درمان فشار خون در بارداری

فشار خون در بارداری

یکی از مهم ترین و البته نگران کننده ترین عوارضی که ممکن است در دوران بارداری برای افراد به وجود آید، فشار خون بالا در این دوره حساس است که پزشکان در دوره‌ های اول بارداری هشدارهای کامل را به مادران اعلام کرده و معتقدند که اگر این عارضه اتفاق بیفتد کنترل و درمان آن بسیار سخت است و مادر نمی تواند به دلیل بارداری از داروهای مختلف استفاده کند.

به همین دلیل فشار خون در دوره بارداری ممکن است خطرات زیادی را برای مادر و جنین به همراه آورد و ممکن است نه ماهه بارداری را مشقت بسیار زیادی همراه سازد.

چند عامل مهم می‌ توانند بر ایجاد فشار خون بارداری اثرگذار باشند، معمولاً سبک زندگی تاثیر بسیار زیادی بر سلامت افراد دارد، به عنوان مثال اگر در دوره بارداری مادر وزن بسیار زیاد و تحرک محدودی داشته باشد در معرض چنین بیماری هایی قرار می گیرد، خانم هایی که برای بارداری ivf انجام داده اند بیش از سایر بانوان در معرض فشار خون بالا قرار می‌ گیرند.

 عوامل موثر بر فشار خون بارداری

 عوامل موثر بر فشار خون بارداری
عوامل موثر بر فشار خون بارداری

همانطور که گفته شد وضعیت جسمانی و فیزیکی مادر نقش بسیار مهمی بر بروز فشار خون بارداری دارد اما مواردی مانند عدم تحرک و اضافه وزن ممکن است برای تمامی افراد مشکل آفرین باشد.

اما اگر تجربه بارداری اول را سپری می کنید مصرف انواع سیگار و الکل برای شما ممنوع میشود، عدم توجه به گفته پزشک می‌ تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد.

همچنین سابقه بیماری های خانوادگی و یا بارداری دوقلویی در اغلب‌ موارد باعث شده تا فرد در معرض آسیب قرار بگیرد، البته اگر بیماری‌ هایی مانند دیابت بارداری اتفاق بیفتد و یا بارداری به روش لقاح آزمایشگاهی انجام شده باشد فرد بیش از دیگران در معرض فشار خون بالا قرار می گیرد.

همچنین بیماری های خود ایمنی را در چنین شرایطی نادیده نگیرید، زیرا ممکن است وضعیت بدن در موقعیتی قرار بگیرد که خود ایمنی منجر به بروز فشار خون بالا شود، کنترل فشار خون در دوره بارداری بسیار سخت است.

پزشکان بر این باورند که فشار خون بالا علاوه بر آسیب های مغزی برای مادر می تواند خطرات و تبعات زیادی را برای جنین به وجود آورد و در مواردی پزشک مجبور میشود که برای حفظ سلامت مادر از خطرات بسیار جدی جنین را به صورت نارس از رحم خارج کند که زنده ماندن جنین در چنین مواردی بسیار نادر است و ممکن است آسیب های زیادی را به همراه آورد.

با این حال فشار خون بالا در بارداری بسیار خطرناک است و به هیچ عنوان نباید خود را در معرض چنین آسیبی قرار دهید.

 پیشگیری از فشارخون در بارداری

 پیشگیری از فشارخون در بارداری
پیشگیری از فشارخون در بارداری

یکی از آسیب های شایع که ممکن است در دوران بارداری مادران تجربه کنند افزایش فشار خون است، همانطور که می‌ دانید فشار خون با مواردی مانند استرس و اضطراب ارتباط مستقیم داشته و حتی اگر فرد تنش و عصبانیت مکرر را تجربه کند این تنش ها منجر به افزایش فشارخون میشود.

اما این نوع فشار خون کاملا موقتی بوده و سریعا از بین می رود، همچنین اگر فشار خون در دوره بارداری اتفاق بیفتد در موارد بسیار زیادی موقتی بوده و تا پایان دوره بارداری سلامت افراد را تهدید می کند.

در چنین شرایطی مادران باردار نباید هیچگونه اضطراب و استرس را متحمل شوند و بهتر است در شرایط روانی بسیار مناسبی دوره بارداری را سپری کنند.

برای کمتر کردن تنش ها و فشارهای روحی و هرگونه استرس می توانید از تمرینات یوگا استفاده کنید که علاوه بر افزایش انعطاف بدن و سهولت در زایمان می تواند منجر به آرامش اعصاب شده و فرد مشکلاتی مانند فشار خون بارداری را تجربه نمی کند.

اگر قبل از بارداری از سیگار و یا انواع دخانیات و الکل استفاده می کردید باید به طور قطعی مصرف آنها را در دوره بارداری متوقف کنید زیرا یکی از روش های کاربردی برای پیشگیری از فشار خون در بارداری می باشد.

متخصصان و پزشکان اصلاح رژیم غذایی در این دوره حساس را به تمامی بانوان توصیه می‌ کنند و معتقدند که مصرف غذاهای سبک با نمک محدود و چربی بسیار کم کمک می‌ کند تا هیچگونه عوارضی مانند فشارخون را تجربه نکنید.

بهتر است در دوره بارداری از انواع میوه ها و سبزیجات تازه استفاده کنید و به جای انواع غذاهای فرآوری شده از خوراکی های ارگانیک استفاده نمایید، در این شرایط ریسک ابتلا به فشار خون در دوره بارداری بسیار کاهش پیدا کرده و این دوره حساس را با سلامت سپری خواهید کرد.

متخصصان توصیه می‌کنند که مواد غذایی حاوی منیزیم، انواع ماهی و همچنین ویتامین ها را در دوره بارداری به درستی استفاده کنید تا در معرض این آسیب قرار نگیرید.

درمان فشار خون در بارداری

درمان فشار خون در بارداری
درمان فشار خون در بارداری

برخی از افراد تصور می‌ کنند که با بروز فشار خون در بارداری ممکن است نتوانند از داروهای کنترل کننده این عارضه استفاده کنند و سعی دارند که نسبت به مصرف دارو مقاومت کرده و ممکن است با آسیب‌ های جدی تر مواجه شوند.

زمانی که فشار خون بالا در بارداری اتفاق می‌ افتد این عارضه باید هرچه سریع‌ تر کنترل و درمان شود و بی توجهی نسبت به این آسیب خطرات زیادی را برای افراد به همراه خواهد داشت.

احتمال ابتلا به فشار خون در دوران بارداری و شیردهی بسیار زیاد است و باید همان طور که پزشک تعیین می کند اقدامات لازم را جهت کنترل آن انجام دهید.

بهتر است که در کنار مصرف داروهای مختلف و تجویز شده توسط پزشک از رژیم غذایی مناسبی پیروی کنید و بهتر است که هرگونه کم تحرکی و تنبلی را کنار گذاشته و در طول روز حداقل نیم ساعت تمرینات یوگا و یا پیاده‌ روی آرامی داشته باشید با این شرایط فشار خون در دوره بارداری کنترل شده و از خطرات و عوارض آن در امان خواهید بود.

متخصصان و پزشکان بر این باورند که اگر مشاهده شد که در دوره بارداری تورم دست و پا اتفاق می‌ افتد و یا حالت تهوع و تغییراتی در بینایی رخ می‌ دهد باید به وجود این عارضه مشکوک شوید.

باید توجه داشته باشید که نوسانات فشار خون در دوره بارداری بسیار خطرناک است و اگر پزشک روش درمانی و کنترل را برای شخص در نظر می‌ گیرد بهتر است که طبق گفته پزشک با جزئیات کامل فرآیند مربوطه را انجام دهید تا فشار خون بالا برای شما و جنین خطر آفرین نشود.

برای کنترل فشار خون در بارداری مصرف برخی از داروها الزامی می‌ باشد اما در کنار آن بیشتر از مایعات استفاده کنید و حذف نمک باعث میشود تا شما وضعیت جسمانی مناسب داشته باشید، بهتر است که هنگام نشستن پاهای خود را در سطحی بالاتر از بدن قرار دهید و از ایستادن های طولانی مدت خودداری کنید.

فشار خون غیر طبیعی در دوران بارداری علاوه بر زایمان زودرس ممکن است آسیب ها و خطراتی را برای جفت به همراه آورد و علاوه بر مشکلاتی که در رشد جنین ایجاد می کند ممکن است خطر سقوط و مرگ جنین را نیز به همراه داشته باشد.

البته نباید از آسیب ها و بیماری هایی که برای مادر به وجود می‌ آورد غافل نشوید به همین دلیل پزشکان در دوره‌ های قبل از بارداری توصیه می‌ کنند که حتماً فرد در وضعیت ایده‌آل باشد و هرگونه افزایش وزن باید در دوره‌ های قبل از بارداری به طور کامل از بین برود.

تمامی افراد با هر گونه بیماری های زمینه ای کنترل شده و وزن ایده آل می توانند دوره بارداری مناسب و بی خطری را سپری کنند.

دکتر عبدالوهاب برادران متخصص قلب و عروق در تهران

نویسنده:

دکتر عبدالوهاب برادران

دکتر عبدالوهاب برادران، متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی ( اقدامات مداخله ای قلب ، آنژیوگرافی ، آنژیوپلاستی ) و متخصص درمان واریس با سوابق درخشان تحصیلی و حرفه ای از قبیل رتبه های برتر، دانشجوی نمونه، عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران، فلوشیپ آنژیوپلاستی و مدیریت بنیاد قلب سالم، خدمات ارزشمندی در زمینه های مختلف پزشکی مانند اکوقلب، آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و درمان واریس ارائه می نماید.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

مقالات مشابه