بیماری مادرزادی قلبی

بیماری مادرزادی pfo چیست؟

بیماری مادرزادی pfo چیست؟
بیماری مادرزادی pfo چیست؟

بروز هرگونه اختلال و آسیب در ناحیه قلب امری نگران کننده می باشد که پزشکان و متخصصان سعی دارند پیش از شدت گرفتن عوارض و مشکلات احتمالی بیماری پیش آمده را نیز درمان نمایند.

گاهی برای افراد اتفاق می افتد که با بیماری به نام pfo مواجه شوند که اصطلاحاً به آن سوراخ اوال باز نیز گفته میشود.

در دوران جنینی حفره و سوراخ بسیار کوچکی بین دو دهلیز قلب قرار می‌ گیرد که برای خون رسانی و حیات جنین حضور این سوراخ الزامی و حیاتی می باشد.

اما بعد از تولد به مرور زمان بر اثر افزایش فشار در دهلیز چپ و تنفس نوزاد این سوراخ خود به خود بسته میشود و هیچ گونه اثری از آن باقی نمی ماند.

اگر بنا به دلایل مختلف این سوراخ در بخشی از قلب باقی بماند می تواند به مشکلی جدی و خطر آفرین تبدیل شود و شخص باید حتما تحت درمان های اصولی اقدامات لازم را برای مسدود کردن این سوراخ انجام دهد.

در اغلب موارد این بیماری بدون علائم اتفاق می‌ افتد و حتی ممکن است تا پایان عمر متوجه حضور چنین بیماری مادرزادی نشوید.

با این حال اگر شخصی در بزرگسالی متوجه باقی ماندن این سوراخ در قلب شود پزشکان با روش های تخصصی سعی در درمان این عارضه دارند و معتقدند که باقی ماندن این سوراخ می تواند مشکلات بسیار زیادی را به وجود آورد.

اما باقیماندن چنین سوراخی در قلب جای نگرانی نداشته و امروزه با پیشرفت علم و روش های درمانی تخصصی پزشکان می‌ توانند خیلی راحت این مسئله را برطرف نمایند.

عوارض بیماری قلبی مادرزادی pfo

عوارض بیماری قلبی مادرزادی pfo
عوارض بیماری قلبی مادرزادی pfo

تا سال ها پیش بسیاری از متخصصانی که در زمینه قلب فعالیت داشتند وجود سوراخ در ناحیه قلب را با سکته های مغزی در بزرگسالی مرتبط دانسته و معتقد بودند که این سوراخ می تواند در ایجاد سکته های مغزی اثرگذار باشد.

اما در پی تحقیقات گسترده تر مشخص شد که احتمال بروز چنین آسیبی به واسطه وجود بیماری قلبی مادرزادی کم است و امروزه همچنان تحقیقات ادامه دارد..

به طور کلی این بیماری مادرزادی می تواند منجر به تشکیل لخته خون شود، زمانی که یک شکاف بین دو دهلیز وجود داشته باشد ممکن است با گذر زمان و با سرعت بسیار کم فرد لخته شدن خون را در عروق تجربه کند.

البته گاهی پیش می آید که با واسطه این سوزاخ ممکن است آمبولی پارادوکسی رخ دهد.

آمبولی عارضه ای جدی و بسیار نگران کننده است که می‌ تواند به صورت ناگهانی جریان خون را به برخی از اعضای بدن متوقف کند.

با این حال ممکن است اعضای خاصی مانند عروق مغزی، عروق چشم و تمامی اندام های شکمی و کلیه ها و دست و پا نیز در معرض چنین آسیبی قرار بگیرند.

اگر این حفره کوچک در قلب وجود داشته باشد و شما متوجه حضور آن هستید باید به درستی و با دقت بیشتر از سلامت خود محافظت کنید.

زمانی که این حفره بین دو بطن قلب قرار می گیرد ممکن است خون کثیف و آلوده با خون حاوی اکسیژن فراوان مخلوط شود، معمولاً یک حفره مسئول نگهداری خون روشن و حاوی اکسیژن است و حفره دیگر حاوی خون آلوده و فاقد اکسیژن می باشد.

عملکرد قلب به گونه ای است که این دو مقدار خون به هیچ عنوان با یکدیگر مخلوط نشده و هر کدام مسیر درست را طی می‌ کنند.

اما با وجود بیماری های خاص و مادرزادی قلبی و وجود این حفره کوچک ممکن است خون حاوی اکسیژن با قسمت دیگر ترکیب شده و خون سالم و تصفیه شده به درستی به سایر بخش های بدن انتقال پیدا نکند.

در چنین شرایطی افراد مشکلاتی مانند ضعف، بی حالی و سرگیجه و عدم توانایی ایستادن های طولانی مدت را تجربه کرده و می تواند خطرات دیگری را نیز به همراه آورد.

از زمان‌ های گذشته تاکنون تحقیقات بسیار زیادی بر بیماری های قلبی علی الخصوص نوع مادرزادی آن انجام شده است تا پزشکان متوجه شوند که چه عوارضی را در پی خواهند داشت.

اما با وجود بیماری قلبی مادرزادی به نام pfo فرد ممکن است در معرض سکته های قلبی قرار بگیرد و معمولاً خطر ابتلا به این عارضه برای افراد بیمار نسبت به سایر کسانی که قلبی سالم و بدون تقص دارند بیشتر خواهد بود.

گاهی ممکن است به واسطه وجود این بیماری فرد حملات مغزی و گرفتگی عروق را تجربه کند که در موارد زیادی ممکن است خطر آفرین باشد.

البته پزشکان وجود این حفره را با مشکلاتی مانند میگرن در ارتباط دانسته و معتقدند که این حملات و سردردهای پیوسته ممکن است ناشی از دریافت خون فاقد اکسیژن باشد.

با این حال باید این بیماری را جدی دانسته و اگر علائم و نشانه های آن را دارا هستید با یک بررسی دقیق از حضور آن مطلع شوید.

با این شرایط پزشکان راهکارهای مناسب را جهت محافظت از سلامت قلب پیش روی شما قرار می دهند و می توانید خیلی دقیق تر از سلامت خود محافظت کنید و هرگز به صورت ناگهانی با سایر بیماری ها و آسیب های خطرناک مواجه نخواهید شد.

درمان بیماری قلبی pfo

درمان بیماری قلبی pfo
درمان بیماری قلبی pfo

زمانی که افراد متوجه بیماری های قلبی میشوند قطعاً نگرانی و استرس زیادی را تجربه خواهند کرد و سعی دارند روش های درمانی مناسب را هرچه سریع تر در پیش بگیرند تا مبادا عوارض و آسیب های جسمانی بیشتری را متحمل شوند.

یکی از مشکلات و بیماری هایی که معمولاً راه حلی برای پیشگیری از آن وجود ندارد بیماری های مادرزادی و مشکلات قلبی به نام pdf می باشد.

وجود چنین سوراخی کوچک در قلب برای زنده ماندن جنین حیاتی الزامی می باشد اما به مرور زمان پس از تولد نوزاد این حفره بسته و کاملا مسدود خواهد شد.

اما اگر بنا به دلایل مختلف در بزرگسالی فرد از وجود این حفره مطلع شوند ممکن است مشکلات و خطرات زیادی سلامت شخصی را تهدید کند و در موارد خاص پزشکان سعی دارند پیش از آن که فرد عوارض آن را تجربه کند روش‌ های درمانی خاص را در پیش بگیرند و به همین دلیل توصیه و تاکید فراوان دارند به محض مشاهده مشکلات و علائم قلبی حتما به پزشک مراجعه نمایید.

اگر خون تیره و فاقد اکسیژن به سمت اندام های حیاتی بدن روانه شود بدن مشکلات زیادی را تجربه می‌ کند و ارگان‌ های حیاتی ممکن است با خطرات جدی و عدم کارایی درست مواجه شوند.

بر اساس شدت عارضه و میزان حفره و نحوه قرارگیری آن در قلب پزشکان از روش‌ های درمانی مختلفی استفاده می کنند که امروزه با پیشرفت علم و وجود روش های نوین درمان چنین عوارضی به آسانی انجام شده و فرد مشکلات جانبی و دوره های طولانی برای بهبود را تجربه نمی‌ کند.

در اغلب موارد پزشکان مصرف داروی ضد پلاکت مانند آسپرین را مناسب دانسته و معتقدند که از لخته شدن خون در سایر نواحی بدن جلوگیری می کند، البته در موارد دیگر با توجه به وضعیت جسمانی بیمار پزشکان داروهای ضد انعقادی مثل قرص وارفارین نیز مناسب دانسته و می‌ توانند به کاهش عوارض این بیماری قلبی کمک کنند.

پزشکان و متخصصان برای مسدود کردن و بستن سوراخ فقط از اینترونشن استفاده می کنند و تا به امروز توانسته اند نتیجه مثبت و مساعدی را از این روش های درمانی به دست آورند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که به واسطه وجود این حفره کوچک در قلب مصرف داروهای مانند آسپرین می‌ تواند از حملات و سکته‌ های قلبی جلوگیری کند.

هدف اصلی این است که هرگونه لخته در خون را حل کرده و پزشک اجازه نمی‌ دهد که به سایر اندام‌ های حیاتی بدن آسیبی وارد شود.

البته هدف اصلی از درمان این بیماری مسدود کردن سوراخ قلب است تا مبادا خون آلوده و فاقد اکسیژن وارد عروق شود و بیماری های بیشتری را به همراه آورد.

دکتر عبدالوهاب برادران متخصص قلب و عروق در تهران

نویسنده:

دکتر عبدالوهاب برادران

دکتر عبدالوهاب برادران، متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی ( اقدامات مداخله ای قلب ، آنژیوگرافی ، آنژیوپلاستی ) و متخصص درمان واریس با سوابق درخشان تحصیلی و حرفه ای از قبیل رتبه های برتر، دانشجوی نمونه، عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران، فلوشیپ آنژیوپلاستی و مدیریت بنیاد قلب سالم، خدمات ارزشمندی در زمینه های مختلف پزشکی مانند اکوقلب، آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و درمان واریس ارائه می نماید.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

مقالات مشابه