آیا درد پای چپ و قلب درد ارتباطی دارند؟

درد پای چپ علامت اولیه و زودهنگام حمله ی قلبی نیست، اما می‌تواند نشانه ی بیماری شریان محیطی باشد. این بیماری خطر یک سانحه ی قلبی عروقی مثل حمله ی قلبی یا سکته را می‌تواند افزایش دهد. هرچند وقت یکبار همه درد پا را تجربه می‌کنند که علل آن از گرفتگی کوتاه مدت عضلات، واریس پا، آرتروز مزمن یا از عضله ی به تازگی آسیب دیده تا آسیب عصبی که در طولانی مدت شکل می‌گیرد متغیر هستند. در بسیاری از موارد، ریشه ی بیماری در خود پا است. اما سیستم بدن بسیار منسجم است و درد پای چپ می‌تواند نشانه ی بیماری فراگیر باشد. اگر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستید، درد پای چپ می‌تواند ناشی از بیماری شریان محیطی باشد. این بیماری علل و‌علائم خطر مشترکی با بیماری سرخرگ کرونری دارد و می‌تواند نشانه ی زودهنگام باشد. در این مقاله ارتباط بین درد پای چپ و قلب درد بررسی خواهد شد. ادامه ی مقاله را بخوانید تا بدانید چگونه تشخیص دهید که درد پا نشانه ی بیماری قلبی جدی است یا خیر ؟

ایمن ترین و بدون دردترین درمان واریس پا

بیماری های قلبی چگونه موجب درد پای چپ می‌شوند؟

دستگاه گردش خون بدن، خون زیادی را به مهم ترین قسمت ها یعنی قلب، مغز و کلیه ها می‌فرستد. برای اینکه بدن خون را از پاها به قلب بازگرداند باید برخلاف جاذبه عمل کند. یعنی پاها در برابر جریان خون تحت تاثیر، آسیب پذیرند.

ارتباط درد پای چپ و قلب درد و برخی از راه هایی که بیماری قلبی می‌تواند از طریق آن باعث درد پای چپ شود آمده است:

  • نارسایی احتقانی قلب : اگر قلبتان به خوبی پمپاژ نمی‌کند، احتمالا به خاطر جریان خون ضعیف با ورم زیاد پا دست و پنجه نرم می‌کنید.
  • ترومبو آمبولی وریدی : این بیماری که به لخته خون در پا هم موسوم است نشانه ی بیماری قلبی است.
  • بیماری شریان محیطی : چنانچه رگهای خونیتان باریک شده اند یا تجربه تشکیل پلاک دندانی را دارید، خون در رگ‌ها به خوبی جریان پیدا نمی‌کند. بافت هایتان از اکسیژن محروم اند که همین امر باعث درد می‌شود.

از بین این سه بیماری، بیماری شریان محیطی از همه شایع تر است و اغلب بدون تشخیص باقی می‌ماند. حدود ۶.۵ میلیون نفر از مردم که ۴۰ سال به بالا هستند تحت تاثیر این بیماری اند.

آیا درد پای چپ نشانه ی حمله ی قلبی است؟

همیشه درد پای چپ و قلب درد بهم مرتبط نیستند و نشانه ی حمله ی قلبی نیست، اما می‌تواند علامت بیماری قلبی باشد. شاید تاثیرات بیماری شریان محیطی را تجربه کرده باشید. دربررسی سال ۲۰۱۹ حدود ۵ درصد از کسانی که این بیماری را داشتند در مدت ۳۰ ماه گرفتار حمله ی قلبی شدند.

بیماری شریان محیطی چیست؟

بیماری شریان محیطی وضعیتی است که باعث باریک شدن سرخرگ های دست و پا می‌شود و جریان خون را تحت تاثیر قرار می‌دهد. معمولا این بیماری روی دست و پا تاثیر می‌گذارد. بیماری سرخرگ کرونری که شایع ترین نوع بیماری قلبی است و بیماری شریان محیطی، هردو علت یکسانی دارند: تصلب شرایین . آن وقت است که به خاطر تشکیل پلاک دندانی سرخرگ ها باریک می‌شوند. در نتیجه بیماری شریان محیطی خطر سکته و حمله ی قلبی را بالا می‌برد. بدیهی است که هرکسی بیماری شریان محیطی دارد، لزوما بیماری سرخرگ کرونری حاد ندارد. اما بیماری شریان محیطی یک عامل خطر است و برای شما و پزشک نشانه ای برای بررسی سلامت قلب است.

براساس یک بررسی در سال ۲۰۱۹ حدود ۴۶ تا ۶۸ درصد کسانی که بیماری شریان محیطی داشتند دچار بیماری سرخرگ کرونری یا عروق مغزی هم بوده اند.

بیماری شریان محیطی دیابت، سیگار کشیدن، چاقی، فشار خون، داشتن ۵۰ سال سن یا بیشتر، سابقه خانوادگی، سکته یا بیماری قلبی را شامل می‌شود.

از کجا بفهمم که درد پای چپ می‌تواند نشانه ی یک بیماری قلبی خطرناک باشد؟

در حالت ایده آل، درد کشیدن نباید پیشامد روزمره باشد. معمولا می‌توان درد کشیدن را به یک فعالیت یا صدمه در گذشته ربط داد، مثل عرض اندام کردن با ماهیچه ها در باشگاه یا زمین خوردن و آسیب دیدگی پا. وقتی درد پای چپ یک استثناء نیست و به یک قاعده تبدیل می‌شود، زمان نگرانی فرا رسیده است. اگر با هر فعالیت فیزیکی مثل پیاده روی درد وخیم تر شود، می‌بایست نگران تر شوید، چرا که بدنشان علامت می‌دهد که در جریان خون به سمت پاها مشکلی پیش آمده است. چنانچه در قفسه سینه و پاها درد احساس می‌کنید، باید به طور ویژه نگران و مضطرب شوید. این درد نشانه ی کمبود بالقوه ی جریان خون به سوی قلب است و می‌تواند به این معنی باشد که بیشتر در معرض خطر حمله ی قلبی هستید.

درد پای چپ و بیماری قلبی

علائم حمله قلبی

حمله‌ قلبی می‌تواند موجب ایجاد نشانه هایی فراتر از درد قفسه ی سینه شود. نمونه هایی از علائم حمله قلبی شامل موارد زیر است:

  • سرگیجه
  • درد یا ناراحتی فک
  • تهوع
  • احساس درد در بازو، کمر، گردن یا شانه
  • تنگی نفس
  • خستگی بی دلیل

علائم غیر عادی مثل تهوع و خستگی بی دلیل در زنان بیشتر است. اگر متوجه این علائم شدید با اورژانس تماس بگیرید. سعی کنید تا بیمارستان رانندگی نکنید.

قلب درد

علائم بیماری شریان محیطی

موارد زیر از علائم بیماری شریان محیطی می باشد:

  • تیر کشیدن پاها
  • خستگی
  • گرفتگی پا
  • درد پا

معمولا علائم بیماری شریان محیطی  با فعالیت فیزیکی مثل بالارفتن از پله ها بدتر می‌شوند و با استراحت کردن درد برطرف خواهد شد. همچنین این بیماری باعث تغییرات فیزیکی در بدن و به خصوص در پاها می‌شود که نشانه های آن شامل موارد زیر است:

  • دشواری در احساس کردن نبض پا و ساق پا
  • ضعف ماهیچه یا از دست دادن ماهیچه
  • زخم غیر قابل التیام روی پاها
  • پوست براق و صاف ساق پا
  • سردی انگشتان پا هنگام لمس یا بی حسی

علائم بیماری شریان محیطی نتیجه ی لنگیدن پا یا کاهش جریان خون است. عدم جریان یافتن خون روی بهبودی اثر میگذارد و باعث احساس سردی هنگام لمس پاها می‌شود.

بیماری شریان محیطی چگونه درمان می‌شود؟

متخصصان سلامت با چندین روش مختلف بیماری شریان محیطی را درمان می‌کنند:

  • کاهش خطر ابتلا به لخته ی خون: همانطور که قبل تر در مقاله ی علت تپش قلب بعد از سیگار کشیدن به تفصیل توضیح داده بودیم، اگر سیگار می‌کشید، پزشکتان از شما درخواست می‌کند که کشیدن آن را متوقف کنید. سیگار کشیدن خطر ابتلا به لخته ی خون را افزایش می‌دهد. همچنین پزشک برای کاهش لخته خونی داروهایی مثل آسپرین یا داروهای ضد پلاکت مثل وارفارین یا کلوپیدوگرل را تجویز می‌کند.
  • کاهش کلسترول: کلسترول بالا منجر به ته نشین شدن در رگهای خونی و باریک شدن آن ها می‌شود. برای کاهش کلسترول مصرف داروهایی مثل استاتین ‌‌داشتن رژیم غذایی سالم،خطر وخیم تر شدن شریان محیطی را کم می‌کنند.
  • جراحی: اگر تغییرات چشمگیری در سرخرگهای تان داشته اید، نیاز به جراحی بای پس انسدادها دارید. این روش جراحی مثل یافتن راه ترافیکی در مسیر خلوت است. با این حال، پزشکان فقط برای کسانی که بیماری شریان محیطی جدی دارند این روش را به کار می‌برند.

این روش های درمان فقط درد ناشی از فعالیت های فیزیکی را کاهش نمی‌دهند، بلکه خطر سکته و حمله ی قلبی را هم به حداقل می‌رسانند.

چگونه می‌توانم از بیماری شریان محیطی جلوگیری کنم؟

پیاده کردن عادات ذیل به کاهش خطر ابتلا به بیماری شریان محیطی کمک می‌کند:

  • درگیر فعالیت های فیزیکی منظم باشید، مثل پیاده روی یا دوچرخه سواری روزانه به مدت ۳۰ دقیقه .
  • از مصرف دخانیات خودداری کنید. دخانیات به طور چشمگیری خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند.
  • مرتبا فشار خونتان را چک کنید و چنانچه فشارتان بالا بود، درباره ی داروهایی که به مهار آن کمک می‌کند با یک پزشک مشورت کنید.
  • از رژیم غذایی متعادلی که کلسترول پایینی دارد استفاده کنید. از غذاهای پرچرب اجتناب کنید و گوشت کم چرب مصرف کنید.

نتیجه گیری

درد پای چپ لزوما به این معنی نیست که مشکل قلبی دارید. با این حال، بهترین کار این  است که آن را نادیده نگیرید. در صورتی که درد پا ادامه دار بود، درمورد دلایل احتمالی با پزشک صحبت کنید. پزشک با انجام یک تست می‌تواند تشخیص دهد که آیا علت زمینه ای، جریان خون تحت تاثیر بوده است یا خیر. بیماری شریان محیطی نشانه ی اولیه ی حمله ی قلبی یا سکته ی بالقوه مهلک است. تشخیص زودهنگام پزشک و تغییرات سبک زندگی به جلوگیری از عوارض جدی تر کمک می‌کند.

نویسنده:

دکتر عبدالوهاب برادران

دکتر عبدالوهاب برادران، متخصص قلب و عروق ، فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی ( اقدامات مداخله ای قلب ، آنژیوگرافی ، آنژیوپلاستی ) و متخصص درمان واریس با سوابق درخشان تحصیلی و حرفه ای از قبیل رتبه های برتر، دانشجوی نمونه، عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران، فلوشیپ آنژیوپلاستی و مدیریت بنیاد قلب سالم، خدمات ارزشمندی در زمینه های مختلف پزشکی مانند اکوقلب، آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و درمان واریس ارائه می نماید.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مشابه