بیماری ادم و راه های درمان آن

بیماری ادم چیست؟

یکی از بیماری های خطرناک که ممکن است برای افراد در سنین میانسالی اتفاق بیفتد و قطعاً سلامتی افراد را تحت تاثیر منفی قرار می‌ دهد بیماری ادم است.

این بیماری زمانی اتفاق می افتد که مایعی خاص از رگ های خونی و مویرگ ها ترشح کرده و سبب تجمع در بافت‌ های اطراف میشود، از این رو افراد تورم بسیار زیادی را در بعضی از اعضا به ویژه اندام های تحتانی تجربه خواهند کرد.

اما مسئله این است که آیا ادم خطر آفرین است و آیا پزشکان می‌ توانند این عارضه را درمان کنند یا خیر.

طبق تحقیقات انجام شده ادم یکی از بیماری‌ های شایع در بین تمامی کسانی است که ممکن است نارسایی های قلبی و یا سایر مشکلات مشابه را تجربه کنند.

تورم و پف کردن بافت های مختلف در قسمت پاها و بازوها نشانه ای از بروز بیماری ادم در حد بسیار شدید است به گونه‌ ای که حتی اگر شما قسمت متورم شده پوست را برای دقایقی فشار دهید این گودی باقی مانده و زمانی طول میکشد تا بافت به حالت عادی بازگردد.

البته افراد مبتلا به بیماری ادم معمولی افزایش سایز شکم را به صورت محسوس مشاهده می‌ کنند.

همواره باید بدانید که ادم بیماری خطرناکی شناخته میشود و اگر در کنار تورم بخش‌ های مختلف بدن تنگی نفس و یا درد قفسه سینه را احساس می کنید باید بدانید که ادم بخشی از ریه افراد را درگیر کرده و باید هرچه سریعتر و به صورت فوری درمان انجام شود.

بیماری ادم معمولاً با درد و تورم در ناحیه ساق پا و یا پنجه اتفاق می‌ افتد که معمولاً خطرناک بوده و ممکن است فرد را از انجام فعالیت های روزمره باز دارد، این بیماری باعث میشود تا به قلب فشاری مضاعف وارد شده و ممکن است آنقدر ادامه پیدا کند تا سایر بخش های بدن نیز با آسیب مواجه شوند.

تورم علاوه بر پاها در حفره های شکمی نیز دیده میشود و ممکن است آسیب زیادی را به کلیه‌ ها و کبد وارد نماید، پزشکان و متخصصان بر این باورند که بیماری ادم باید در مراحل اولیه درمان شود زیرا پیش روی این عارضه ممکن است خطرات جبران ناپذیری را به همراه آورد و گاها پزشکان نمی توانند وضعیت سلامتی فرد را به حالت عادی بازگردانند.

 علت ایجاد بیماری ادم

 علت ایجاد بیماری ادم
علت ایجاد بیماری ادم

یکی از مهمترین مسائلی که ممکن است در نهایت منجر به بروز بیماری ادم شود نشستن های طولانی مدت و عدم تحرک در افراد است.

مصرف بیش از حد غذاهای شور باعث میشود تا این عارضه در بدن افراد نمایان شود البته ممکن است تورم بسیار محدودی را در دوره قاعدگی مشاهده کنید اما این موارد زود گذر هستند و ممکن است حتی در دوران بارداری نیز اتفاق بیفتد.

اما معمولاً ادم ممکن است در اثر مصرف برخی از داروها اتفاق بیفتد، اگر مجبور هستید از داروهای فشار خون استفاده کنید و یا داروهای ضد انعقادی غیر استروئیدی برای شما تجویز میشود ممکن است در طول مصرف این داروها تورم و یا ادم را تجربه نمایید.

استروژن ها و هرگونه دارویی که مربوط به دیابت می باشند نیز می‌ توانند منجر به بروز این آسیب و عارضه شوند که در موارد زیادی قابل کنترل می باشند.

به محض مشاهده علائم ادم باید به پزشک مراجعه نمایید و اگر این مایع در بافت های اطراف مویرگ ها باقی بماند ممکن است عوارض زیادی را به همراه آورده و درد و گرفتگی عضلانی را به همراه دارد و می‌تواند برای افراد ناخوشایند و غیرقابل تحمل باشد.

تمامی موارد ذکر شده می توانند از نشانه های بیماری های جدی باشند اگر فردی با نارسایی احتقانی قلب مواجه باشد قطعاً پمپاژ خون به درستی انجام نشده و خون رسانی به سایر اندام ها به ویژه بخش انتهای بدن انجام نمیشود.

نارسایی احتقانی قلب در چنین شرایطی باعث ایجاد تورم در ناحیه شکم شده و ممکن است تجمع مایع در ریه ها اتفاق افتد که نهایتاً منجر به بروز تنگی نفس میشود.

بیماری های کلیوی ممکن است اختلالات را در گردش خون به وجود آورند که معمولاً در چنین شرایطی تورم در اطراف چشم و پاها دیده میشود.

آسیب در کلیه می تواند خطرات زیادی را به همراه آورده و کاهش سطح پروتئین در بدن منجر به تجمع مایع شده و ادم اتفاق می‌ افتد، البته برخی از بانوان باردار ممکن است ادم را به صورت خفیف یا شدید تجربه کنند که بعد از انجام زایمان بدن به حالت اولیه باز می‌ گردد.

عوارض ادم

 عوارض ادم
عوارض ادم

همانطور که می دانید یکی از مشکلات و آسیب هایی که ممکن است محدودیت زیادی را برای افراد به وجود آورد بیماری ادم است که قطعاً این آسیب با عوارضی همراه است که مهمترین و شایعترین آنها را در این مطلب به شما اعلام خواهیم کرد.

اولین مشخصه‌ ای که ادم دارد تورم و درد در بخش‌ های مختلف بدن است که معمولاً این آسیب در اندام های تحتانی به ویژه در قسمت پاها بیشتر دیده میشود.

زمانی که تورم در ناحیه پا اتفاق می‌ افتد به دلیل سفتی و سختی عضلات فرد در راه رفتن مشکل داشته و این عارضه اگر درمان نشود مشکلات به حدی پیش روی می کند که فرد نمی تواند فعالیت های روزمره خود را انجام دهد.

به واسطه ایجاد ادم کشش پوست اتفاق افتاده و فرد خارش های پی در پی را تجربه می‌ کند و ممکن است این امر باعث سلب آسایش شده و نهایتا ناحیه متورم در معرض آسیب‌ هایی مانند عفونت قرار گرفته و حتی ممکن است بین لایه های بافت اسکار ایجاد شود که خطرات زیادی را نیز به همراه خواهد داشت.

تورم در بخش‌ های مختلف بدن باعث میشود تا گردش خون تا حد بسیار زیادی محدود شده و خاصیت ارتجاعی شریان ها از بین می‌ رود و به همین دلیل سیاهرگ ها، مفاصل و ماهیچه‌ ها انعطاف مناسب خود را از دست داده و فرد با خشکی بسیار زیاد مواجه میشود.

کسانی که بیماری ادم را تجربه می کنند در معرض ابتلا به زخم های پوستی قرار می گیرند و زمانی که این زخم ها به صورت باز اتفاق بیفتد قطعاً روند درمان آنها به کندی پیش رفته و خطرات جانبی و عوارض زیادی را برای فرد به همراه می آورد.

راه های درمان ادم

راه های درمان ادم
راه های درمان ادم

یکی از آسیب ها و بیماری های خطرناک که ممکن است با عوارض ظاهری همراه باشد ادم است و به دلیل تجمع بسیار زیاد مایعات در زیر پوست این آسیب اتفاق می افتد.

پزشکان تمامی تلاش خود را به کار گرفته تا هر چه سریعتر عارضه پیش آمده را بهبود ببخشند، آنها این باورند که برای درمان ادم باید فرد در مرحله ای دارو درمانی را آغاز کرده و در کنار مصرف دارو چند نکته مهم را به آنها یادآور میشوند.

انواع غذاهای مناسب و حذف نمک از رژیم غذایی کمک می‌ کند تا این عارضه هرچه سریع‌ تر بهبود پیدا کند، انجام فعالیت های ورزشی مناسب و پرهیز از ایستادن های طولانی مدت کمک می‌ کند تا این عارضه روند بهبود سریعتری داشته باشد.

معمولا ادم در بخش های انتهای بدن اتفاق می‌ افتد به همین دلیل پزشکان هنگام نشستن و خوابیدن توصیه می‌ کنند که پاها را بالاتر از سطح بد قرار دهید، همچنین نباید از انواع غذاهای شور استفاده کنید و مصرف گوشت، تخم مرغ، لبنیات به انواع غذاهای پرچرب برای این افراد ممنوع اعلام میشود.

رعایت این نکات باعث میشود تا در کنار بهبود ادم به هیچ عنوان با چنین عوارضی مواجه نشده و این عارضه برای همیشه بهبود پیدا می کند.

دکتر عبدالوهاب برادران متخصص قلب و عروق در تهران

نویسنده:

دکتر عبدالوهاب برادران

دکتر عبدالوهاب برادران، متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی ( اقدامات مداخله ای قلب ، آنژیوگرافی ، آنژیوپلاستی ) و متخصص درمان واریس با سوابق درخشان تحصیلی و حرفه ای از قبیل رتبه های برتر، دانشجوی نمونه، عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران، فلوشیپ آنژیوپلاستی و مدیریت بنیاد قلب سالم، خدمات ارزشمندی در زمینه های مختلف پزشکی مانند اکوقلب، آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و درمان واریس ارائه می نماید.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

مقالات مشابه