تست تروپرونین

آزمایشی است که جهت تشخیص دادن حمله های قلبی و یا وارد شدن آسیب به عضلات قلب مورد استفاده قرار می گیرد.

پزشک در حالت وخیم شدن آنژین‌ قفسه صدری این آزمایش را تجویز می کند.

در زمان وجود حملات و ناراحتی های قلبی میزان تروپرونین در بدن زیاد می‌شود و علائمی چون وجود درد در قفسه سینه، گردن و کتف بیمار و داشتن تنگی نفس در بیمار ظاهر می گردد.

تروپرونین چیست؟

جزئی از خانواده پروتئین ها است و در فیبر های عضلانی اسکلتی و قلب فرد یافت می‌شود و عملکرد آن انقباض ماهیچه ها است.

پزشک با تجویز آزمایش تروپرونین میزان آن را در بدن اندازه گیری می کند تا آسیب های قلبی را به موقع شناسایی کند.

تروپرونین دارای انواع مختلف به قرار زیر است:

1. تروپرونین l
  2. تروپرونین T
  3. تروپرونینC

بررسی و اندازه گیری میزان تروپرونین l وT  موجود در خون فرد در شناسایی کردن آسیب های قلبی بسیار موثر است.

در صورت وارد شدن آسیب قلبی میزان اندازه تروپرونین l و T موجود در خون در مدت زمانی ۳ تا ۴ ساعته افزایش یافته و ممکن است میزان آن برای حدود ۱۰ الی ۱۴ روز نیز بالا بماند.

تروپرونین C دارای تفاوت بسیار کم و ناچیزی بین عضلات اسکلتی و قلب است ولی تروپرونین l و T موجود در عضلات اسکلتی و قلب با همدیگر تفاوت دارند.

در زمان نرمال بودن تروپرونین میزان آن در خون بسیار کم است ولی در زمان وارد شدن حملات قلبی میزان آن به دلیل جریان خونی که آزاد شده و بالا بودن غلظت آن، افزایش می یابد و با بالا رفتن شدت آسیب، مقدار آن نیز بالا می رود.

دلیل تجویز آزمایش تروپرونین

زمانی که بیمار دارای درد در ناحیه قفسه سینه خود است و به پزشک مراجعه می کند برای مشخص شدن این درد و وجود حملات قلبی برای وی آزمایش تروپرونین تجویز می‌ گردد تا تعیین گردد که آیا حملات قلبی برای فرد رخ داده است و یا خیر.

در صورت وجود علائم سکته ولی منفی بودن نتیجه آزمایش، ۶ تا ۱۲ ساعت بعد آزمایش دوباره تکرار میشود.

همچنین چنان چه درد موجود با استراحت کردن از بین نرفت آزمایش باید تکرار گردد زیرا ممکن است نشانه ای از وقوع یافتن حملات قلبی باشد و یا مشکلی جدی برای قلب وجود داشته باشد.

نمونه مورد آزمایش جهت انجام آزمایش تروپرونین چیست؟

برای انجام این آزمایش، نمونه خون وریدی گرفته شده از قسمت بازو فرد را مورد استفاده قرار می دهند و برای انجام آن به شرایط خاص و یا آمادگی خاصی پیش از آن نیاز نمی باشد.

چه زمانی آزمایش تروپرونین تجویز میشود؟

در موارد زیر پزشک انجام این آزمایش را تجویز می کند:

• در صورت وجود علائمی چون درد در ناحیه قفسه سینه، وجود نفس تنگی، داشتن حالت تهوع و استفراغ و وجود ضربان قلب نامنظم این تست انجام می‌شود.
  • در صورت بالا بودن ریسک ابتلا به بیماری عروق کرونری قلب، ابتلا به دیابت و فشار خون، بالا بودن سن فرد و وجود سابقه خانوادگی در ابتلا به بیماری های قلبی، پزشک این آزمایش را تجویز می کند.
  • پیش از انجام دادن عمل قلب و یا جراحی های مربوط به قلب مثل عمل قلب باز و یا تنگی در شریان های قلب این آزمایش تجویز می‌ گردد.

تصمیم به انجام این آزمایش باید توسط پزشک و با بررسی علائم و سابقه های خانوادگی صورت گیرد پس چنان چه علائم مشکوکی را در خود مشاهده کردید حتما سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

افرادی که سنی کمتر از ۱۸ سال دارند احتمال تجویز این آزمایش برایشان پایین تر است ولی در صورت وجود بیماری های قلبی توسط پزشک این آزمایش برایشان تجویز می‌شود.

مراحل انجام تست تروپرونین

این تست را معمولا در داخل بیمارستان ها و آزمایشگاه ها انجام می دهند.

چنان چه بیمار در بخش اورژانس بوده و علائم مربوط به حمله قلبی را دارد بیمارستان اقدام به اندازه گیری میزان تروپرونین خون کرده و این آزمایش را دو یا چند بار در طول ۲۴ ساعت تکرار می کنند تا میزان افزایش آن در طول روز را بررسی نمایند.

این آزمایش از طریق نمونه خون انجام شده و خون مورد نظر از رگ های بازوی فرد گرفته میشود.

تفسیر آزمایش تروپرونین

مقدار نرمال تروپرونین از طریق انجام آزمایش خون عددی کمتر و یا مساوی با 0.04 ng/mL است و در صورتی که نتیجه انجام آزمایش در این محدوده باشد همه چیز نرمال است.

چنان چه مقدار مشخص شده توسط آزمایش در محدوده نرمال نباشد، پزشک متخصص شروع به انجام اقدامات درمانی برای بیمار می کند زیرا در صورت مشکوک بودن به حملات قلبی این آزمایش برای بیمار تجویز گردیده است.

نتیجه مثبت این آزمایش نشانه ای از بالا بودن سطح تروپرونین و وجود حملات قلبی و نتیجه منفی آن نشانه ای از احتمال پایین وجود حملات قلبی است.

پایین بودن میزان تروپرونین

پایین بودن مقدار تروپرونین در آزمایش خون نشانه ای از عدم وجود آسیب های قلبی است زیرا این پروتئین در عضله قلب وجود دارد و در صورت وجود آسیب آزاد می‌شود و مقدار آن بالا می رود.

البته باید این نکته را هم ذکر کنیم که میزان تروپرونین پایین خون ممکن است نشانه ای از وجود حملات قلبی در گذشته و دیر اطلاع پیدا کردن از طریق آزمایش باشد.

در صورت مشکوک بودن پزشک به این مورد، بررسی های بیشتر توسط وی انجام می گیرد.

عوامل موثر در کاذب بودن نتیجه آزمایش تروپرونین

احتمال اینکه تست تروپرونین نتیجه کاذب داشته باشد وجود دارد و علت آن نیز به دلیل وجود موارد زیر است:

• وجود داشتن عفونت های شدید
  • وجود داشتن التهابات عضلاتی
  • وارد شدن آسیب های عضلانی به مفصل ها در اثر حادثه
  • بالا بودن میزان فشار خون فرد
  • وجود داشتن عفونت در ریه
  • ابتلای فرد به روماتیسم مفصلی

با مثبت بودن نتیجه آزمایش پزشک متخصص باید دیگر عوامل را هم در نظر گرفته و بررسی کند تا از درست بودن نتیجه اطمینان حاصل نماید.

پیشگیری از بالا رفتن تروپرونین در خون

جلوگیری کردن از بالا رفتن میزان تروپرونین در خون در واقع همان پیشگیری از وقوع حملات قلبی است.

از کارهای مهمی که برای این قضیه باید انجام داد داشتن سبک زندگی سالم بوده که باید موارد زیر در آن رعایت گردد:

• باید رژیم غذایی حاوی امگا۳، سبزیجات، میوه ها و مغز ها را برای خود در نظر گرفت.
  • باید میزان وزن بدن را متعادل کرد.
  • از مصرف دخانیات و سیگار باید خودداری نمود.
  • میزان کلسترول را باید در اندازه ای متناسب نگه داشت.
  • باید حتما ورزش کردن را در برنامه زندگی خود قرار داد.
  • از مصرف چربی های اشباع شده باید دوری کرد.
  • باید میزان قند خون را کنترل و تنظیم نمود.
  • باید از هرگونه استرس دور بود.

چه دارو هایی در نتیجه تست تروپرونین تاثیر می گذارد؟

برای اینکه این آزمایش انجام شود نیاز به رعایت کردن شرایط خاص و مشخصی نیست ولی ممکن است یکسری از دارو ها موجب شود که آزمایش مورد نظر نتیجه ای کاذب را نشان دهد از این رو پزشک خود را از هرگونه دارو و مکملی که استفاده می کنید آگاه کنید.

از جمله مهم ترین دارو هایی که در نتیجه این آزمایش تاثیر می گذارد داروهای مربوط به شیمی درمانی است که برای بیماران مبتلا به سرطان تجویز می‌ گردد.

چه تست هایی یا تست تروپرونین مرتبط است؟

تست های زیر با تست تروپرونین مرتبط می باشد:

انجام آزمایش CKMB

این آزمایش برای بررسی انفارکتوس حاد قلب انجام می گیرد.

انجام آزمایش Myoglobin

از طریق این آزمایش آسیب های عضلانی مورد بررسی قرار می گیرند.

4 پاسخ

1. تست تروپونین یک آزمایش خون است که سطح پروتئین تروپونین را اندازه‌گیری می‌کند. این پروتئین‌ها زمانی که عضله قلب آسیب می‌بیند، به خون آزاد می‌شوند.
      این تست بیشتر برای تشخیص حملات قلبی استفاده می‌شود.

1. سطح طبیعی تروپونین در خون بسیار پایین است و ممکن است حتی قابل تشخیص نباشد.
      معمولاً مقادیر بالا نشان‌دهنده آسیب قلبی هستند و می‌توانند نشانه‌ای از حمله قلبی باشند.