلام کند که علاوه بر درد قفسه سینه ضربان قلب تند، گیجی و بی حسی را تجربه می‌ کند قطعاً پزشکان به وجود عارضه در ناحیه قلب مشکوک تر خواهند شد.

قفسه سینه بخشی بسیار حساس است که اندام‌ های حیاتی مانند قلب، ریه و سایر ارگان های دیگر در پشت آن قرار گرفته هر گونه آسیب حتی در مجاری گوارشی، معده و یا مری با درد در قفسه سینه همراه است.

پزشکان سعی دارند تا تمامی این مراحل را با جزئیات کامل طی کرده و متوجه شوند علت ایجاد درد چیست، اگر علت ایجاد درد را مربوط به بیماری های قلبی و عروقی ندانند به افراد توصیه می‌ کنند که با چند مراقبت ساده در کنار دارو درمانی شدت درد را کاهش داده تا به مرور زمان این عارضه بهبود پیدا کند.

بهتر است که در صورت ایجاد درد در قفسه سینه رژیم غذایی سالم را برای خود در نظر بگیرید و در طی روز ورزش های خاص را برای تقویت قلب و ریه انجام دهید.

متخصصان داشتن وزن ایده آل را به افراد توصیه کرده و معتقدند که محدود کردن مصرف الکل و دخانیات کمک می‌ کند تا این دردها به طور قطعی بهبود پیدا کنند، با این حال بهتر است که درد قفسه سینه را جدی بگیرند.

اگر پزشک تشخیص دهد که درد قفسه سینه تنها بر اثر آسیب های زودگذر اتفاق افتاده و قابل بهبود است، بهتر است که تمامی توصیه های پزشک را مو به مو انجام داده و از سلامت خود محافظت کنید.

درد قفسه سینه حتی اگر بر اثر آسیب های زودگذر اتفاق بیفتد کاملاً جدی بوده و نباید نسبت به آن بی اهمیت باشید.

اگر پزشکان دارو درمانی و یا فعالیت های خاصی را برای شما در نظر می‌ گیرند بهتر است که با اهمیت و جزئیات کامل این فرآیند را انجام داده تا درد قفسه سینه بهبود پیدا کند.

قطعاً درد نشانه ای از مشکلات داخلی می باشد که نوعی هشدار به شمار آمده و می‌ توانید با تغییر سبک زندگی بسیاری از این آسیب ها را بهبود ببخشید.

کلام اخر

اگر بنابه هر دلیلی احساس کردید  دچار حمله قلبی شدید باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید  و سعی کنید تا رسیدن به مرکز بهداشتی نزدیک، تلاش کنید آرام بمانید دچار استرس و اضطراب نشوید  و فعالیت بیشترو اضافی  انجام ندهید