تنگی دریچه میترال و راه های درمان آن

دریچه میترال چیست؟

یکی از مهم‌ ترین و حساس‌ ترین ارگان های داخلی بدن قلب است که به طور معمول دارای چهار دریچه می باشد که هر کدام از آنها ساختار متفاوتی دارند و نقش بسیار مهم و کلیدی را بر سلامت و کارایی قلب ایفا می کنند.

یکی از مهمترین دریچه های قلب میترال نامیده میشود که وظیفه آن جلوگیری از بازگشت خون به عقب حین عبور از قلب خواهد بود.

هر گونه آسیب و عارضه در سلامت قلب می تواند اختلالات زیادی به همراه داشته باشد که از مهمترین آنها می توان به آسیب دریچه میترال اشاره کرد.

به طور معمول باید بدانید که وظیفه اصلی دریچه میترال یک طرف کردن جریان خون است معمولاً این خون حاوی مقدار زیادی اکسیژن است که توسط عروق و شریان های اصلی به سایر نقاط بدن انتقال پیدا می کند.

در ادامه مطلب علت تنگی دریچه میترال و راه های درمان آن را برای شما بازگو خواهیم کرد، البته روش‌ های مختلفی برای پیشگیری از این عارضه وجود دارد که آنها را نیز برای شما به تفکیک شرح خواهیم داد.

علت تنگی دریچه میترال

گاها پیش می آید که پس از مراجعه به پزشک قلب و طی انجام بررسی‌ ها و معاینات پزشک متوجه میشود که دریچه میترال با تنگی مواجه شده است، در اغلب موارد علت اصلی تنگی دریچه میترال روماتیسم می باشد.

این بیماری بر اثر وجود باکتری استرپتوکوک در بدن ایجاد شده و معمولا با درد گلو خود را نشان می دهد، به همین دلیل است که پزشکان هرگونه گلودرد بدون علت را بسیار مهم و جدی دانسته و معتقدند که باید هرچه سریع تر به آن رسیدگی شود.

باقی ماندن این عفونت در گلو سریعاً به قلب انتقال پیدا کرده و باعث آسیب به بافت های حساس قلب میشود و از مهمترین مشکلاتی که در پی خواهد داشت می‌ توان به تنگی دریچه میترال و کاهش انعطاف این عضو مهم اشاره کرد.

در مواردی مشاهده میشود که برخی از افراد تنگی دریچه میترال را به صورت مادرزادی تجربه می‌ کنند و ممکن است شکل نامتعارف و غیرطبیعی دریچه از ابتدای کودکی با فرد همراه باشد.

تنگی دریچه میترال باعث میشود تا این عضو مهم انعطاف کافی برای عبور خون نداشته باشد و فرد در اثر کمبود خون و کمبود اکسیژن ممکن است عملکرد نادرست سایر ارگان های بدن را تجربه کند.

همچنین گاهی پیش می آید که افراد میانسال عدم انعطاف و کارایی نامناسب دریچه میترال را تجربه می کنند که معمولاً به دلیل سفت شدن دیواره دریچه خواهد بود و به علت تجمع کلسیم بر روی دریچه اتفاق خواهد افتاد.

سفت شدن و عدم انعطاف پذیری دریچه میترال باعث شود تا پمپاژ خون با اختلال مواجه شده و فرد حتماً باید تحت درمان قرار بگیرد.

از طرف دیگر برخی از فرایندهای درمانی مانند پرتو درمانی می تواند به بافت های درونی بدن آسیب وارد کنند و موجب تنگ شدن دریچه میترال شود.

همچنین نباید از سایر بیماری‌ ها مانند تومورهای قلبی غافل شوید و الزامی است بدانید که تمامی این عوامل می‌ تواند به صورت مستقیم بر سلامت و کارایی دریچه میترال اثرگذار باشند.

علائم شایع تنگی دریچه میترال

یکی از بیماری‌ های شایع در ناحیه قلب تنگی دریچه میترال است که معمولا خانم ها به ویژه در سنین میانسالی بیش از دیگر افراد این عارضه را تجربه می‌ کنند.

اما متخصصان با انجام چند روش تخصصی می توانند از وجود افتادگی و یا تنگی دریچه میترال مطلع شوند و برای تشخیص این عارضه نیاز به جراحی های پیشرفته نخواهد بود.

اگر پزشک متوجه شود که صداهای عجیب و غیر طبیعی از قلب شنیده میشود احتمال را بر تنگی دریچه میترال می‌ گذارد، همچنین شما می توانید برای تست سلامت دریچه میترال به پشت دراز کشیده و یا هنگام فعالیت توجه کنید که آیا با تنگی نفس مواجه میشود یا خیر.

اگر هنگام دراز کشیدن تنگی نفس برای شما اتفاق می افتد به احتمال خیلی زیاد تنگی دریچه میترال برای شما رخ داده است.

برخی از پزشکان سرفه های بی دلیل شبانه را نشانه‌ ای از عدم اکسیژن‌ رسانی درست به سایر بخش ها مانند ریه دانسته و معتقدند که این عارضه ممکن است نشات گرفته از تنگی دریچه میترال باشد.

با این حال جمع شدن آب در ریه، خستگی مفرط یا تورم و ادم در قسمت دست ها و پاها از دیگر نشانه‌ های شایع و مهم تنگی دریچه میترال می باشد.

پزشکان توصیه دارند اگر در حین فعالیت های روزانه حتی در زمان استراحت با تنگی نفس مواجه میشوید بهتر است برای بررسی سلامت قلب به پزشک مراجعه نمایید.

درمان تنگی دریچه میترال

زمانی که با علائم اولیه بیماری های قلبی به ویژه تنگی نفس به پزشک مراجعه می کنید متخصصان در طی انجام چکاپ ها و معاینات و تصویربرداری از قلب بررسی خواهند کرد که آیا تمامی نواحی قلب و تمامی اعضا فعالیت خود را به درستی انجام می دهند یا خیر.

اما اگر پزشک متوجه شود که بنا به دلایل مختلف شخص با تنگی دریچه میترال مواجه است سعی دارند پیش از شدت گرفتن آسیب فرآیندهای درمانی را آغاز کنند.

در مراحل اولیه پزشک مربوطه سعی دارد تا با دارو درمانی هرگونه فشار مضاعف را از روی عروق و دریچه میترال برداشته و به شل شدن آنها کمک زیادی می‌ کند.

برخی از داروها می‌ توانند با کاهش فشار خون هرگونه عملکرد مضاف قلب را کاهش داده و این امر باعث میشود تا فشار به این عضو حیاتی کمتر شود.

از طرف دیگر مصرف هرگونه دارو برای تنظیم ریتم قلب می تواند هر گونه آریتمی را درمان کرده و فرد در طول فعالیت های روزانه با تپش قلب ناگهانی و تنگی نفس مواجه نمیشود.

زمانی که پزشکان تنگی دریچه میترال را به طور قطعی اعلام می‌ کنند سعی دارند تا از داروهای رقیق کننده خون استفاده کنند تا مبادا بر اثر آریتمی های قلبی فرد لخته شدن خون در قلب را نیز تجربه کند.

در مواردی پزشکان آنتی‌ بیوتیک‌ ها را نیز مناسب می‌ دانند و البته این داروها برای تمامی بیماران قلبی مبتلا به تنگی دریچه میترال یکسان و کاربردی نخواهد بود، بلکه با توجه به شرایط جسمانی افراد دارو درمانی انجام می پذیرد.

در موارد شدیدتر اگر پزشک متوجه شود که دریچه میترال اختلالات بسیار زیادی دارد و حتی با دارو درمانی قابل کنترل نیست سعی دارند تا با انجام عمل های جراحی و تعویض دریچه قلب سلامت و زندگی افراد را حفظ کنند.

استفاده از دریچه های مصنوعی باعث میشود تا عملکرد قلب به صورت طبیعی ادامه پیدا کند اما تنها مسئله این است که فرد باید در مدت زمان کوتاه تحت نظر متخصصان عملکرد این دریچه های مصنوعی را بررسی نمایند.

در هر صورت بهتر است که پیش از شدت گرفتن آسیب به پزشک مراجعه کرده و روند درمان تنگی دریچه میترال را راحت تر در پیش بگیرید.

قطعاً جراحی ها و یا تعویض دریچه قلب می تواند مشکلاتی را در پی داشته باشد که در بسیاری از موارد عوارض آن غیر قابل اجتناب می باشد.

در کنار روش های ذکر شده پزشکان در مواردی مصرف انواع گیاهان دارویی را مناسب دانسته و تغییر سبک زندگی را روشی موثر بر سلامت قلب می دانند.

اگر به طور مرتب ورزش کنید و انواع دخانیات را از برنامه روزانه خود حذف کنید به سلامت دریچه میترال کمک زیادی خواهید کرد.

مصرف انواع دارو برای بهبود دریچه میترال به همراه کاهش میزان استرس های روزانه با داشتن تغذیه سالم و مصرف داروهای کاربردی که پزشک تعیین می کند می تواند سلامت قلب را برای مدت زمان طولانی تضمین کند و اطمینان داشته باشید که حتی با وجود تنگی دریچه میترال هرگز خطری سلامت شما را تهدید نخواهد کرد.