روماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلی چیست؟

بروز هرگونه بیماری جسمانی می تواند در نهایت منجر به ایجاد محدودیت برای افراد شده و آنها را وارد پروسه های درمانی کوتاه یا طولانی مدت می کند.

رماتیسم مفصلی یکی از بیماری هایی است که ممکن است برای افراد کمی نگران کننده به نظر برسد که با نام علمی آرتریت روماتوئید از آن یاد میشود.

روماتیسم مفصلی بیماری است که در مفاصل اتفاق افتاده و منجر به ایجاد درد و خستگی های مزمن در مفاصل میشود و تا حد زیادی دامنه حرکتی افراد را محدود می‌ کند.

توجه داشته باشید که روماتیسم مفصلی می تواند منجر به کاهش قدرت عضلات شده و فرد را به دردسر زیادی خواهد انداخت.

با بیان ساده می‌ توان گفت که روماتیسم مفصلی یک بیماری خود ایمنی شناخته میشود به گونه ای که سیستم ایمنی بدن بافت های سالم بدن را مورد حمله قرار داده که در نهایت با التهاب زیاد، تورم و درد مفاصل نمایان خواهد شد.

معمولاً خشکی مفاصل در ابتدای صبح در بین بیماران بسیار رایج است و عموماً مفاصل درد آور هستند و گاهی با تورم و یا احساس داغی همراه می باشد.

علت اصلی بروز روماتیسم مفصلی مشخص نخواهد بود اما عواملی مانند برهم خوردن تعادل هورمون ها و عوامل محیطی و ارثی و ژنتیکی می تواند بر بروز این بیماری اثرگذار باشد.

طبق تحقیقات انجام شده روماتیسم مفصلی نوعی بیماری است که در بین زنان بسیار شایع می باشد و معمولاً در قسمت زانو ها بیش از دیگر نقاط بدن رخ می‌ دهد و در حدود سن ۳۵ تا ۶۰ سالگی بروز پیدا می‌ کند، عموما این بیماری برای دوره میانسالی خواهد بود.

با ما همراه باشید تا چند مورد از علائم روماتیسم مفصلی را در در اختیار شما قرار دهیم و روش های درمانی را برایتان بازگو خواهیم کرد تا در صورت مواجهه با این آسیب بدانید که باید چه روشی را انجام داده و چگونه از سلامت خود محافظت نمایید.

علائم نشانه های روماتیسم مفصلی

برخی از بیماری ها زمانی که اتفاق می‌ افتند با علائم و نشانه های ظاهری همراه می باشند که برخی از آنها تا حدودی پزشک را از وضعیت افراد مطلع خواهد کرد.

هرگونه تورم، درد و یا التهاب و داغی در فاصل دست و پا می تواند از علائم اولیه روماتیسم مفصلی باشد.

برخی از افراد ممکن است حدود نیم ساعت الی یک ساعت در ابتدای صبح خشکی و سفتی مفاصل را تجربه کنند و به دنبال آن کاهش دامنه حرکتی آنها نیز بسیار مشهود خواهد بود.

افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی ضعف و خستگی های مزمن را بیش از دیگران تجربه می‌ کنند و گاها سوزش و یا تیر کشیدن های شدید را در نواحی مختلف احساس می کنند.

این افراد با اشکالی که در خواب به وجود می‌ آید ممکن است علائمی شبیه به آنفولانزا یا تعریق زیاد را نیز تجربه کنند.

نا گفته نماند که روماتیسم مفصلی با علائمی مانند سردرد، کاهش اشتها، تب و درد گردن بروز پیدا می کند، با این حال اگر یک یا چند مورد از علائم گفته شده را دارا هستید بهتر است به پزشک مراجعه کرده تا هر چه سریع تر از وجود چنین بیماری خطرناکی مطلع شوید.

همانطور که گفته شد روماتیسم مفصلی به علت حمله غیر طبیعی سیستم ایمنی به لایه داخلی غشای مفاصل می باشد و علت قطعی برای بروز این آسیب وجود ندارد، اما ادامه دار شدن آن خطرات جدی و جبران ناپذیری را برای افراد به همراه خواهد داشت.

با وجود این عارضه درد در مفاصل و انگشتان به قدری افزایش پیدا می کند که افراد توانایی انجام فعالیت های روزمره خود را نخواهند داشت و ممکن است گاهی ضعف زیاد عضلانی موجب آزار آنها شود.

از دیگر علائم شایع روماتیسم مفصلی می توان به آسیب های چشمی اشاره کرد که روند تاری دید و آستیگمات بودن چشمان افراد مبتلا به روماتیسم با سرعت بالاتری پیشروی می کند و نهایتا نیاز به درمان های چشمی خواهند داشت.

در موارد دیگر به دلیل درگیری بافت های ریه ممکن است تنگی نفس هنگام تحرک برای افراد بروز پیدا کند، البته درگیری عروق خونی و عصبی نیز به دنبال آن اتفاق می‌ افتد.

روماتیسم مفصلی در صورت عدم درمان به عارضه جدی و غیرقابل کنترل تبدیل خواهد شد، در مواردی روماتیسم مفصلی ممکن است با تغییر شکل مفاصل بروز پیدا کند و گاهی افراد با کم خونی های بسیار شدید نیز مواجه خواهند شد.

درمان روماتیسم مفصلی

زمانی که پزشکان و متخصصان وجود عارضه ای به نام روماتیسم مفصلی را به صورت قطعی تشخیص می‌ دهند سعی دارند که هر چه سریع تر روند درمان را آغاز کرده تا از ایجاد آسیب به بافت های مجاور و سالم جلوگیری نمایند.

زمانی که بر اثر بروز این بیماری مفاصل دچار التهاب میشوند ممکن است آسیب های جدی تر تاندون‌ ها و رباط‌ ها را تهدید کند به همین دلیل مفاصل ملتهب باید کمتر مورد استفاده قرار بگیرند و در این شرایط فرد باید زمان بیشتری را به استراحت اختصاص دهد.

در مواردی پزشکان مصرف انواع داروها را در برای درمان روماتیسم مناسب می‌ دانند اما به محض تشخیص این عارضه ابتدا فرآیندهایی انجام میشود که بتوانند از پیشروی آن جلوگیری کرده و بیماری را تحت کنترل در آورند.

پزشکان و متخصصان بر این باورند که افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی نباید بی تحرک و غیر فعال باشند و بهتر است که مطابق با وضعیت جسمانی خود و تحت نظر متخصصان از فعالیت های مختلف استفاده کرده و قدرت عضلانی را نیز افزایش دهند.

انجام تمرینات ورزشی مرتب به کمک فیزیوتراپی می تواند روشی موثر برای پیشگیری از پیشرفت این بیماری باشد، پزشکان سعی دارند تا به افراد آموزش دهند که با چه روش هایی از سلامت خود محافظت کنند تا روماتیسم مفصلی به عارضه جدی و خطرناک برای آنها تبدیل نشود.

معمولا افراد چاق به دلیل داشتن اضافه وزن التهابات ناحیه مفاصل را خیلی بیشتر از دیگران تجربه می‌ کنند و پزشکان کاهش وزن را برای آنها الزامی می دانند.

افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی به دلیل عوارضی که در عروق کرونری قلب به وجود می‌ آید مستعد کلسترول بالای خون هستند به همین دلیل اصلاح رژیم غذایی برای آنها بسیار حیاتی بوده و برخی از انواع غذاها که منجر به برهم خوردن تعادل کلسترول میشود را باید به طور کامل از برنانه روزانه خود حذف کنند.

درمان روماتیسم مفصلی

در مواردی پزشکان اگر نتوانند شرایط را با دارو درمانی و روش های خانگی کنترل کنند مجبور میشوند تا عمل های جراحی خاصی را بر مفاصل آسیب دیده انجام دهند.

زیرا می دانند که بی‌ توجهی به این بیماری و عدم درمان سریع آن می تواند منجر به بروز بیماری های خطرناک مانند پوکی استخوان شود و این شرایط برای زنانی که در دوره یائسگی هستند با سرعت بسیار زیادی رخ خواهد داد.

متخصصان انواع داروهای ضد التهابی را برای بیماران مبتلا به روماتیسم مناسب دانسته و معتقدند که اگر در زمان بندی مناسب و با دوز مشخص تحت نظر پزشک از آنها استفاده کنند خیلی سریع می توانند این بیماری را به حالت کنترل شده در آورده و هرگز عواقب آن را تجربه نخواهند کرد.

در بسیاری از موارد پزشکان درمان روماتیسم مفصلی را کاملاً قطعی دانسته و سعی دارند به افراد آموزش دهند که با مراقبت از سلامت خود و تحت درمان بودن می‌ توانند سلامت مفاصل را بازگردانند و این بیماری را برای همیشه از بدن خود ریشه کن کنند و هرگز عوارض جانبی این بیماری خطرناک را تجربه نخواهند کرد.