استرس اکو چیست؟

روشی تشخیصی و البته کاربردی برای بررسی سلامت قلب استرس اکو می باشد که یکی از فرایندهای دقیق است و پزشکان به این واسطه می‌ توانند هرگونه بیماری عروق کرونری و سایر مشکلات در دیگر بخش های قلب را به این واسطه مشخص نمایند.

حتما می دانید که بیماری های قلبی نقش بسیار مهمی در سلامت و کارایی سایر ارگان‌ های بدن دارند و هرگونه نقص و اختلال در عملکرد قلب می تواند به عارضه و مشکلی بزرگ تبدیل شود.

پزشکان و متخصصان برای بررسی سایر بخش های قلب از روشی به نام استرس اکو استفاده می کنند که البته این روش بسیار کم خطر و البته دقیق است و هرگونه عارضه هر چند کوچک و پنهان به این واسطه مشخص خواهد شد.

گاها این سوال به وجود می آید که چه زمانی پزشکان از تست استرس اکو استفاده می‌ کنند، اگر متخصصان پس از معاینات خارجی متوجه شوند که عملکرد قلب به درستی انجام نمیشود و یا با شنیدن صداهای اضافه که می تواند امری نگران‌ کننده نسبت به سلامت و کارایی قلب باشد.

انجام تست استرس اکو را برای فرد الزامی دانسته و می توانند به راحتی بخش های مختلف قلب را بررسی کنند و اگر عارضه ای سلامت شخص را تهدید کند هر چه سریع تر از حضور آن مطلع میشوند.

مسئله مهمی که در مورد استرس اکو باید بدانید این است که این روش تشخیصی هزینه اضافه ای برای افراد به دنبال نداشته و در عین حال این روش کاربردی کاملا دقیق است و پزشکان با یک بار انجام استرس اکو می‌ توانند وضعیت قلب را بررسی کرده و اطلاعات لازم را دریافت کنند.

بهترین زمان برای انجام استرس اکو

بهترین زمان برای انجام استرس اکو

زمانی که افراد با علائم بیماری قلبی مواجه میشوند پزشکان استرس اکو را برای شخص بیمار در نظر گرفته و بررسی عروق کرونری قلب را حیاتی و الزامی می دانند و به واسطه این روش کاربردی می توانند از وضعیت قلب مطلع شوند.

اگر درد قفسه سینه برای افراد به صورت مداوم و پیوسته اتفاق بیفتد پزشک این عارضه را نیز یکی از نشانه‌ های حملات قلبی دانسته و سعی دارند به واسطه تست استرس اکو و یا اکوکاردیوگرافی بخش های مختلف قلب را بررسی کنند.

استرس اکو به منظور توان بخشی قلبی نیز استفاده میشود.

به این معنا که اگر قصد از انجام فعالیت های ورزشی خاصی را دارید پزشکان با انجام‌ استرس اکو تعیین خواهند کرد که آیا وضعیت قلب در چنین شرایطی در حد ایده آل باقی می ماند و یا ممکن است سلامت آن به خطر بیفتد.

با انجام سترس اکو می توانید با خیال راحت حجم فعالیت هایی که پزشک تعیین می کند را در برنامه خود بگنجانید.

برخی از روش‌ های درمانی و انواع عمل هایی که بر روی عروق قلب انجام میشود از حساسیت بالایی برخوردار بوده و باید مراقبت های بعد از آن را نیز با جزئیات کامل انجام دهید.

استرس اکو یکی از روش هایی است که بعد از موفقیت در درمان های مختلف پزشک به این واسطه می‌ تواند سلامت شخص را مورد ارزیابی قرار دهد.

درمان هایی نظیر پیوند عروق، آنژیوپلاستی و مصرف داروهای ضد آنژین و ضد آریتمی عملکرد خاصی را بر قلب اعمال می‌ کنند که به واسطه استرس اکو پزشک می‌ تواند با جزئیات کامل سلامت و وضعیت قلب را بررسی نماید.

مراقبت های قبل از استرس اکو

مراقبت های قبل از استرس اکو
مراقبت های قبل از استرس اکو

فرایند تشخیصی استرس اکو هم مانند سایر روش‌ های دیگر باید تحت شرایط خاصی انجام شود تا پزشکان بتوانند نتیجه ای کاملاً دقیق و قابل اعتماد را از آن به دست آورند.

برای انجام استرس اکوتوصیه میشود که فرد حدود ۳ الی ۵ ساعت قبل از آن از هیچ ماده غذایی و نوشیدنی استفاده نکنید.

بهتر است چند روز پیش از انجام استرس اکو مصرف هرگونه دخانیات و سیگار و هر ماده ای که حاوی نیکوتین می باشد را حذف کنید زیرا بر ضربان قلب اثرگذار می باشد و حین انجام تست استرس اکو اختلالاتی را ایجاد خواهد کرد.

مصرف هرگونه خوراکی مانند قهوه، چای و داروهای حاوی کافئین پیش از انجام استرس اکو ممنون اعلام میشود، اگر داروی خاصی استفاده می کنید روز قبل از انجام تست حتما با پزشک خود در میان گذاشته تا در صورت نیاز مصرف آن را کنار بگذارید.

لازم است بدانید که پیش از انجام تست باید هرگونه داروی مربوط به دیابت را تحت نظر پزشک مصرف کنید، در زمان انجام تست استرس اکو ممکن است با مشکلاتی از جمله سرگیجه و عدم تعادل همراه شوید.

برای انجام استرس اکو پوشیدن لباس راحت و گشاد کمک می کند تا بتوانید این تست را آسان تر و راحت تر انجام دهید.

اگر نکات گفته شده را رعایت کنید تست استرس اکو با کیفیت بسیار بالایی انجام میشود و ضمن انجام این روش تشخیصی هرگز مشکلات خاص را تجربه نخواهید کرد و البته نتیجه به دست آمده کاملاً قابل اعتماد بوده و پزشک می‌ تواند اطلاعات بسیار خوبی در مورد وضعیت و عملکرد قلب به دست آورد.

کاربرد اصلی استرس اکو

کاربرد اصلی استرس اکو
کاربرد اصلی استرس اکو

همانطور که می‌ دانید استرس اکو یکی از روش‌ های تشخیصی برای بررسی عملکرد و سلامت قلب است، شاید این سوال برایتان به وجود آید که کاربرد این روش تشخیصی چیست و چه زمانی پزشکان به انجام آن احتیاج پیدا می کنند.

اگر متخصصان بنا به دلایل مختلف با معاینه و بیان علائم از طرف بیمار متوجه شوند که احتمال تنگی در عروق تغذیه کننده قلب وجود دارد و تا حدودی اثرات منفی بر عضلات قلب مشخص شود برای تشخیص درست و بررسی دقیق این مسئله پزشکان استرس اکو کاردیوگرافی را نیز الزامی می‌ دانند.

همانطور که می دانید قلب چهار دریچه مهم و کاربردی دارد که اختلال در عملکرد هر کدام از آنها عواقب و خطرات زیادی را برای سلامتی قلب به همراه خواهد داشت.

به واسطه انجام استرس اکو پزشکان دقیق‌ تر می‌ توانند هرگونه اختلالات دریچه و حتی تنگی دریچه آئورت را نیز بررسی نمایند.

همچنین اگر پزشکان بنا به دلایل مختلف و بیماری‌ های گوناگون جراحی قلب را برای افراد الزامی بدانند ابتدا به واسطه استرس اکو می توانند سایر بخش‌ ها را بررسی کرده تا دقیق تر تشخیص دهند که هنگام جراحی باید چه فرایندی برای سلامت قلب انجام پذیرد.

یکی از مهمترین مشکلاتی که ممکن است افراد در سنین مختلف آن را تجربه کنند بیماری های مربوط به قلب به ویژه نارسایی قلبی می باشد.

اگر در چنین شرایطی پزشک بخواهد روش های درمانی را آغاز کند ابتدا به واسطه استرس اکو سلامت بافت‌ های آسیب‌ دیده را بررسی کرده تا حجم و میزان آسیب را مشخص کنند پس از آن روند درمان دقیق تر انجام میشود و متخصصان می‌ توانند نتیجه بهتری از درمان انتخابی دریافت کنند.

آیا استرس اکو عوارض دارد؟

استرس اکو یکی از روش‌ های تشخیصی برای بررسی سلامت و عملکرد قلب است که معمولاً پزشکان به این واسطه متوجه خواهند شد که در شرایط مختلف قلب بیمار چه عملکرد و واکنشی از خود نشان می‌ دهد و می‌ توانند بررسی کنند که در زمان استراحت و در زمان انجام سایر فعالیت‌ های بدنی قلب عملکرد درستی دارد یا خیر.

پزشکان و متخصصانی که در زمینه قلب فعالیت دارند با انجام استرس اکو می‌ توانند هرگونه بیماری عروق کرونری را نیز تشخیص دهند و هرگونه مشکلات جدی و حتی مخفی و پنهان به این واسطه مشخص خواهند شد.

اما برای انجام استرس اکو پزشکان مجبور میشوند که فشار مضاعفی را به قلب وارد کنند که در چنین شرایطی ممکن است افراد عوارض محدودی را نیز تجربه نمایند.

البته زمانی که پزشک متوجه شود فرد بیماری‌ های زمینه‌ ای خاصی را دارا می باشد استرس اکو را تحت شرایط ایمن انجام می‌ دهند و هر گونه عوارض احتمالی را از قبل پیش‌بینی خواهند کرد.

انجام استرس اکو به دلیل فشار بیشتر به قلب ممکن است علائمی مانند سرگیجه و یا احساس سنگینی در ناحیه سینه را برای فرد به وجود می آورد.

البته افت فشار خون و تنگی نفس و سیاه شدن چشم ها نیز از علائم شایع ضمن استرس اکو خواهد بود که معمولا بعد از اتمام فرآیند تمامی این علائم پس از ساعاتی بهبود پیدا می کند.

اگر پزشک بداند که فرد با وجود بیماری های قلبی برای انجام استرس اکو به پزشک مراجعه کرده است.

متخصصان شرایط جسمانی بیمار را در اولویت قرار داده و با مراقبت‌ های بیشتر استرس اکو را نیز به انجام می رسانند زیرا ممکن است افراد هنگام انجام این فرایند تشخیصی ریتم غیرطبیعی قلب را تجربه کرده و گاها مشاهده میشود که حملات ناگهانی قلبی اتفاق می افتد.

با این حال باید بدانید که استرس اکو یکی از روش های موثر و کاربردی برای بررسی قلب است و متخصصان به این واسطه می‌ توانند اطلاعات بسیار خوب و البته دقیقی را در مورد قلب کسب نمایند.

با این شیوه انتخاب روش درمان برای پزشک آسان تر میشود و بهترین نتیجه در مدت کوتاه حاصل می گردد.

ضمن انجام استرس اکو برخی از عوارض و مشکلات کاملاً طبیعی می باشد و البته پزشک متوجه خواهد شد که این علائم چه زمانی خطرناک بوده و می‌ تواند روند استرس اکو را متوقف کنند.

با این حال بهتر است که برای انجام این روش تشخیصی مراکز معتبر را انتخاب کنید و تحت نظر متخصصین استرس اکو را به انجام برسانید تا اگر خطری سلامت فرد را تهدید کند پزشک بتواند با عکس ‌العمل به موقع از خطرات جانبی جلوگیری نماید.

امروزه همه افراد می‌ دانند که قلب از مهمترین اعضای داخلی بدن به شمار می آید و هر گونه اختلال در عملکرد آن تاثیر منفی بر سایر ارگان ها دارد.

اگر پزشک متوجه شود که فرد با بیماری‌ های قلبی مواجه است با انجام استرس اکو می توانند بخش ها مختلف و عملکرد قلب را در شرایط متغیر ارزیابی کرده و هرگونه عارضه را سریع تر تشخیص می دهند.

اگر مشکلات قلبی به موقع درمان شود از شدت گرفتن آسیب جلوگیری میشود و پزشکان می‌ توانند سلامت فرد را حفظ کنند اما مهم است که برای انجام استرس اکو و پیشگیری از عوارض احتمالی آن حتما به مراکز شناخته شده و معتبر مراجعه کنید.

عوارض استرس اکو

بسیاری از افراد ضمن انجام استرس اکو ممکن است عوارضی مانند درد در قفسه سینه را تجربه کنند.

معمولاً به دنبال افزایش ضربان قلب و فشار خون تپش قلب محسوس تر احساس میشود و ممکن است به دنبال آن علائمی مانند تنگی نفس و سرگیجه را نیز تجربه کنید.

البته تمامی این علائم در اکثر مواقع کاملا طبیعی می باشد اما اگر این عوارض را با شدت بالا تجربه می کنید ضمن انجام استرس اکو حتما باید به پزشک مربوطه اعلام کرده تا در صورت نیاز روند تست متوقف شود.

به طور کلی استرس اکو روش تشخیصی کم تهاجم و کم عارضه می باشد و تمامی این علائم ممکن است برای افرادی اتفاق بیفتد که وضعیت و سلامت قلب آنها در حالت طبیعی نبوده و ممکن است بنا به دلایل مختلف چنین مشکلاتی را در حد خفیف یا شدید تجربه کنند.

دکتر عبدالوهاب برادران متخصص قلب و عروق در تهران

نویسنده:

دکتر عبدالوهاب برادران

دکتر عبدالوهاب برادران، متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی ( اقدامات مداخله ای قلب ، آنژیوگرافی ، آنژیوپلاستی ) و متخصص درمان واریس با سوابق درخشان تحصیلی و حرفه ای از قبیل رتبه های برتر، دانشجوی نمونه، عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران، فلوشیپ آنژیوپلاستی و مدیریت بنیاد قلب سالم، خدمات ارزشمندی در زمینه های مختلف پزشکی مانند اکوقلب، آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و درمان واریس ارائه می نماید.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

مقالات مشابه